تابلو ال ای دی ثابت

تابلو ال ای دی ثابت :

LED اختصار کلمه Light Emitting Diode می باشد که به معنای دیود ساطع کننده نور است . ال ای دی حاوی یک سیم اتصال می باشد که این سیم وظیفه اتصال چیپ به پایه های ال ای دی را بر عهده دارد . این سیم وظیفه انتقال گرما و برق را دارد . پایه های ال ای دی بر روی یک کلاهک پلاستیکی فیکس شده اند . مابین چیپ و سطح داخلی کلاهک پلاستیکی گازهایی تعبیه شده است که می توانند نورهایی با طول موج های متفاوت ایجاد نمایند .

دیود چیست : دیود یک قطعه الکترونیکی نیمه رساناست و ال ای دی قطعه ای در زیر مجموعه دیود است . قطعه الکترونیکی موجود در تابلو ال ای دی چیپ نام دارد که تعیین کننده میزان روشنایی ، مصرف برق ، تولید و حرارات و طول عمر لامپ های ال ای دی است.

 

تابلو ال ای دی ثابت چیست ؟

تابلو ال ای دی ثابت یکی از پرکاربردترین تابلوهای نمایشی در حوزه تابلوسازی می باشد که قابلیت نمایش متون و تصاویر را به صورت ثابت دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای تابلو نئون تلقی شود . علارقم تابلو روان ، تابلو ال ای ثابت نمی تواند متون و تصاویر را با استفاده از انیمشن های جذاب به نمایش بگذارد اما می توان با استفاده از قابلیت هایی همچون استفاده از نورهای رنگی و افکت های زیبا ، تابلو ال ای ثابت زیبایی ساخت و به معرض نمایش درآورد . این تابلوها قادر به نمایش متون در رنگ های متعدد می باشند .

تابلو ال ای دی به چند روش ساخته می شود ؟

تابلو ال ای دی ثابت را می توان به سه شکل پیاده سازی نمود :

روش اول )

روش اتصال سری با ولتاژ 220 :

در این روش نیازی به استفاده از آداپتور نیست و ال ای دی ها به صورت دسته های مثلا 100 تایی با هم سری می شوند . استفاده از این روش دو عیب عمده دارد :

1)  به علت عدم برخوداری از آداپتور قیمت آن پایین می باشد اما گاهاً به دلیل استفاده از ولتاژ بالای مستقیم برای سازنده و مشتری و نوسانات برق شهری مشکلاتی فراهم می نماید و همین امر سبب کاهش عمر تابلو می شود.

2) اگر یک ال ای دی در یک دسته خاموش شود منجر به خاموش شدن کلیه لامپ های موجود در آن دسته می شود.

روش دوم :

روش اتصال ترکیبی موازی – سری بدون استفاده از مقاومت : تنها تفاوتی که با روش اتصال سری با ولتاژ 220 ولت دارد این است که در صورت خاموشی یک لامپ کلیه لامپ های موجود در سری خاموش نمی شود .

روش سوم)

روش اتصال ترکیبی سری – موازی با استفاده از مقاومت : مقاومت تنها تفاوت این روش با دو روش قبلی است . در این روش تعیین مقدار مقاومت بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر مقدار مقاومت ها به درستی تعیین نشود ممکن است سبب کاهش نور بازتابی از تابلو شود و اگر ولتاژ بیش از حد باشد سبب آسیب رساندن به ال ای دی ها خواهد شد .

ساخت تابلو تبلیغاتی ال ای دی ثابت به چه ابزاری نیاز دارد ؟

1) صفحه برش خورده که می تواند از جنس چوب  ترموود ، پلاستیک ، مس و پلکسی باشد .

2) سیم لحیم

3) دستگاه هویه

4) روغن لحیم

5) لامپ های ال ای دی

6) مقاومت

7) منبع تغذیه

8) سویچینگ : معمولا برای ال ای دی های بزرگ از سوییچینگ استفاده می شود ، سوییچینگ ها دارای جنس فلزی می باشند .

9) فلاشر : از فلاشر برای رقص نور استفاده می شود هر چه تعداد ال ای دی ها بیشتر باشد تعداد کانال های فلاشر افزایش می یابد.

10) کف چین : پس از اعمال مرحله لحیم کاری ، پایه های اضافی ال ای دی توسط کف چین قیچی می شود .

