روانشناسی رنگ در معماری

هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. محققان تاکنون نتوانسته اند یک سیستم منسجم جهانی که قادر به دسته بندی کلیه واکنش های افراد نسبت به رنگ های مختلف باشد را پایه ریزی نمایند و معتقدند که عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، تجربه های خاص فردی بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. روان شناسی رنگ ها یک شاخه نظری نیست که تنها به بخش آکادمیک محدود شود، بلکه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می کند
 
آبی: رنگی آرام و درونگرا است که بیننده را به سمتخود می کشاند و به او آرامش می بخشد. آبیچشم را به خود متوجه می سازد و موجب تقویتآن می گردد. انسان هایی که رنگ آبی را انتخاب می  کنند بطور کلی آرامش دوست، صمیمی ومعنوی هستند و دوست دارند عمیقا فکر کنند.
رنگ آبی در معماری ایرانی-اسلامی نشانه ای ازایمان است.(مثل رنگ آبی که در کاشیکاری ها و گنبدهای مساجد مشاهده می کنیم.) رنگ آبی نماد آب و آسمان و نشانه فناناپذیری است. از مشخصات کلی آبی ابراز صمیمیت،وفاداری، تفکر، سکوت و اتحاد می باشد. آبی را همچنین می توان رنگ نظم و ترتیبدانست. اشیاء و فضا های آبی رنگ، مشخص و منظم به نظر می رسند. رنگ آبی از نظر مزه شیرین است و در تبلیغات در بسته بندی شکر و نظایر آن از بسته هایی به رنگ آبی استفاده می  شود.
آبی رنگ حرکت دورانی است و به همین دلیل از میان اشکال هندسی با دایره توافق دارد. موسیقی رنگ آبی با نوای نی و فلوت هماهنگ است. رنگ آبی ضربان قلب و تنفس را آرام می سازد و حالت  استراحت عمومی پس از مشاهده این رنگ به بیننده دست می دهد و در او احساس رضایت ایجاد می کند.
 
سبز: سبز، رنگ طبیعت است. رنگ سبز توان آرامش بخشی فراوانی دارد. سبز رنگی است معتدل و  یک رنگ آبی ملایم و یک رنگ زرد، در خود دارد. افرادی که خواهان هیجان هستند و اشخاصی که طالب آرامشند، هر دو دسته رنگ سبز را می پسندند.
سبز آمیزه ای است از دانش(زرد) و ایمان(آبی). سبز از جمله رنگ های اسلامی می باشد که در پرچم بسیاری از کشورهای اسلامی به کار رفته است. سبز نشانه آبادانی، قدرت اراده، اعتماد به نفس،  امیدواری، آرامش، امید رویش،ترقی و جوانی است. سبز همچنین نشاندهنده طرز تفکر بهتر و صبر و شکیبایی و پایداریدر برابر ناملایمات زندگی و پیش آمدهای ناگهانی است. وقتی سبز متمایل به زرد میشود(سبز زرد)، احساس آمدن بهار و نیروی جوانی را القا می کند. در صورتی که رنگ سبز به آبی  متمایل شود بر جنبه و احساس روحانیت آن افزوده می شود.
سبز از نظر مزه، طعم سبزیجات را می دهد(ملس). سبز روشن کمی ترش و سبز تیره، شور به نظر می رسد. رنگ سبز قابلیت میکروب پذیری اش کماست. موسیقی سبز ویولن است و چون سبز از دو  رنگ اصلی تشکیل شده است، موسیقی آن نیز باید.
از آنجایی که القا کننده آرامش است برای برخی از محل های کار و لوازم آن انتخاب میشود.(مثلا اتاق جراحی و روپوش جراحان به رنگ سبز است.) در فضاهایی که نیاز به استراحت و تمرکز است رنگ سبزکاربرد دارد. مانند اتاق خواب، تالارهای سخنرانی و… به رنگ سبزی که دو واحد زرد و یک واحد آبی داشته باشد، سبز زرد می گویند که بهترین رنگ برای اتاق مطالعه و کتابخانه است.
 
زرد: رنگ زرد نماد خورشید است و روشن ترین گل ها رابه یاد می آورد. زرد بیان کننده حقیقت و نور است. زندگی در فضایی آراسته با رنگ زرد، انسان را بسیار فعال و پرحرارت می کند. در رنگ درمانی، بیماران درونگرا، گوشه گیر و بی حال را با تاثیر مداوم رنگ زرد، فعال می کنند. افرادی که به رنگ زردعلاقه دارند، آدم هایی احساساتی، پر شور، با حرارت، جوینده، امیدوار و پرنشاط هستند. رنگ زردهیجانی ملایم تر از قرمز القا می کند به همین دلیل رنگی فرح بخش است. زرد، رنگ بیدار ماندن، بی خوابی، هیجان، اضطراب و تلاطم فکری هم هست. زرد همچنین رنگ هوش،ذکاوت، فهم و دانایی است. وقتی رنگ زرد روی زمینه ای تاریک قرار می گیرد حالتی بشاش و امیدوار کننده پیدا می کند. رنگ زردتیره نشاندهنده دروغ، خیانت، بی اعتمادی و شکاست. رنگ زرد از آنجایی که جزو رنگ های گرم می  باشد.
رنگ زرد در تطابق با فرم مثلث و هر شکل نوک تیز و مثلثی شکل است. مزه زرد، مزه ترش و مزه مرکبات است. رنگ زرد از نظر موسیقی به نوای ترومپت یا نواهای شبیه به آن نزدیک است. زرد باعث  تحریک قوای فکری می شود به همین جهت در فضاهایی که مربوط به بحث و تبادل نظر است بیشتر از رنگ زرد استفاده می کنند. رنگ زرد در انسان، احساس سبکی و راضی بودن بوجود می آورد. در شمایل ها و پرده های نقاشی برای نشان دادن حالت روحانی مقدسان از هاله ای به رنگ زرد طلایی یا طلایی استفاده شده است. رنگ زرد، آغاز بهار است .
 
بنفش: رنگ بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز، یعنی سردترین و گرم ترین رنگها بوجود آمده است. پس طبیعت بنفش، هم سرد و هم گرم است. اینویژگی به بنفش حالتی اسرارآمیز می دهد. رنگبنفش جذابیت خاصی دارد چرا که از طرفی بیننده را جذب و از سوی دیگر او را پس می زند. بنفش رنگ تردید و ناباوری است.
ظاهرش زیبا و گیراست و باطنش غمناک. بنفش را اگر درسطوح وسیع به کار گیریم حالت ترس را القا می کند، خصوصا اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد. گوته در مورد بنفش گفته که این رنگ اشاره ای است به ترس از آخرت. مزه رنگ بنفش گس است. از نظر فرم بنفش با بیضی هماهنگی دارد .

قرمز: رنگ قرمز مظهر حیات و زندگی و نماد آتش و خون و بطور کلی القا کننده آتش و گرما است. این رنگ هیجانات، تحرک و فعالیت زیاد را القا می کند. کسانی که قرمز را دوست دارند پرانرژی، ورزش دوست و پر قدرت هستند. قرمز اصلی و خالص هیچ گرایشی به زرد وآبی ندارد.
در تابستان رنگ قرمز، درجه حرارت هوا را بیشتر جلوه می دهد. با مشاهده قرمز ضربان قلب شدت پیدا می کند و فشار خون بالا می رود. رنگ قرمز بیانگر عشق، اشتیاق، پیروزی، موفقیت و غلبه بر مشکلات  هم هست.
 
 
 
۰۶ خرداد ۱۳۹۶


محصولات مشابه