مدیریت کسب و کار

موفقیت هر كسب و كار رابطه نزدیكی با چگونگی صحیح كنترل كردن آن امور آن دارد: در واقع مدیریت صحیح كسب و كار موجب رشد آن میشود.
مدیریت كسب و كار را نباید صرفا یك عمل آكادمیك محسوب كرد. مدیریت واقعی در بر گیرنده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش كسب و كار و مهارتهای مناسب فردی است. مدیرت در حقیقت هدایت افراد، تاثیر گذاری بر كار و تصمیم گیری تموقع و صحیح است و مهارتهای مدیریتی را به مرور زمان میبایست كسب كرد و به بیان دیگر كسب مهارتهای مدیریتی در واقع همانند سپرده گذاری در بانك می باشد.
●هدایت و راهبری كسب و كار
هیچ زن و یا مردی در دنیای كسب و كار تنها نیست. در این حیطه شما نیازمند كمك افراد دیگر هستید و باید بتوانید از آنها كمك بگیرید تابتوانیدكسب و كارتان را هدایت كنید.
▪راهنمائی گرفتن(Mentoring)
كارآفرینان موفق و با تجربه اغلب سئوالات مشابهی را میپرسند:
چگونه كارآفرینان جدید میتوانند از تجربیات دیگران استفاده كنند؟ با راهنمائی گرفتن
واژه Mentoring میان معلمان و دانش اموزان مصطلح است و زمانی به كار می رود كه افراد حرفه ای و با تجربه اطلاعاتی را به افراد كم تجربه ارئه می دهند.
▪شبكه ارتباطی
شبكه ارتباطی یك وسیله ساده است كه هركس در دنیای كسب و كار میتواند با آن سرو كار داشته باشد. شبكه ارتباطی میتواند كارآمدترین وجه بازاریابی شما محسوب شود و در نتیجه آن علاوه بر ایجاد بازار برای شما، اطلاعات مناسبی در ارتباط با كسب و كارتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
▪میزگرد
میز گرد یك بحث رسمی غیر گروه میان افراد حرفه ای است كه داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختیار سایرین قرار میدهند. در طول زمان روابط افراد حرفه ای و ماهر با یكدیگر توسعه میابد و شركت كنندگان با كسب و كارهای یكدیگر آشنا می شوند.
▪ داشتن اطلاعات به روز
عصر اطلاعات جامعه ما را تغییر داده است و اكنون در عصر اطلاعات افراد از طریق پست الكترونیك با یكدیگر ارتباط دارند و می توانند اخبار جدید را در دنیای تكنولوژی و بی سیم دنبال كنند. حققت امر این است كه هر روزه اطلاعات ما را بمباران می كنند اما متاسفانه اغلب این اطلاعات نمی تواند به خط مشی كسب و كار ما كمك كند و در انجا هدایت صحیح آنست كه ما متدها و راهكارهای خودمان را دنبال كنیم و در كنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با كسب و كار به روز نگه داریم.
●تصمیم گیری
یكی از بهترین تصمیم‌ها یادگیری این موضوع است كه چگونه تصمیم‌گیرنده خوبی باشید. این امر نیازمند تعهد ، درك و مهارت می‌باشد كه بسیار ارزشمند است.
آیا تصمیم گیرنده خوبی هستید؟
مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رایج و ایجاد تصمیم‌گیری كارا را بیاموزید.
تصمیم‌گیری ، تصمیم‌گیری ،‌ تصمیم‌گیری سؤال این است : آیا شما یك تصمیم‌گیر خوب هستید؟ اگر فكر می‌كنید كه این چنین نیست ، هیچ جای غصه نیست. تصمیم‌گیری مهارتی است كه می‌توانید از دیگران بیاموزید. ارگ چه بعضی از افراد این مهارت را احتراز از دیگران می‌آموزند ،‌ اما فرآیند آن مشابه است. دونوع تصمیم‌گیری اصلی وجود دارد :آنهایی كه با استفاده از فرآیند خاص بدست می‌آید . آنهایی كه تنها مانند یك رویداد است.
●مراحل تصمیم گیری نافذ
این فرآیند در هر موقعیتی می‌تواند بكار رود بخصوص در جائی كه شما نیازمند یك تصمیم‌گیری مهم هستید. اگر از مراحل اصلی تصمیم‌گیری تبعیت كنید ، خود را یك تصمیم‌گیرنده كارا‌ در حرفه و زندگی شخصی خود می یابید.
▪ تا حد امكان مفاد تصمیم ‌گیری خود را تعریف كنید. آیا آن واقعا" تصمیم خودتان است یا شخص دیگری ؟ آیا واقعا" نیازمند به این تصمیم گیری هستید ؟ ( اگر حداقل دو تصمیم اتخاذ نكرده اید ، پس هیچ تصمیم گیری صورت نگرفته است ) چه زمانی این تصمیم‌گیری روی داده است ؟‌چرا تصمیم ‌گیری برای شما مهم است ؟‌ چه كسی در این تصمیم‌گیری ذینفع است ؟ ارزش این تصمیم گیری برای شما چه میزان است ؟
▪ هر راهكاری كه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. به تصویر كشیدن راه كارهای متفاوت مهم است. هیچ چیزی را سانسور نكنید و بگذارید كه تصورات شما آزادانه ارائه شوند. مطمئن شوید كه همه چیز را ذكر می‌كنید.