آموزش ساخت تابلو ال ای دی ثابت :

مرحله اول ) ترسیم طرح  و تعیین اندازه متون و اشکال آن همچنین تعیین رنگ و فونت آنها با توجه به سفارش مشتریان

مرحله دوم ) مشخص کردن محل قرارگیری لامپ های ال ای دی در داخل طرح که بستگی به نوع ال ای دی ، پایه ها ، حاشیه و سایز حاشیه دارد . چیدمان ال ای دی ها نیز توسط ابزارهای موجود در نرم افزارهای کرل دراو و نرم افزارهای جانبی مثل LEDToll5 قابل تنظیم می باشد . پایه های ال ای دی می تواند به صورت پشت سر هم یا سری و هم به صورت برعکس و موازی قرار بگیرند . این روش ها با وجود اینکه سرعت کار را افزایش می دهند گاهاً دچار خطاهایی می شوند مثلا ممکن است در بعضی جاها فاصله ال ای دی ها کم یا زیاد شود و یا چیدمان نامرتب باشد که این خطاها به صورت دستی قابل رفع می باشند .  

نکته قابل توجهی که در مرحله طراحی تابلو وجود دارد این است که با توجه به نوع دستگاه لیزر و روشی که اپراتور مد نظر قرار می دهد گاهی لازم است حاشیه دور ال ای دی ها حذف شود .

مرحله سوم ) برش و سوراخ کاری : پس از آماده سازی طرح ، حروف مدنظر توسط دستگاه برش لیزر ، بر روی ورق هایی از جنس پلکسی ، ام دی اف ، چوب ترموود یا هر متریالی که مدنظر مشتری است پیاده سازی می شود .

مرحله چهارم ) در این مرحله نوبت به جای دادن ال ای دی ها بر روی متریال مدنظر و برقراری اتصال آنها می رسد . برای انجام این مرحل در وهله اول محل جایگیری پایه های مثبت را علامت گذاری می نماییم و در کنار سوراخ آن پایه یک نقطه ایجاد می کنیم و سپس ال ای دی ها را با در نظر گرفتن تعداد مشخص برای سری نمودن در حفره ها قرار می دهیم اگر بخواهیم از ال ای دی های دوپایه استفاده نماییم می بایست پایه بلند مثبت باشد و پایه کوتاه منفی . برای سری نمودن لامپ های ال ای دی پایه منفی ال ای دی اول را به پایه مثبت ال ای دی دوم وصل می کنیم تا روند سری به طور کامل اتمام یابد و پس از طی مرحله سری نمودن لامپ ها ، نوبت به لحیم کاری روی برد می رسد . برای لحیم کاری ، پایه های لامپ ها به طور سری خم شده و با هویه بر روی برد لحیم می شوند . اما قبل از آن چند نکته حائز اهمیت می باشد که عبارتند از :

اگر در تابلو از چند روش برای برقراری اتصالات استفاده می کنید می بایست آن قسمت ها را از هم جدا نمایید منظور از روش 1)  چیدمان موازی روش بدون مقاومت 2) چیدمان سری روش با مقاومت می باشد .

اگر ال ای دی ها به صورت سری در کنار هم قرار می گیرند ، لازم است تا تعداد لامپ های ال ای دی با مقدار جریانی که از ولتاژ می گذرد هماهنگ باشد . تعداد ال ای دی ها توسط نرم افزارهای طراحی محاسبه و نمایش داده می شوند اما زمانی که می خواهیم برای ساخت تابلو تبلیغاتی از مقاومت استفاده کنیم با مد نظر قرار دادن رنگ حروف تعداد در نظر گرفته می شود به ازای یک مقاومت حداقل سه عدد ال ای دی لازم است و اگر رنگ ال ای دی قرمز باشد به ازای هر پنج مقاومت یک ال ای دی لازم است  . پس از محاسبه دقیق میزان ال ای دی ها و قرار دادن آن ها به صورت سری در کنار هم ، یک صفحه برد آماده می کنیم و سپس لامپ های ال ای دی را با در نظر گرفتن طرح در کنا هم قرار می دهیم . حال اگر از طراحی رضایت کامل داشتید محل قرارگیری لامپ ها را علامت زده و LED را خارج نمایید . پس از ثبات دقیق لامپ ها و علامت گذاری جایگاه هریک ، طرح ایجاد شده از حروف را با علامت گذاری به قسمت پشت برد هم منتقل نمایید تا تصویری آینه ای مانند در پشت صفحه نمایان گردد .

اگر ال ای دی های مورد استفاده حاوی رنگ های متعددی می باشند در نظر گرفتن این نکته که هر رنگ ولتاژ مصرفی خود را دارا می باشد حائز اهمیت است و ممکن است بر نحوه برقراری اتصال هر یک تاثیرگذار باشد و اگر قصد استفاده از مدارات فلاشر یا چشمک زن را دارید باید دقت نمایید که برقراری اتصال هر کدام جدا از قسمت های دیگر باشد .

مرحله پنجم ) در این مرحله ال ای دی ها سر جای خود قرار داده می شوند و اتصالات بین آنها برقرار می شود . در این بخش قسمت های اضافی را توسط فرز یا اره از بخش اصلی جدا نمایید .

مرحله ششم ) در این مرحله با اتصال نمودن آداپتور تابلو روشن می شود اما اگر از روش با مقاومت تابلوی تبلیغاتی خود را می سازید می بایست مقدار مقاومت را به طور صحیح تعیین نمایید .  اگر مقدار مقاومت کمتر محاسبه شود ولتاژ روی ال ای دی ها افزایش یافته و به مرور زمان ازبین می روند ؛ اگر مقدار مقاومت زیاد محاسبه شود ولتاژ روی ال ای دی ها کاهش یافته و در نتیجه نور تابلو کم می شود . پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که از روش های علمی برای محاسبه ولتاژ مناسب بهره ببرید .

 اگر می خواهید هر حرف از تابلو به یک کانال از فلاشر به صورت جداگانه متصل شود و به صورت واحد عمل نماید ، در این مرحله اتصال هر حرف را برقرار نموده تا با اتصال آدابتور روشن شود ، برای اطمینان از عملکرد درست می توان از ولت متر استفاده کرد تا افت ولتاژهای صحیح نمایان شود .

مرحله هفتم ) در این مرحله نوبت به ساخت قاب تابلو ال ای دی ثابت و نصب تابلو می رسد .

 

 

 

مرحله هشتم) در این مرحله نوبت به اتصال مدار فلاشر به تابلوی ساخته شده می رسد . قبل از ساخت و خرید فلاشر دو سوال مطرح می شود .

1) تابلوی تبلیغاتی که می خواهید بسازید به فلاشر چند کاناله نیازمند است ؟

2) هر کانال از فلاشر چه مقدار جریان را می تواند از خود عبور دهد ؟

 مدارهای فلاشر به مدارهای رقص نور و چشمک زن هم معروفند و حاوی انواع متعددی نظیر دست ساز ، تولید شرکت های داخلی و یا وارداتی هستند اما فلاشر چه نقشی در تابلو ال ای ثابت یا تابلو ال ای دی روان ایفا می کند ؟

توسط فلاشر می توان قسمت های متعدد تابلو تبلیغاتی  را طبق متدهای دلخواه مشتری خاموش و روشن نمود . به طور کلی مدارهای فلاشر به دوسته قابل برنامه ریزی و غیر قابل برنامه ریزی تقسیم می شوند . تفاوت این دو در این است که فلاشرهای غیر قابل برنامه ریزی فقط قابلیت ایجاد یک نور چشمک زن را در تابلو دارند اما فلاشرهای قابل برنامه ریزی توسط میکروکنترلها ساخته می شوند و امکان ایجاد افکت ها و نورپردازی ها و انیمیشن های مدنظر مشتری را دارند و قابل برنامه ریزی به شیوه های متعدد می باشند . هر تابلو ال ای دی دارای یک قطب منفی کاتد و یک قطب مثبت آند است ؛ وظیفه فلاشر قطع و وصل کردن جریان ما بین این دو قطب می باشد که معمولا قطب مثبت به طور پیوسته اتصال دارد اما فطب منفی تابلو را روشن و خاموش می نماید و تعداد کانال فلاشر متناسب با تعداد کلمات اتصال به فلاشر می  باشد .

