درباره‌ی موفقیت با 5C در کسب و کارهای کوچک چه می دانید؟! (قسمت دوم)

در قسمت اول موفقیت با 5C در کسب و کارهای کوچک در مورد روش 5C خواندیم ودانستیم که 5 جنبه موفقیت در کسب و کارهای کوچک شامل موارد زیر می باشد:
مشتریان
جریان نقدی
اعتبار مالی
اعتبار شرکت
سرمایه
که این موارد در زبان انگلیسی با حرف C شروع می شوند، بنابراین به صورت 5C بیان می شوند.
در قسمت قبل مشتریان را با هم بررسی کردیم . جذب و نگهداری مشتریان از جمله اصلی ترین نگرانی های تمام مالکین کسب و کارهای کوچک می باشند، زیرا آنها از جمله اصول کسب و کار بوده و منجر به درآمد کسب و کار می گردد. حال در خصوص 4 مورد باقی مانده بررس دقیق تری انجام خواهیم داد:

 جریان نقدی
برای کسب و کارهای کوچک، جریان نقدی می تواند در کوتاه مدت بسیار مهم تر از سودآوری باشد. مالک یک کسب و کار کوچک باید از درآمد و جریان نقدی محافظت نموده و اقدامات لازم را به منظور اطمینان از جریان نقدی انجام دهد که این اقدامات به شرح زیر می باشند:
تنظیم هزینه ها
تسریع جمع آوری های قابل دریافت
گسترش برنامه قابل پرداخت
تنظیم دارایی ها
دریافت وام برای برطرف نمودن خلاهای مالی کوتاه مدت
جایگاه نقدی مدیریت نشده می تواند منجر به اقدامات غیرمنتظره ای از جمله تاخیر در پرداخت و مشکلات مالیاتی گردد. هر یک از این اتفاقات غیرمنتظره می توانند به سرعت کسب و کار را با مشکل مواجه کنند.
کسب و کارهای کوچک، جریان نقدی
ایده خوبی است که برنامه جریان نقدی خود را هر شش الی هشت هفته مورد بررسی قرار دهید تا از جریان نقدی مناسب اطمینان حاصل نمایید. بررسی جریان نقدی به معنای بررسی زمان و میزان درآمد کسب شده و مقایسه آن با موعد موردنظر و ایجاد تعادل می باشد.

اعتبار مالی
وجود اعتبار و مدیریت آن بخش مهمی از کسب و کارها می باشد و ضرورت این امر ناشی از چند دلیل می باشد:
1.به دست آوردن شرایط پرداخت:
 با استفاده از اعتبار خوب، کسب و کار می تواند شرایط پرداخت مطلوبی فراهم آورده و از پول آن برای مدت طولانی تری استفاده نماید.
2.بهره مندی از تخفیف:
 بهره مندی از تخفیف کسب و کار دارای اعتبار و جریان مالی مناسب را قادر می سازد تا هزینه کمتری به ازای محصولات خریداری شده از فروشنده پرداخت کند. برای مثال، مهلت پرداخت ممکن است 30 روز باشد، اما اگر مبلغ در مدت 10 روز پرداخت شود، هزینه با 2% تخفیف دریافت خواهد شد.
3.مدیریت جریان نقدی: داشتن اعتبار خوب منجر به دسترسی به اعتبار موجود در کوتاه مدت می گردد.
4.پرهیز از مشکلات پرداخت در هنگام تحویل: بدون اعتبار مالی مناسب، عرضه کننده های جدید صرفا در سفارشات اولیه هزینه را در هنگام تحویل دریافت می کنند. این امر منجر به کاهش اقدامات مربوط به هزینه ها و پرداخت ها می گردد.
5.دریافت خریدار و عرضه کننده جدید: بدون اعتبار مناسب، فروشندگان جدید تمایلی برای خرید محصولات و عرضه آنها به بازار نخواهند داشت.
6.ارائه پرداخت: همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، داشتن جریان نقدی منجر می شود که کسب و کار در شرایط نوسان نیز پول کافی در اختیار داشته و از طریق آن سودآوری داشته باشد.

اعتبارشرکت
یکی از بزرگترین معایبی که کسب و کارهای کوچک باید در حین گسترش محدوده جغرافیایی خود با آن کنار بیایند، نبود اعتبار است. از آنجایی که شرکت یک کسب و کار کوچک است، برند و شهرت خوبی در مقایسه با رقبای خود ندارد مشتریان احتمالی کسب و کارهای کوچک ممکن است تردیدی در مورد اندازه و صلاحیت نیروها و تداوم کسب  و کار و یا عدم محبوبیت برند داشته باشند. ارائه ای حرفه ای، شواهد، گواهی ها، ارجاعات و توصیه های شفاهی منجر به بهبود شرایط می گردند. چشم انداز مدیریتی و دریافت خدمات فردی نیز می توانند منجر به افزایش اعتبار کسب و کار گردند.
 معایب کسب و کارهای کوچک
 سرمایه
دسترسی به سرمایه نیز برای کسب و کارهای کوچک زمانی که قصد دارند ساختمانی را خریداری کرده و یا ابزارها یا خودروهای جدیدی خریداری کنند، ضروری می باشد. ایجاد روابط بانکی و اعتماد بانکی نیز منجر به سهولت دریافت وام در شرایط اقتصادی نامطلوب می گردد.
 
 سرمایه نیز برای کسب و کارهای کوچک
نتیجه گیری
کسب و کارهای کوچک بخش مهمی از اقتصاد ایالات متحده را شکل می دهند و بیش از نیمی از نیروی کار در کسب و کارهای کوچک مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها فرصت های چشمگیری را برای افراد به ارمغان می آورند. اما صرفا بدین دلیل که کسب و کارهای کوچک توسط اقتصاد مورد ارزش قرار می گیرند، بدین معنا نیست که می توانند به موفقیت دست یابند. 
“با استفاده از 5C در کسب و کار، شما می توانید چارچوبی را نه تنها برای موفقیت، بلکه برای پیشرفت در اختیار داشته باشید.”
 

۰۱ آذر ۱۳۹۶
جویشگر پردیس ارم


محصولات مشابه