بازاریابی محتوا را بشناسید


عناوین مختلفی برای بازاریابی محتوا گفته شده است که برخی از آنها عبارتند از:
انتشار سفارشی، رسانه سفارشی، رسانه مشتری، رسانه خصوصی، محتوای برندسازی شده، رسانه شرکت، انتشارات شرکت، ژورنالیسم شرکتی و رسانه برندسازی شده.
اما شاید هیچ واژه‌ای به‌اندازه بازاریابی محتوا مناسب نباشد. اما بازاریابی محتوا واقعا چیست؟

«بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی است که در آن محتوای با ارزش و مرتبط برای جذب، به دست آوردن و درگیر کردن مخاطب هدفی که به خوبی درک شده و مشخص شده است، ایجاد و توزیع می‌شود که این‌کار با هدف جذب مشتری سود آور انجام می‌گیرد».

اساسا، بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریان حقیقی و بالقوه بدون امر فروش است. بازاریابی محتوا، یک بازاریابی بدون توقف است. در بازاریابی محتوا به جای عرضه تهاجمی محصولات یا خدمات، شما اطلاعات را به خریداران خود تحویل می‌دهید که آنها را هوشمندتر می‌کند. ماهیت این استراتژی محتوایی این باور است که اگر ما به عنوان یک کسب‌وکار، به خریداران اطلاعات نامتناقض، مداوم و ارزشمند تحویل دهیم، این خریداران در آخر با انجام خرید و وفاداری به ما پاداش خواهند داد.

تا کنون بازاریابی محتوا توسط برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌ها در دنیا به کار گرفته شده است، سازمان‌هایی مانند، P&G، مایکروسافت، سیسکو سیستم (Cisco Systems) بازاریابی محتواو جان دیر (John Deer). همچنین بازاریابی محتوا توسط کسب‌وکارهای کوچک و حتی فروشگاه‌های خرده فروشی در سرتاسر دنیا توسعه داده شده و اجرا شده است. چرا؟ به دلیل اینکه واقعا کار می‌کند!
بازاریابی محتوا
مصرف‌کنندگان به سادگی دنیای بازاریابی سنتی را ناکارآمد کرده‌اند. آنها از ضبط‌کننده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند تا تبلیغات تلویزیونی را نبینند، آنها اغلب از دیدن تبلیغات مجله‌ای صرف‌نظر می‌کنند و اکنون بسیار در جست‌وجوی آنلاین ماهر و زبردست شده‌اند زیرا با این‌کار می‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود بدون توجه به بنرها و صفحه‌های نامرتبط دسترسی پیدا کنند. بازاریابان باهوش درک می‌کنند که بازاریابی سنتی دقیقه به دقیقه کم اثرتر می‌شود و باید راه بهتری برای بازاریابی پیدا کرد. رهبران تفکر و متخصصان بازاریابی از سراسر جهان مانند ست گودین (Seth Godin) و صدها متفکر پیشروی بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که بازاریابی محتوا تنها مختص آینده نیست، بلکه بازاریابی محتوا به زمان حال اختصاص دارد.

بازاریابی بدون وجود محتوایی عظیم غیرممکن است

یکبار دیگر برگشته و تعریف بازاریابی محتوا را به دقت بخوانید، اما این‌بار کلمات «مرتبط» و «ارزشمند» را بردارید. این تفاوت بین بازاریابی محتوا و سایر زباله‌های اطلاعاتی است که شما از شرکت‌هایی می‌گیرید که سعی می‌کنند به شما چیزی بفروشند. شرکت‌ها اطلاعاتی را برای ما در هر زمان می‌فرستند، به همین دلیل است که در اغلب مواقع این اطلاعات نامربوط و بی‌ارزش هستند. این چیزی است که بازاریابی محتوا را در دنیای امروز با هزاران پیام بازاریابی برای هر نفر در هر روز اینگونه فریبنده و جالب کرده است. یک بازاریابی محتوای خوب باعث می‌شود که فرد جذب شود، بخواند، فکر کند و به گونه‌ای متفاوت رفتار کند.

امروزه 80 درصد تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکار ترجیح می‌دهند که برای بازاریابی خود اطلاعاتی به صورت یادداشت بدهند تا به صورت یک تبلیغ و آگهی این کار را انجام دهند. 70 درصد از این افراد می‌گویند که بازاریابی محتوا به آنها احساس نزدیک‌تر بودن به شرکت‌های حمایت‌کننده می‌دهد، در حالی که، 60 درصد از آنها می‌گویند که محتوای شرکت به آنها کمک می‌کند که تصمیمات بهتری در مورد تولید بگیرند. بله، شما واقعا می‌توانید بازاریابی را ایجاد کنید که پیش‌بینی شده است و بطور حقیقی می‌تواند ارتباط برقرار کند. شما می‌توانیدپیام‌های فروش را توسعه داده و ایجاد کنید که مورد نیاز مشتریان شما است و حتی از طرف آنها درخواست شده است.

بازاریابی محتوا بسیار با بازاریابی که ما را هدف حملات خود در هر دقیقه و در هر روز قرار می‌دهد، فاصله دارد. بنابراین می‌توان گفت که بازاریابی محتوا، بازاریابی برای امروز و فردا است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

۱۳ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه