اکسیداسیون پلاسمایی الکترولیتی (PEO)

اکسیداسیون پلاسمایی الکترولیتی یک روش مهندسی سطح می باشد که بر روی فلزاتی چون آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و آلیاژهای آن ها قابل اجراست.
در PEO، مانند آنودایزینگ نمونه مورد آزمایش درون محلول الکترولیتی غوطه ور می شود و سپس جریان الکتریکی بر روی آن اعمال می شود تا یک لایه اکسیدی منظم متخلخل بر روی سطح فلز تشکیل شود. اما بر عکس فرایند آنودایزینگ، الکترولیت های مورد استفاده در روش PEO عاری از فلزات سنگین می باشند و برای محیط زیست مضرر نیستند. این الکترولیت ها بطور کلی محلول های بسیار رقیق متشکل از نمک ها و املاح می باشند که از نظر اقتصادی و محیط زیستی به صرفه می باشند. جریان الکتریکی  بصورت پالسی با فرکانس بالا و ولتاژ بالای 200 ولت به سطح فلز نمونه اعمال می شود. این شرایط بطوری انتخاب شده است که تا میلیون ها تخلیه الکتریکی میکروسکوپی از طریق لایه ی اکسیدی ایجاد شوند. این مکیرو آرک های تولید شده بر روی سطح، لایه اکسیدی را در معرض دمای دو برابر گرمتر از سطح خورشید قرار می دهد (منبع: C.S Dunleavy ). این انرژی تزریق شده به سطح می تواند اکسید رو به یک لایه سرامیکی با خواص بسیار بالای مهندسی تبدیل کند.
از آنجایی که آنودایزینگ معمولی فقط می تواند اکسید آلومینیوم آمورف تولید کند، فرایند PEO می تواند فازی بیش از پنج برابر سخت تر (2000 - 1600 ویکرز) تولید کند که باعث می شود پوشش حاصل شده مقاومت به سایش بیشتری از یک لایه آنودایز سخت داشه باشد. این پوشش های از هر فولادی سخت تر هستند و بنابراین به سختی دچار خراشیدگی می شوند.
این روش بر روی کلیه ی آلیاژهای آلومینیوم ریخته گری و کارپذیر قابل اجرا می باشد و بطور کلی استفاده از این روش خصوصیات مکانیکی، خوردگی و حرارتی بسار مناسب بر روی سطح فلز ایجاد می نماید که در نتیجه باعث کاربرد گسترده این روش در صنعت خودروسازی، پزشکی، هوا-فضا و ... شده است.
بر روی منیزیم و آلیاژهای آن اعمال پروسه آنودایزینگ بدلیل وجود الکترولیت های پایدار بسیار مشکل می باشد که از طریق PEO به راحتی پوشش دهی انجام می پذیرد.
 

 


۲۲ مهر ۱۳۹۹


محصولات مشابه
  • اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن

    اتصالات الکتروفیوژن پلی اتیلن اتصالات الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و خطوط آبرسانی قابل استفاده است. در اتصالات الکتروفیوژن کوپلرالکتروفیوژن پلی اتیلن روش حرارت دهی در مقایسه با روشهای جوش butt fusion و از جریان برق برای تولید حرارت استفاده می شود. این روش به علت ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تأیید استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. با استفاده از این روش می توان اتصالات پلی اتیلنی مختلف نظیر لوله- لوله، لوله- زانویی، لوله- بوشن (برای مثال در تغییر در قطر خط لوله) و … را ایجاد نمود. لذا محدودیت روش جوش لب به لب پلی اتیلن در مورد اتصال لوله با سایزهای مشابه را ندارد. همچنین تجربه نشان داده است که اتصال لوله‌های پلی اتیلن با جنس های مختلف پلی اتیلن نیز در این روش مقدور است. در کنار ایمنی آن، از دیگر مزایای این روش در سرعت بالا و تمیزی اتصال است. اما از طرفی، محدودیت آن در هزینه بالا و حداکثر قطر لوله قابل اتصال است. 1. سطح جوش صاف 2. سهولت در تمیزکاری 3. قابلیت کنترل دما در هنگام جوش کاری و ثبات دما در تمامی نقاط مورد اتصال 4. جلوگیری از رخ دادن صدمه حرارتی 5. عدم وجود فضای خالی در ناحیه جوش 6. استقرار ثابت لوله و اتصال در زمان جوش و قابلیت جوش نقطه ای 7. جلوگیری از نفوذ آلودگی به منطقه جوشکاری

