چرا دربهای اتوماتیک شیشه ای را توصیه میکنیم ؟


 همه ما میخواهیم یک خرید خوب داشته باشیم و داشتن یک خرید خوب مستلزم آن است که نسبت به آن خرید اطلاعات کافی و لازم را کسب کنیم .
یک کارشناس خوب و با تجربه با در نظرگرفتن موارد زیر قادر خواهد بود نوع درب اتوماتیکی را به شما پیشنهاد دهد که باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه های شما گردد.
  • نوع کاربری ساختمان
  • میزان تردد روزانه
  • بودجه درنظر گرفته شده
  • اندازه درب
  • وزن و طول لنگه های درب
از رایج ترین انواع دربهای اتوماتیک شیشه ای که بیش ترین کاربرد را در ساختمان های اداری و تجاری و بیمارستان ها دارد میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
  •  درب های اتوماتیک شیشه ای کشوئی ( Automatic Sliding Doors ) 
  • درب های اتوماتیک شیشه ای گردان ( Automatic Revolving Doors )
  •  درب های اتوماتیک شیشه ای تمام گرد ( Automatic Revolving Doors ) 
  •  درب های اتوماتیک شیشه ای نیم گرد ( Automatic Curved Doors ) 
  •  درب های اتوماتیک شیشه ای فولدینگ   ( Automatic Folding Doors ) 
  • درب های اتوماتیک شیشه ای لولائی( Automatic Swing Doors )
  • درب های اتوماتیک شیشه ای تلکسوپی ( Automatic Telescopic Doors )
  • درب های اتوماتیک شیشه ای مثلثی ( Automatic Traingular Doors )
در بخش های بعدی توضیحات تخصصی تری برای انواع دربهای اتوماتیک شیشه ای خواهیم داشت .
 
درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای کشوئی(اسلایدینگ )
یکی از متداول ترین و پر مصرف ترین نوع درب اتوماتیک شیشه ای می باشد . این نوع دربها معمولا در حالت چهار لنگه ( دو لنگه ثابت و دو لنگه متحرک ) ارائه می شود اما بسته به موقعیت مکان و نظر کارشناس در قالب دو لنگه و بدون لنگه ثابت نیز ارائه می شود . ضمنا درب اتوماتیک شیشه ای کشویی امکان طراحی و ساخت در قالب فریم S را نیز دارد . درب اتوماتیک شیشه ای کشویی در ورودی اکثر ادارات ، سازمان ها ، هتل ها و بانکها استفاده می شود . خصوصیات فنی درب اتوماتیک شیشه ای: قابلیت تغییر مدت زمان باز یا بسته ماندن . دارای صفحه نمایش به همراه قابلیت نمایش خطاها . قفل امنیتی برای کنترل پنل . خلاص کن دستی با امکان استفاده از داخل و خارج . امکان استفاده از قفل حفاظتی در شب (اختیاری) . وجود رابط دیجیتال جهت برقراری ارتباط به سیستم مدیریت ساختمان.