هر فلاشر داری دو مشخصه اصلی است :

1) تعداد کاناهای خروجی

2) جریان دهی هر کانال

ساخت مدار فلاشر یا چشمک زن نیاز به تخصص و مهارت های خاص خود دارد که عبارتند از:

1) نصب نرم افزارهای طراحی مورد نیاز

نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت مدار فلاشر یا چشمک زن کدامند ؟

Bascom

Avr Studio

Proteus

2) ویرایش و شبیه سازی برنامه آماده :

برای انجام این مرحله می بایست با میکروکنترلرهای AVR آشنایی کامل داشته باشیم و بتوانیم برنامه های شبیه سازی را ویرایش نموده و نتایج ویرایش خود را در شبیه ساز مشاهده کنیم .

3) پروگرام میکروکنترلر از طریق پورت :

آشنایی با پروگرامر USB

 نحوه نصب پروگرامر بر روی ویندوز

 پروگرامر میکروکنترلر توسط Bascom

پروگرامر میکروکنترلر توسط Arv Studio

4) مونتاژ سخت افزاری مدار فلاشر:

مدار تقویت کننده ترانزیستوری

نقشه نهایی مدار در Proteus

تست مدار روی برد آزمایشگاهی

تشریح مدارمونتاژ شده نهایی

قیمت تابلو ال ای دی ثابت :

برای ساخت تابلو ال ای دی ثابت می توان از بردهای مسی بهره جست . برد مسی به علت مستحکم نگه داشتن اتصالات  از اهمیت ویژه ای برخوردار است . طراحی تابلو ال ای دی ثابت با برد مسی سبب می شود که هنگام اجرای استیکرهای تبلیغاتی تابلو نما و جذابیت خوبی داشته باشد و همین امر سبب افزایش قیمت آن نسبت به نمونه پلکسی و فیبر شده است . قیمت تابلو ال ای دی ثابت نسبت به قیمت تابلو ال ای دی روان کمتر می باشد .

انواع ال ای دی ثابت از منظر تنوع :

 

 

 

الف) ال ای دی اوال یا بیضوی : یک نوع لامپ ال ای دی است و علت نامگذاری آن بیضی بودن مقطع زیرین حباب ها می باشد، این نوع لامپ ها دارای شدت نور بالایی است . زاویه دید 130 درجه ای دارند و معمولا مات هستند .

 

 

 

 

 

ب) ال ای دی کلاهی : سر این نوع از ال ای دی مشابه شیشه می باشد و به شکل دایره ای است و ارتفاع آنها نسبت به ال ای دی های معمولی کمتر می باشد  و نسبت به اوال خصوصا در طول روز نور کمتری از خود متصاعد می کند . برای خرید هر دو مدل بهتر است از نوع HG  بهره ببرید .

انواع ال ای دی از منظر اندازه : به  سه دسته 3 ، 5 و 10  میلی متری تقسیم می شود که منظور از هر میلیمتر قطر سطح مقطع زیرین حباب است .

انواع ال ای دی از لحاظ رنگ های نمایشی : تک رنگ ، سه رنگ و هفت رنگ است و می تواند رنگ هایی نظیر سبز ، قرمز، آبی ، سفید و دیگر رنگ های مورد دلخواه باشد .

انواع ال ای دی از نظر ولتاژ کاری : ولتاژ ال ای دی ها با توجه به رنگ و نوع آنها متفاوت است و در هنگام خرید نوع ولتاژ مصرفی بر روی بسته ذکر می شود اما این ولتاژ نیز با در نظر گرفتن محدوده ولتاژ آنها تغییر می کند . تعیین ولتاژ مناسب و تقسیم بندی آنها در محدوده اعمال شده توسط تابلوساز انجام می پذیرد .

انواع ال ای دی از لحاظ جریان و توان مصرفی :

عبور جریان الکتریکی با ولتاژ مناسب ، سبب تولید نور می شود و جریان الکتریکی ال ای دی ها معمولا بین 15 تا 20 میلی آمپر است که توان مصرفی آن  از حاصل ضرب ولتاژ ال ای دی در جریان عبوری بدست می آید .

قاب تابلو ال ای دی ثابت  :

قاب هایی که در تابلو ال ای دی ثابت مورد استفاده واقع می شوند معمولا از جنس آلومینیوم می باشند .

برق مصرفی تابلو ال ای دی ثابت

ولتاژ مورد نیاز برای روشن نمودن تابلو ال ای دی ثابت معمولا 12 ولت می باشد که بسیار مرقوم به صرفه است .