▪فكر می‌كنید كه از كجا می‌توانید اطلاعات مفید بیشتری را به دست آورید. اگر با انتخابهای زیادی روبرو شوید ممكن است بخواهید اطلاعات زیادی بدست آورید. اطلاعات جدید منجر به راه كارها و انتخابهای بیشتری نیز می‌شود. كسانی كه می‌توانید از آنها اطلاعات بدست آورید ،‌دوستان ،‌همكاران ، خانواده ، نمایندگیهای فدرال و ایالتی ، سازمانهای حرفه‌ای ، خدمات آن لاین ، روزنامه ها ، مجله ها ، كتابها و غیره است.
▪ انتخابهای خود را بررسی كنید. از منابع اطلاعاتی مشابه برای كسب ایده های خاص استفاده كنید. برای هر انتخاب معیار خاص را مشخص كنید. هر چه اطلاعات بیشتر بدست آورید ، ذهنتان برای تصمیم‌گیری فعال تر خواهد شد. مطمئن شوید كه همه موارد را یادداشت و بررسی مجدد می‌كنید.
▪ ذخیره انتخابها. اكنون شما دارای گزینه های متفاوت هستید و زمان آن رسیده است كه آنها را بررسی كنید و ببینید كدام یك از آنها برای شما كارایی دارد . در ابتدا معیارهای این انتخابها را مشخص سازید. ثانیا" به دنبال انتخابهایی باشید كه این امكان را برای شما فراهم سازد تا به بیشترین معیار و امتیاز برسید. ثالثا" انتخابهایی را كه با چارچوب و معیار شما سازگاری ندارند را حذف كنید.
▪نتایج هر انتخاب را به تصویر بكشید. برای هر انتخاب باقی‌مانده در لیستتان ، نتایج را به تصویر بكشید، بدین صورت نقایص شما مشخص می‌گردد.
▪ یك بررسی واقعی انجام دهید. كدام یك از انتخابهای باقی‌مانده به واقعیت نزدیك‌تر است؟ هر چه خلاف آن را ثابت كند را حذف سازید.
▪ كدام گزینه با شما سازگاری دارد. گزینه ها و انتخابهای باقیمانده را بررسی كنید تا ببینید كدام یك با معیارهای شما سازگاری دارد. اینها تصمیمات كارایی شما هستند. اگر نسبت به تصمیمی كه اتخاذ كرده اید خشنود هستید اما احساس می‌كنید كه با اهداف شما سازگاری ندارند ، بدانید كه تصمیم صحیحی نگرفته اید. به عبارت دیگر از این گزینه و انتخاب راضی نیستید ، اما نسبت به نتیجه آن حساس هستید. این انتخاب برای شما كارساز نخواهد بود.
▪شروع كنید. زمانی كه تصمیمی را اتخاذ می‌كنید، آن را عملی سازید. اگر بخواهید نسبت به آن احساس خوشایندی نداشته باشید موجب اندوه و ناراحتی می‌شود. بهترین كار را در زمان حال انجام دهید. همیشه این فرصت را دارید كه ذهن خود را در آینده تغییر دهید.
●اشتباهات متداول در تصمیم گیری
از آنجا كه دوست داریم باور كنیم كه هیچگونه پیش‌داوری نداریم ، اما حقیقت این است كه هر كس این مشخصه را دارد. هر چه از خودتان وكارهایتان بیشتر آگاهی داشته باشید ،‌ بهتر می‌توانید عمل كنید. دلیل اصلی اینكه هر كس روش و دیدگاه خاص خود را دارد این است كه مغز به سادگی نمی‌تواند متوجه هر چیزی شود ، حداقل سطح كنجكاوی هر كس متفاوت است.
آیا تاكنون سعی كرده‌اید ۱۰ چیز جدید را با هم بیاموزید؟ اگر اینطور است ، می‌‌دانید كه یادگیری خیلی آسان خواهد بود و این به دلیل روش كاركرد مغز است. مغز شما همه اطلاعات را طوری طبقه‌بندی می‌كند كه بدون قاطی‌كردن آنها بتوانید جهان اطراف خود را درك كنید. زمانی كه نمی‌توانیم بسیاری از فرضیات را تشخیص دهیم به دلیل فقدان آموزش در جامعه است ( مانند والدین، معلمان، همه مؤسسات و غیره ).
در زیر تعدادی از رایج‌ترین اشتباهات تصمیم‌گیری گردآوری شده است ، با یادگیری آنها می‌توانید در آینده ، از آنها اجتناب كنید.
▪ به اطلاعات تخصصی بسیار تكیه كنید. اغلب افراد بسیار مایلند كه به گفته‌های متخصصین تاكید و توجه كنند. به خاطر بسپارید كه متخصصین انسانهایی هستند كه خود نیز پیش‌داوری‌هایی هستند. با جستجوی اطلاعات از منابع متفاوت‌ ، اطلاعات بهتری را به دست خواهید آورد ، بخصوص زمانی كه انرژی خود را بر این منابع متوجه سازید.
▪ اطلاعاتی را كه از دیگران به دست می‌آورید را ارزیابی كنید. افراد تمایل دارند تا معیار اطلاعاتی را كه از جامعه بدست می‌آورند را ارزیابی كنند. بعنوان مثال متخصصین ، والدین ، گروههای عالی رتبه ، افرادی كه روشی برای بیان عقاید خود دارند ، جزء افرادی هستند كه همیشه باور داریم بیشتر از ما می‌دانند. از خود بپرسید : آیا آنها به اندازه من از این مسائل و مشكلات آگاه هستند؟ معیارهای آنها با من مشابه است؟ آیا آنها نسبت به مسائل من دارای تجربه شخصی هستند؟ به عبارت دیگر عقاید آنها را در دورنمایی نگاه دارید.

منبع : روزنامه تفاهم

۰۷ دی ۱۳۹۴


محصولات مشابه