درب شیشه ای اتوماتیک گردان
این سیستم از لحاظ عملکرد به گونه ای طراحی گردیده است که ضمن امکان ورود و خروج همزمان افراد از برخورد مستقیم هوای داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند .استفاده از این نوع درب برای اماکنی که دمای داخل و خارج مجموعه زیاد است توصیه می گردد. از جمله موارد امنیتی این دربها می توان از بخش محرکه دارای قدرت بالای ترمز دینامیکی (ویژگی امنیتی آگاهی دهنده ) ، زوایای گرد شده در تمامی نواحی پر خطر ، دکمه های توقف اضطراری ، دکمه هایی برای از کار انداختن درب اتوماتیک در شرایط اضطراری ، امنیت فشار عمودی یا افقی و نیز محافظت از ساختمان با استفاده از شناسایی از اثر انگشت نام برد. همچنین حس گرهای موجود برروی لت های درب، حرکت آرام اشخاص و موانع را به خوبی تشخیص می دهد و به طور اتوماتیک سرعت حرکت درب را تنظیم می کند.در مکان هائی که نظارت و بازرسی برروی اشخاصی که وارد ساختمان می شوند مهم می باشد میتوان از علائم تأیید شونده توسط درب و یا کلید یا دیگر سیستم های تعیین هویت در شناسائی اشخاصی استفاده نمود. در شرایط اضطراری درب به صورت مکانیکی یعنی سیستم break out system بدین صورت عمل می کند که با یک نیروی معین قابل تنظیم درب را باز کرده و به طور اتوماتیک چرخش درب را متوقف می کند. هم چنین لت های درب می توانند به طور ثابت در وضعیت باز قرار داده شوند. برگشتن به حالت عملیات نرمال به صورت دستی تنظیم می شود. درب های شیشه ای گردان در سه حالت : با فشار دادن درب به طور دستی حرکت می کنند ، وقتی با ملایمت ضربه ای به آن ها وارد شود به طور اتوماتیک شروع به حرکت می کنند و درب های شیشه ای گردان تمام اتوماتیک که عملیات آن ها به طور کامل توسط حس گر ها کنترل می گردد . ساده ترین نوع درب گردان می تواند با سه لت گردان ساخته شود. طرز عمل آن بدین صورت است که رادارهای حرکتی نصب شده بر روی طاقه های بالایی هر یک از لت ها ، نزدیک شدن اشخاص به درب را تشخیص می دهد و پیام لازم را به موتور سیستم مخابره می کند تا درب را بچرخاند.

نوع دیگر این درب ها با آرایش فضایی ۳ یا ۴ لت ساخته می شود به طوری که یک هسته مرکزی شیشه ای به صورت یک ویترین شیشه ای در مرکز لت ها قرار داده می شود ، این مدل ویترین دار می تواند یک موضوع یا هر چیزی که شما بخواهید در معرض نمایش عموم قرار دهد.این ویترین می تواند برای تبلیغات آگهی و نمایاندن اهداف و نیات خاص بسته به خواست شما مورد استفاده قرار گیرد. نوع سوم این درب ها از ترکیب درب های گردان با درب های کشویی ( اسلایدینگ ) ساخته می شوند. بدین ترتیب شما می توانید بین استفاده از درب اتوماتیک گردان یا استفاده از درب کشویی ، بسته به احتیاجات مربوطه که می تواند تحت شرایط آب و هوا یا شرایط عبور و مرور باشد حق انتخاب داشته باشید. نوع دیگری از درب اتوماتیک شیشه ای گردان نیز وجود دارد که شامل ۲ درب گردان می باشد که به وسیله یک درگاه به هم متصل شده اند.هر یک از این درب های دو قلو شامل دو لت می باشد که لت های یک درب با لت های درب دیگری در نحوه چرخش خود طوری با هم هماهنگ شده اند که با اندازه ۹۰ درجه در خلاف جهت یکدیگر بچرخند. این نوع یکی از مقرون به صرفه ترین درب های گردان می باشد بر حسب انرژی که مصرف می کند و نیز بر حسب انرژی ای که ذخیره می کند.چیدمان دو لت در هر یک از درب های دو قلو این امکان را ایجاد می کند که درب حول یک محور مستقیم بچرخد.

درب شیشه ای اتوماتیک مدل تمام گرد
درب های اتوماتیک شیشه ای تمام گرد از نوع دربهای لوکس به حساب می آید که برای خاص کردن ساختمان ها ، هتل ها و سالن های همایش استفاده می شود. ساختار این نوع دربها بصورت دایره کامل می باشد ، یعنی دو هلال در دو طرف که هر هلال شامل چهار لته درب جداگانه بوده و در مجموع 8 لته در کل این نوع درب دایره ای کار می شود تا درب حالت دایره کامل را پیدا کند. از ویژگی های خاص این دربها میتوان به : تست خودکار( این سیستم در حالت شروع به کار خود به صورت کاملا اتوماتیک ، سرعت باز و بسته شدن درب , افزایش و کاهش شتاب درب , تنظیم فاصله کم سرعت را در حالت مطلوب قرار میدهد ) ، عملیات عیب یابی ( این حالت یک نوآوری در سیستم های درب اتوماتیک در جهان میباشد و به صورت اتوماتیک هفت حالت خطای سیستم را عیب یابی میکند ) ، عملکرد هم زمان :( این درب به صورت اتوماتیک و همزمان درب ها را باز و بسته میکند و از اتلاف وقت جلوگیری میکند ) و همچنین این سیستم دارای UPS قدرتمند میباشد که در صورت از کار افتادن ناگهانی منبع تغذیه درب به مدت ۳۰ دقیقه عملکرد طبیعی خود را ادامه میدهد .