مزایای تابلو ال ای دی ثابت :

درخشندگی و جلب توجه از دوردست

قابلیت نمایش مستقیم و دید کامل در روز و در هننگام شب

قیمت تابلو ال ای ثابت نسبت به قیمت تابلو ال ای دی روان و تلویزیون شهری کمتر می باشد .

ضد آب

ضد ضربه

قابل شستشو

دوام و استحکام بالا


۱۸ آبان ۱۳۹۸
saftysign


محصولات مشابه
  • فروش SKD83/16 SKD83-16 SKD8316 SKD83 16

    فروش SKD83/16 SKD83-16 SKD8316 SKD83 16

    BRIDGE RECTIFIER, 3 PH, 83A, 1600V واردات قطعات کمیاب ارسال به سراسر ایران لینک خرید RahavardElectronic.esam.ir

    تجهیزات الکترونیکی تهران
  • کارت الکترونیکی ABB مدل YPK107E 3ASD489301A410

    کارت الکترونیکی ABB مدل YPK107E 3ASD489301A410

    <<<<<<<<<<<<<<<<<<<< فروش با قیمت استثنایی >>>>>>>>>>>>>> کارت الکترونیکی ABB مدل YPK107E 3ASD489301A410 برند ABB موجودی محدود شرکت در سال 1381 ثبت شده و دارای کداقتصادی ، شناسه ملی و فاکتور رسمی می باشد. ارسال به سراسر ایران لینک خرید RahavardElectronic.esam.ir

    تجهیزات الکترونیکی تهران
  • دستگاه تست عایقی MIC--2

    دستگاه تست عایقی MIC--2

    دستگاه تست عایقی MIC-2 با ولتاژ های 500V وبا تغییر ولتاژ با پله های 10 ولتی محدوده تست عایقی تا 250تا500 کیلو اهم - دستگاه تست عایقی 5000 ولت با ملحقات استاندارد تست با ولتاژهای 100V,250 V ,500V,1000 V,2500V,5000 V ویا ولتاژهای بین 50V to 1000 V با پله های 10 ولتی و ولتاژهای بین 1000V to 5000 V با پله های 25 ولتی -اندازه گیری مقاومت عایقی ،Ab1(R2/R1) or Ab2(R3/R2) ، در بازه زمانی T1,T2 ,T3 - محدوده عایقی تست تا IEC 61557 – 2 : 15 TΩ DAR(Dielectric Absorption Ratio) -انجام تست های : PI(Polarization Index) SV(Step Voltage insulation test) DD( Dielectric Discharge calculation) - تست بروش دو و سه سیمه و قابلیت استفاده از سیم های تست تا 20 متر - اندازه گیری ولتاژ AC, DC -990 حافظه و امکان اتصال به کامپیوتر دستگاه تست عایقی 5000 ولت با ملحقات استاندارد با ولتاژهای 100V,250 V ,500V,1000 V,2500V,5000 V ویا ولتاژهای بین 50V to 1000 V با پله های 10 ولتی و ولتاژهای بین 1000V to 5000 V با پله های 25 ولتی -اندازه گیری مقاومت عایقی ،Ab1(R2/R1) or Ab2(R3/R2) ، در بازه زمانی T1,T2 ,T3 - محدوده عایقی تست تا IEC 61557 – 2 : 20 TΩ DAR(Dielectric Absorption Ratio) -انجام تست های : PI(Polarization Index) SV(Step Voltage insulation test) DD( Dielectric Discharge calculation) Damage Location(Burning Function) - اندازه گیری دما - تست پیوستگی و همبندی در ارت تغذیه و اندازه گیری نشتی جریان و ظرفیت خازنی در طی تست - تست بروش دو و سه سیمه و قابلیت استفاده از سیم های تست تا 20 متر - اندازه گیری ولتاژ AC, DC -990 حافظه و امکان اتصال به کامپیوتر

    تجهیزات الکترونیکی تهران
  • لودسل سوها S شکل کششی 2 تن SEWHA-SS300

    لودسل سوها S شکل کششی 2 تن SEWHA-SS300

    نام کالا لودسل سوها S شکل کششی 2 تن SEWHA-SS300 برند SEWHA , سوها کشور سازنده کره جنوبی مدل لودسل S شکل | S-Beam رنج ظرفیت لودسل 2 تن خطای لودسل 0.03 % زمان ارسال 1 روز کاری

    تجهیزات الکترونیکی تهران