مزایای استفاده از مطالعه طرح توجیهی

یک طرح توجیهی (‌امکان سنجی) مطالعه ای است که در آن به بسیاری از سوالات کارآفرینان جواب داده می‌شود. ممکن است منابعی که برای پروژه مصرف می شود، نهایتا منجر به شکست کسب و کار شود. در این صورت طرح توجیهی (Feasibility Study) نشان می دهد که پروژه در یک زمان خاص سود مورد انتظار را به دنبال دارد یا خیر. احتمال موفقیت و اینکه پروژه در چه زمانی و چگونه موفق می شود، یکی دیگر از مزایای استفاده از طرح توجیهی می باشد.
برآورد سودآوری پروژه در طرح توجیهی
در یک طرح توجیهی چگونگی شروع و اجرای پروژه مشخص می شود. به همین دلیل کارآفرین برای انجام دادن پروژه خود، گزینه انتخاب یا رد دارد. او زمانی می تواند برای انجام پروژه اقدام کند که سودآور باشد و میزان هزینه و منابع در دسترس نیز متناسب با توانایی او باشد. طرح توجیهی اطلاعاتی را در اختیار مدیران قرار می دهد که شامل سود، زیان، هزینه های فرصت و حتی خطرات احتمالی پروژه های کسب و کار آگاه می کند.
 
شناسایی زمان بندی مطلوب پروژه در طرح توجیهی
زمانی که پروژه ای در دست کار قرار می گیرد، استرس و فشار زیادی قبل از اجرای آن ذهن مدیران را به خود مشغول می کند. در این صورت باید اجرای پروژه با زمان بندی مطلوب صورت بگیرد. برای مثال قرار است در بهار سال آینده یک پروژه اجرا شود، در زمستان استرس و فشارکاری بر روی مدیران یک امر طبیعی است و به عواملی از قبیل ظرفیت تولید، زنجیره تامین مالی، وجوه نقد، منابع مالی و ... بستگی دارد. در یک طرح توجیهی باید مدت زمانی که پروژه اجرا می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین با این کار ارزیابی دقیقی از بازه زمانی پروژه بدست می آید.
پیش بینی جریان نقدی در طرح توجیهی
یکی از فاکتورهای مهم برای اجرا کردن تمامی کسب و کارها و پروژه های تولیدی یا خدماتی، داشتن وجوه نقد است. ممکن است در طرح توجیهی مشخص شود که پروژه در ماه فروردین فروش خوبی دارد، اما در سه ماه بعد میزان فروش کاهش می یابد. در این صورت مدیران و کارآفرینان باید بتوانند هزینه ها و مخارج خود را مطابق با زمانی که پروژه هیچگونه سودی ندارد، هماهنگ کنند.
مکان یابی پروژه
در طرح توجیهی مشخص می شود که یک پروژه در یک منطقه با سود بالایی همراه است. اما اگر همین پروژه در منطقه دیگری اجرا شود، ممکن است سود کافی را به دنبال نداشته باشد. همچنین بازاریابی یک محصول جدید که تا به حال در بازار عرضه نشده، با مشکل بیشتری مواجه است. انجام مطالعات بازار قبل از انجام پروژه نقش مهمی در بدست گرفتن بازار دارد. بنابراین میزان ظرفیت تولید در طرح توجیهی در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر کارآفرین نباید زمان خود را صرف پروژه هایی با سودآوری کم کند. بلکه بهتر است در راه اندازی یک کسب و کار پرسود تلاش شود. تولید و فروش محصولات و خدمات تابعی از پارامترهایی همچون انبارداری، حمل و نقل، بازاریابی، مواد اولیه و ... می باشد.

طرح توجیهی, پیش نیاز دریافت وام بانکی
امروزه همه بانک‌های داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه‌ها و دادن وام به کارآفرینان پیش نیاز همراه داشتن طرح توجیهی را قرار داده اند. بنابراین کلیه کارآفرینان و صاحبان صنایعی که نیازمند وام بانکی هستند، ملزم به فراهم کردن طرح توجیهی پروژه می باشند. بانک‌ها برای مشارکت به توجیه‌پذیر بودن یک پروژه توجه می‌کنند.

منبع: www.sepinud.com
۱۳ مهر ۱۳۹۵


محصولات مشابه