از دیگر مزیت های این نوع دربها میتوان به امکان تعریض و هماهنگ کردن آن برای تمامی انواع نماهای قوس دار با هر عرضی اشاره کرد ، هم چنین فضای ایزوله در فضای داخل درب شیشه ای تمام گرد به حداکثر رسیده و این امر باعث صرفه جوئی در انرژی میشود.

درب اتوماتیک شیشه ای کرو ( نیمگرد)
درب شیشه ای منحنی یکی از شکیل ترین نوع درب شیشه ای اتوماتیک می باشد که برای مکان و فضاهایی کاربرد دارد که از معماری خاصی برخوردارند . این درب ها همانند درب شیشه ای اسلایدینگ و درب های شیشه ای تلسکوپی شامل طرح های متنوعی بنا به خواسته ی مشتریان می باشد . یک نوع از درب شیشه ای کرو دارای ۲ لت ثابت و دو لت متحرک می باشد که همانند درب اسلایدینگ عمل کرده و در امتداد یک منحنی حرکت میکند ، نوع دیگر از درب شیشه ای کرو به این صورت است که فقط ۲ لت متحرک نصب شده ولی بدلیل مسایل زیبایی و امنیت بیشتر بهتر است که از نوع اول استفاده شود .

درب شیشه ای نیم گرد به دلیل نورد شدن شیشه و فریم و سیستم آن ، از قیمت به مراتب بیشتری از درب های شیشه ای اسلایدینگ برخوردار می باشد . مزیت این نوع دربها در مقدار عرض بازشوئی است که در مقایسه با دربهای شیشه ای کشوئی به خریدار ارائه میدهد ، همچنین میتوان از سقف های شیشه ای نیز در این نوع دربها استفاده نمود که نور ورودی ساختمان را به حداکثر رسانده و در زیبائی ورودی ساختمان ها نقش بسزائی دارد . درب Curve محدب به اینصورت است که قوس درب به داخل می باشد .

درب اتوماتیک شیشه ای تاشو ( فولدینگ )
این دربها که دربهای اتوماتیک اتوبوسی یا آکاردئونی نیز گفته میشود جهت ورودی های بسیار کم عرض ( کمتر از 200 سانتی متر) مورد استفاده قرار می گیرد و حدود 95% عرض کل را قابل استفاده کرده و میتواند نحوه بازشدن آن به سمت داخل یا خارج ساختمان باشد. درب اتوماتیک شیشه ای تاشو در حقیقت ساختاری مشابه درب اتوماتیک لولایی دارد، با این تفاوت که گویی هر لنگه آن به دو قسمت تقسیم شده و دو لنگه توسط لولا به یکدیگر متصل شده اند. قابلیت های کار این دربها متفاوت بوده که به چند مورد آن اشاره میگردد : حالت تمام باز ، حالت تمام بسته یا قفل ( حالت بسته یا قفل حالتی است که عبور و مرور از ورودی تا زمان خاصی نیاز نیست و با تنظیم درب تا استفاده مجدد درب بصورت قفل باقی می ماند) ، حالت نیمه باز ( حالتی مناسب برای جلوگیری از هدررفت انرژی ساختمان می باشد ، در بصورتی تنظیم می شود که با تشخیص حرکت و یا وزن ، توسط سنسور درب شیشه ای ، فقط نیمی از ورودی درب باز میشود ) ، حالت اتوماتیک ( حرکت معمول و عادی درب ) و حالت یکطرفه ( کنترل عبور ومرور از یک سمت انجام میشود که این کار با فعال کردن سنسور بخش ورود یا خروج انجام میشود ) .