    صنعتی تهران
  • مواد اولیه پلاستیک

    مواد اولیه پلاستیک

    پلی متیل متاکریلات (PMMA) پلی کربنات( PC) پلی استال( POM) PVC/PBR/SBR PET فایبر 641 و 821 و 822 EPDM شور 46ّA EPS : لویال FSA / FMS سامسونگ کره ای H300/H200 شین هو 2000/2500) (301/302)ZKF LG کره ای( R120/R160) تایتا (T/MM/S)پلی اتیلن (HDPE/LDPE/LLDPE) پلی پروپیلن( PP) پلی استایرن( GPPS/HIPS ) پلی آمید (6- 6.6 -6.9 -6.10 -11 -12 ) پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) اکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) خرید و فروش انواع مواد اولیه پلاستیک پلی آمید ساده و الیافدارPA پلی پروپلین PP ساده و تقویت شده و .

    صنعتی تهران
  • مترولوژی شایگان

    مترولوژی شایگان

    انواع خدمات CMM چرخدنده و انواع قطعات پیشرفته مهندسی معکوس انواع چرخدنده ها و تهیه گراف چرخدنده طراحی و مدلسازی انواع قطعات

    صنعتی تهران
  • کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    کالیبراسیون مراجع زاویه-شرکت مهندسی مهر

    شرکت مهندسی مهر با 25 سال تجربه به عنوان بنیانگذار و پیشرو در صنعت کالیبراسیون و اندازه گیری دقیق، با بکار گیری از تجهیزات و تکنولوژی بروز و پرسنل با تجربه در این حوزه فعالیت مینماید. هدف اصلی این شرکت در حوزه ی کالیبراسیون،تولید و پرورش دانش های بروز و تخصصی و قطع نیازِ صنایع و سازمان ها به خدمات کالیبراسیون خارج از کشور میباشد. در همین راستا یکی از خدماتی که به صورت تخصصی و با بروزترین تکنولوژی در حال ارائه در این مرکز میباشد،کالیبراسیون مراجع زاویه است. کالیبراسیون مراجع زاویه در این شرکت با تائیدیه از سازمان ملی تائید صلاحیت ایران(ISO IEC17025) به شماره ی NACI/LAB/105 انجام میپذیرد. شرکت مهندسی مهر به عنوان نخستین و تنها مرجع کالیبراسیون مراجع زاویه شامل: -کالیبراسیون دستگاه اتوکالیماتور -کالیبراسیون گیج های زاویه ی کاری -کالیبراسیون گیج های زاویه ی مرجع -کالیبراسیون چند ضلعی های مرجع -کالیبراسیون میز های چند درجه آزادی -کالیبراسیون میزهای گردان در کشور بوده و آماده ارائه ی خدمات این مورد به مشتریان گرامی میباشد. آدرس و شماره تلفن های آزمایشگاه: تهران ، کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج ، لاین کنار گذر پل ایران خودرو،بعد از سایپا دیزل، خیابان احد، کوچه رجایی غربی ، پلاک 54 ، ساختمان مهندسی مهر تلفن : 3-44782171 داخلی 402 و 403 فکس : 44792668-021 ایمیل :شرکت مهندسی مهر: info@mehr-eng.com آزمایشگاه: s.yekta@mehr-eng.com کارشناس فروش : سجاد یکتا شماره موبایل:09128184561

    صنعتی تهران