یکی از زیباترین و کم هزینه ترین مدل های درب اتوماتیک شیشه ای که معمولا در طراحی داخلی ساختمان استفاده می شود ، درب اتوماتیک شیشه ای مدل لولایی است زیرا همان درب شیشه ای سکوریت معمولی تک لنگه یا دو لنگه است که اتوماتیک شده است .یکی از ویژگی های درب شیشه ای لولائی این است که میتوان بدون نیاز به تعویض درب آن را اتوماتیک کرد و این مسئله برای ساختمان هائی که بازسازی شده اند بسیار کاربرد دارد . این دربها بصورت تک لنگه یا دولنگه عرضه میشوند و هر لنگه با یک بازوی الکترومکانیکی کار میکند . این دربها برای مکان هائی با تردد کم و یا یک طرفه مناسب بوده و استفاده از آن برای مکان های پرتردد مناسب نمی باشد . همچنین لازم بذکر است که درب اتوماتیک شیشه ای لولایی دارای سیستم ایمنی ضد برخورد هم می باشد که توسط این سیستم می تواند مانع در سر راه بسته شدن مسیر حرکت خود را تشخیص دهد. ضمنا درب شیشه ای لولایی قابلیت سازگاری با سیستم های کنترل تردد و ضد حریق را دارد که این خود یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این نوع دربهای اتوماتیک می باشد. نحوه کار اپراتور این نوع درب بدین صورت است که در اپراتوری که به روی درب نصب شده است، با جمع شدن اهرم های موجود بر روی هم، درب باز شده و با باز شدن آن اهرم ها، درب بسته می شود.

درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی
درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی نوع پیشرفته ی دربهای اتوماتیک کشوئی می باشد . در درب شیشه ای کشویی یک لته متحرک در هر طرف از درب شیشه ای وجود دارد یعنی عابر در جلوی خود یک یا دو لته درب می بیند که به طرفین می رود ولی درب شیشه ای تلسکوپی عابر در هر سمت دو لته درب می بیند که به دو طرف متحرک هستند بنابراین درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی در حالت معمول حداقل از شش قسمت یا لته درب تشکیل می شود. معمولا یکی از لته ها در سمت راست و لته دیگر در سمت چپ ورودی به طور ثابت قرار می گیرد و دو لته در سمت راست روی لته ثابت راست و دو لته در سمت چپ روی لته ثابت چپ متحرک هستند. روال باز شدن درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی نیز بدین صورت است که درب بعد از تشخیص حرکت یا وزن توسط سنسور درب شیشه ای، لته متحرک اول که در مرکز ورودی قرار گرفته است حرکت کرده و روی لت دوم قرار گرفته و سپس هر دو به روی لته ثابت حرکت کرده و جمع می شوند و طبق این روال ، ورودی برای رفت و آمد افراد باز می شود. توجه داشته باشید که تفاوت عمده درب شیشه ای تلسکوپی با درب اتوماتیک شیشه ای کشویی در این است که دو سوم از عرض ورودی می تواند مورد استفاده برای عبور و مرور قرار گیرد که این خود مزیتی است که باعث می شود این نوع درب برای ساختمانهایی که نیاز به ورودی بیشتر برای عبور افراد و بار دارند مناسب تر باشد. لازم بذکر است که درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی می تواند به صورت سه لته نیز نصب گردد. در این حالت یک لته ثابت است و در یک سمت ورودی (راست یا چپ) نصب شده و دو لته دیگر متحرک بوده و هر دو به یک سمت و روی این لته ثابت جمع می شوند به این نوع از درب اصطلاحا درب شیشه ای تلسکوپی یک طرفه گویند. درب اتوماتیک شیشه ای تلسکوپی قابلیت کار در حالت های مختلفی را دارد که عبارتند از: حالت تمام باز( تمام عرض دهنه برای مسیر عبور و مرور استفاده میشود )، حالت تمام بسته یا قفل( عبور و مرور از ورودی تا زمان خاصی نیاز نبوده و با تنظیم درب میتوان تا استفاده مجدد درب را به حالت قفل نگه داشت )، حالت نیمه باز( برای جلوگیری از هدر رفت انرژی میتوان با تنظیم سنسور فقط نیمی از ورودی درب قابل استفاده باشد ) ، حالت اتوماتیک ( حرکت معمول و عادی درب ) و حالت حرکت یکطرفه ( با فعال کردن سنسور بخش خروج و یا ورود عملا عبور از یک سمت درب شیشه ای انجام خواهد شد ).

درب اتوماتیک شیشه ای مثلثی
درب اتوماتیک شیشه ای کشویی زاویه ای در واقع همان درب شیشه ای کشویی است که بجای حالت مستقیم 180 درجه به حالت زاویه دار مثلا زاویه 90 درجه نصب می گردد. در واقع می توانید این نوع درب شیشه ای زاویه ای را دو تا درب اتوماتیک شیشه ای کشویی عادی در نظر بگیرید که به حالت زاویه دار نسبت به هم نصب شده و هر دو درب با یک اپراتور اصلی کار میکنند. در درب شیشه ای زاویه ای، لته های ثابت در طرفین و لت های متحرک در مرکز قرار داده می شوند و بگونه ای نصب می شوند که لته ها در مجاورت یکدیگر یک زاویه ایجاد می کنند البته محدودیت خاصی در این زاویه وجود ندارد، ولی به طور کلی این زاویه می تواند بین 90 تا 175 درجه باشد. چون این درب ها در نوع زاویه دار است ، بنابراین امکان کنترل و نصب حسگر خطی مستقیم وجود ندارد و به همین دلیل باید از حسگر مایکروویو برای تشخیص حرکت و موانع استفاده شود. در این نوع درب ها بدلیل زاویه دار بودن طبعا فضای کمتری به نسبت درب کشویی عادی خطی اشغال شده که این خود یکی از محاسن این نوع درب ها می باشد. بنابراین درب های شیشه ای مثلثی برای ورودی ساختمانهایی که با کمبود فضا مواجه اند و یا ورودی ساختمان هایی که در کنج یا زاویه قرار دارند بسیار مناسب است. البته می توان از این نوع درب اتوماتیک شیشه ای برای ساختمان هایی که معماری آن ها بصورتی انجام شده که زاویه های متعددی دارند و یا ساختمانهایی که نیاز به ایجاد تنوع و زیبایی بسیار مدرن و چشم گیر دارند استفاده نمود. همچنین درب شیشه ای زاویه ای می تواند از ورود مستقیم نور خورشید به فضای داخل ساختمان نیز جلوگیری کنند و ضمنا زاویه و جهت باز شدن درب نیز این قابلیت را دارد که با توجه به نوع ساختمان و ویژگی های خاص آن به داخل یا خارج از ساختمان انجام شود. 
درب اتوماتیک شیشه ای دارای خصوصیات و مزایای زیادی است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
 
  • نصب آسان و تنظیمات پیشرفته درب شیشه ای
  • امکان تغییر مدت زمان باز ماندن یا بسته ماندن درب شیشه ای تاشو
  • باکس کنترل تنظیمات پیشرفته و مونیتور برای نمایش خطاها
  • دارای قابلیت قفل امنیتی برای کنترل پنل دستگاه
  • خلاص کن دستی با حالت استفاده از داخل و خارج درب
  • دارای قابلیت قفل حفاظتی در شب
  • سیستم دیجیتالی که می تواند با سیستم ساختمان هوشمند BMS ارتباط برقرار کند
  • وجود انواع برندهای معتبر در تولید موتور درب شیشه ای تاشو
  • دارا بودن هنگرهای ضد سایش برای بیشتر شدن عمر درب شیشه ای تاشو
  • دارا بودن سیستم هوشمند تشخیص موانع و افراد در هنگام عبور
  • سیستم کاملا ماژولار و دیجیتالی و تنظیمات جامع
  • دارای قابلیت تنظیم دقیق سرعت باز شدن و بسته شدن درب
  • دارای شارژر و باطری اضطراری برای استفاده در زمان قطع برق
  • قابلیت انکدر Encoder در موتور درب شیشه ای تاشو برای ایجاد امنیت بیشتر اشخاص در هنگام برخورد با درب
  • بدون نیازی به استابلایزر و کاملا مقاوم در برابر نوسانات برق شهر
  • دستگاه مجهز به نوار لاستیکی بین کاور و اپراتور می باشد که برای جلوگیری از لرزش و صدا کاربرد دارد
  • دارای کاور مخصوص دو طرفه
  • اتصال به قفل الکتریکی دولنگه برای ایجاد کردن امنیت بیشتر
  • دارای سنسورهای مایکروویو برای تشخیص افراد و موانع با قابلیت تنظیم دقیق
  • دارای طراحی زیبا و همچنین داشتن طرحهای مختلف و اشغال کمترین فضا جهت نصب دستگاه درب شیشه ای تاشو
  • وجود قطعات با بهترین و مقاوم ترین مواد اولیه مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی
  • قطعات دربهای اتوماتیک شیشه ای به دو بخش الکتریکی و مکانیکی تقسیم می شوند :
 
الف - قطعات الکتریکی درب شیشه ای:
اپراتور درب شیشه ای: مجموعه ای از قطعات مکانیکی و الکتریکی که در بالای درب شیشه ای است و باعث حرکت و فرمانهای درب می شود.
کنترل باکس: کنترل باکس یا مرکز کنترل مدار فرمان که تمامی دستورات را بوسیله ریموت یا کی پد دیجیتال یا سلکتوری و چشم های IN DOOR و OUT DOOR دریافت و به موتور انتقال میدهد .کنترل باکس دارای یک صفحه کلید دستی یا دیجیتال و یا ولومی است که تنظیماتی مانند میزان بازشو ،سرعت بازشدن ،سرعت بسته شدن ،مدت زمان باز ماندن و . . . را دریافت و در حافظه خود به صورت دایم ثبت میکند .
کلید تعیین وضعیت: این قطعه وضعیت های مختلف حرکتی و غیرحرکتی را برای اپراتور سیستم تعیین می کند.
چشمی و سنسور : دو نوع مختلف با استفاده های متفاوت دارد : چشم BA که به کله عقابی معروف است و عملکردی دایره شکل دارد . نوع دوم سنسور چشم پرده ای است که قیمتی به مراتب بالاتر از BA دارد البته بخاطر عملکرد منحصر به فرد خود که همانطور که از نامش پیداست به صورت خطی عمل میکند و همین نوع عملکرد چشم پرده ای باعث چلوگیری از باز شدن بیهوده متعدد و کمترین هدر رفت انرژی در درب اتوماتیک میشود .
قطعات مکانیکی درب شیشه ای:
ریل : که از جنس آلومینیوم سخت و با مقطع ضد سایش و در بر گیرنده تمامی قطعات درب اتوماتیک است . ریل معمولا با رنگ آنادایز (نقره ای) عرضه میشود ولی برحسب سلیقه کارفرما میتوان با تغییر رنگ کوره ای ،آن را با نما و محیط هم سو کرد .
کاور: تمامی قطعات درب اتوماتیک در آخر بوسیله یک کاور هم رنگ پوشیده میشوند که این کار خود چند دلیل دارد :حفظ ظاهر و کامل کردن زیبایی درب شیشه ای اتوماتیک از دید بیننده و دومین عامل حفاظت از قطعات درب اتوماتیک در برابر ضربه ، گرد و خاک ، سرقت و . . .
موتور درب شیشه ای:بخش ایجاد نیروی محرکه برای حرکت لته های درب شیشه ای است و دو مارک دانکر و براشلس آلمان از معروفترین مارک ها هستند.موتورهای درب اتوماتیک در دو نوع انکودر دار و ساده در دسترس هستند .
فولی هرزگرد: برای حرکت تسمه این قطعه ضروری است و نقطه مقابل موتور و در دیگر طرف ریل بسته میشود دور رفت و برگشت موتور و هنگرها را بوسیله تسمه کامل میکند . هرزگرد دارای یک پیچ ریگلاژ است که به واسطه آن میتوان میزان آزاد بودن تسمه را کنترل کرد .
تسمه: برای انتقال نیروی حرکتی موتور به فلکه و سپس حرکت درب ها است.
تسمه گیر: این قطعه برای اتصال تسمه به هنگرها می باشد.
بست یا براکت تسمه گیر: این قطعه یک واسط بین تسمه و تسمه گیر می باشد.
قفل مگنت درب: برای قفل کردن لته های درب در هنگام بسته بودن کامل می باشد.
شیشه سکوریت: در هر درب شیشه ای از شیشه سکوریت ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر نشکن و کاملا شفاف استفاده میشود .شیشه سکوریت استفاده شده در درب شیشه ای اتوماتیک با آلومینیوم فریم و یا قاب گرفته میشود .
فریم دور شیشه ها نیز در رنگهای متعددی تولید و به عرصه ظهور میرسند که غالبا رنگ سفید بیشترین استفاده را دارد .
فریم ها: برای قاب فریم دور شیشه سکوریت و نگهدارنده شیشه کاربرد دارد .رنگهای فریم عبارتند : نقره ای ،دودی ،شامپاینی ،قرمز و . . .البته در مکان هایی مثل نمایشگاه، لابی ،هتل و … که دکوراتیو می باشند از فریم استیل طلایی ویا فریم نقره ای آیینه ای و گاهی خشدار نیز استفاده می شود .
لاستیک دور شیشه: برای محافظت شیشه از ضربه خوردن توسط فریم های دور آن است.
لاستیک بین درب ها: برای جلوگیری از ایجاد صدا هنگام بسته شدن درب ها
هنگر: یا غلتکها که وظیفه نگه داشتن لت های متحرک شیشه ای را دارند که بوسیله تسمه دنده شانه ای به موتور متصل و با توجه به حرکت موتور لت ها را به حرکت در می آورند .
نحوه کارکردن درب های اتوماتیک شیشه ای 
باز و بسته شدن دربهای اتوماتیک با کمک شناسائی به موقع چشم های الکترونیکی است که بر روی این دربها استفاده میشود ، انواع چشم هائی که بر روی این دربهای استفاده میشود را در بخش بعدی بیشتر خواهیم شناخت :
سنسورهای چشمی و حرکتی
 بیشتر دربها با دو نوع سنسورهای چشمی یا سنسورهای تشخیص حرکت کار می کنند، این سنسورها که در دو طرف درب قرار می گیرند با شناسایی افراد، مکانیزم باز و بسته کردن درب را انجام می دهند.در این نوع سنسورها، حرکت توسط یک پرتو مایکروویو 10.5 گیگاهرتز و توسط آنتنی که بر روی هر درب اتوماتیک و در جهت رو به پایین و به سمت خارج نصب میشود، شناسایی میشود. این سنسور کاملا کارآمد است ولی یک نقطه ضعف عمده دارد؛ این سنسورها فقط میتوانند حرکت را تشخیص دهند. بنابراین فردی که ایستاده و یا فرد سالخورده ای که بسیار آرام راه میرود ممکن است توسط سنسور شناسایی نشود و میتواند به حادثه منجر شود.
سنسور فشار
یکی دیگر از انواع سنسور درب های اتوماتیک سنسور فشار است. این حسگرها با اعمال فشار به آنها فعال می شوند. این نوع دربها با استفاده از یک منطقه بزرگ که در جلو و پشت و درب قرار می گیرد بعنوان یک مقیاس وزن عمل می کنند و اگر وزنی بیش از حد وزن مجاز روی سنسورها قرار گیرد درب باز می شود. همچنین سنسورهای فشار می توانند بعنوان سنسور ثانویه در درب های اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرند به نحوی که اگر سنسور اولیه آسیب ببیند سنسور فشار فعال می شود.
سنسور مادون قرمز
نوع دیگر سنسورها سنسور مادون قرمز است.سنسور مادون قرمز با استفاده از فن آوری مادون قرمز برای باز کردن درب مورد استفاده قرار می گیرد این سنسورها قادر به تشخیص تغییر درجه حرارت نیز می باشند و وقتی دمایی نزدیک به دمای بدن یک انسان را حس می کنند درب را باز می کنند، سنسورهای مادون قرمز معمولا بعنوان حسگر اولیه در سیستم دربهای اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند.
درب اتوماتیک واقعا چطور باز میشود؟
پس از اینکه سنسورها حضور فردی را تشخیص میدهند، کار باز و بسته شدن درب اتوماتیک شروع میشود. سنسورها به یک سری درایو الکترونیکی متصل هستند که از طریق یک درایو کمکی و یا چرخ دندانه دار به پانلهای درب اتوماتیک متصل میشوند. درایو کمکی توسط تسمه های لاستیکی، عملیات باز و بسته شدن و حرکت درب اتوماتیک را تنظیم میکنند.
 
۱۷ دی ۱۳۹۶


محصولات مشابه