آشنایی با تجهیزات مورد نیاز رستوران‌ها

 برای راه‌اندازی آشپزخانه‌ای حرفه‌ای باید شناخت کاملی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه صنعتی داشته باشید. آشپزخانه‌های صنعتی را می‌توان در بسیاری از ساختمان ها مشاهده کرد. هتل ها، رستوران ها، کارخانه ها، ساختمان های اداری و بسیاری از دیگر ساختمان ها از آشپزخانه های صنعتی بهره می برند. تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها بسیار متنوع و زیاد هستند. تصمیم گیری درباره تهیه و استفاده هرکدام از آن‌ها بستگی به خدماتی ارائه شده توسط رستوران دارد. برخی از این تجهیزات را می‌توان به صورت دست دوم نیز تهیه کرد ولی برخی از آن‌ها را لازم است که به جهت مسائل اقتصادی یا بهداشتی کاملا نو خریداری شوند. در این مطلب درباره انواع تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها صحبت خواهیم کرد. انواع دسته بندی این تجهیزات را معرفی می‌کنیم و تلاش در این داریم که توضیحات مفیدی درباره اغلب تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی ارائه دهیم.  

لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی

به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در رستوران‌ها به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:
 
1. تجهیزات مربوط به آماده‌سازی مواد اولیه
2. تجهیزات مربوط به پخت
3. تجهیزات مربوط به نگهداری غذا 
4. تجهیزات مربوط به شستشو 
تجهیزات مورد نیاز در رستوران‌ها

تجهیزات مربوط به آماده سازی

تخته کار

این میز که برای آماده سازی مواد غذایی مانند خرد کردن و برش دادن مواد غذایی استفاده می شود را می توانید در مدل های چند طبقه تهیه کنید.

دیگ خیساندن برنج 

استفاده از این دیگ برای رستوران های ارائه دهنده غذای سنتی ایرانی ضروری است. جنس این دیگ باید استیل باشد. 

چرخ گوشت صنعتی

در آشپزخانه های صنعتی گوشت چرخ کرده آماده تهیه نمی شود و به همین دلیل به یک چرخ گوشت صنعتی نیاز خواهد بود.

اره استخوان بر

این دستگاه برای تکه کردن گوشت، قلم و... استفاده می شود.

دستگاه مخلوط کن صنعتی

این دستگاه از پرکاربرد ترین تجهیزات مورد استفاده در رستوران ها است. از آن برای تهیه خمیر نان و شیرینی و مخلوط کردن مایه کباب و... استفاده می شود.

یخ ساز صنعتی

با استفاده از این دستگاه همواره یخ های قالبی در ابعاد مختلف در دسترس خواهد بود.

خلال کن صنعتی

این دستگاه جهت استفاده برای خلال کردن موادی مانند سیب زمینی، هویج و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبزی خرد کن صنعتی

جهت صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها در تمامی آشپزخانه‌های صنعتی یک سبزی خورد کن صنعتی موجود است.

میز کباب‌کشی 

برای تهیه انواع کباب در رستوران ها نیاز به میز کباب کشی استیل خواهد بود. وجود این میز به افزایش سرعت عمل و بالا بردن سطح بهداشت کمک بزرگی خواهد کرد.

میز دورچین استیل

از بین تجهیزات مورد استفاده در رستوران ها می توان میز دورچین استیل را کاملا حذف کرد ولی وجود این میز باعث نظم و بهداشت مواد غذایی خورد شده و دورچین ها مانند کاهوی خرد شده، خیارشور، ترشی، گوجه فرنگی، زیتون و غیره خواهد شد. 

میز کار استیل

این میز آچار فرانسه آشپزخانه های صنعتی است و در مراحل مختلف آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. 

تجهیزات مربوط به پخت

اجاق گاز صنعتی

خرید اجاق گاز صنعتی از تجهیزات مهم مورد استفاده در رستوران است. این وسیله مهم در دو نوع فر دار و بدون فر در بازار وجود دارد. البته ممکن است وابسته به نیاز خود مجبور به استفاده از بیش از یک اجاق گاز صنعتی بشوید. معمولا تهیه هر دو نوع از اجاق گاز های صنعتی فر دار و بدون فر تصمیمی معقول به نظر می‌رسد. برخی از اجاق گاز های صنعتی دارای گرم کن غذا نیز هستند. با استفاده از این اجاق‌ها می‌توان غذاهای تهیه شده را برای مدتی گرم نگه داشت. لازم به ذکر است در دسته بندی انواع اجاق گاز های صنعتی، اجاق گازهای رومیزی صنعتی، اجاق پلوپز زمینی و غیره نیز وجود دارد. ما در مقاله اجاق گاز صنعتی و ویژگی‌های آن به صورت مفصل در مورد این نوع اجاق گاز صحبت کرده‌ایم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید.
اجاق گاز صنعتی یکی از تجهیزات مهم در آشپزخانه‌ها

دستگاه دم کردن برنج صنعتی

برای تهیه برنج با کیفیت باید از دستگاه دم کن برنج صنعتی استفاده کرد و ریسک این کار را به کم‌ترین میزان ممکن رساند.

تابه گردان یا سرخ‌کن صنعتی

جنس این تابه استیل است و کیفیت سرخ کردن در آن بسیار بالا خواهد بود.

کباب‌پز گازی صنعتی

این کباب پز از تجهیزات مورد استفاده در رستوران هایی است که تهیه غذای ایرانی را در دستور کار خود دارند. 

کباب‌پز تابشی

با استفاده از این دستگاه چربی کباب به خوبی گرفته می‌شود و دیگر خبری از بوی کباب در آشپزخانه نخواهد بود. البته که قیمت این دستگاه کمی بالاتر از کباب پزهای گازی یا زغالی است. 

هود صنعتی

کارایی این نوع هود کاملا مشابه هود خانگی است. هود صنعتی مکش فوق‌العاده‌ای آرد و بو و بخار انواع غذا را از آشپزخانه های صنعتی دور می کند.

تجهیزات مربوط به نگهداری غذا

یخچال ویترینی

این یخچال شیشه‌ای دید مناسبی از تجهیزات درون یخچال ارائه می‌دهد. 

گرمخانه شیشه‌ای 

گرمخانه شیشه‌ای غذاها را گرم نگه می‌دارد و به دلیل شیشه‌ای بودن باعث می‌شود دید مناسبی به مواد درون گرمخانه وجود داشته باشد. 

یخچال صنعتی

طبیعی است که یخچال و فریزر صنعتی بسیار پرکاربرد هستند و تعدادی از آن‌ها باید در آشپزخانه صنعتی وجود داشته باشد. 

دستگاه استریل 

دستگاه‌های استریل کار استریل تجهیزات مورد نیاز در آشپزخانه رستوران‌‎ها را با استفاده از اشعه فرابنفش انجام می‌دهند. 

قفسه استیل

از این قفسه برای نگه داری مواد غیر خوراکی استفاده می‌شود. 

تجهیزات مربوط به شست وشو

ماشین ظرف‌شویی صنعتی

این ماشین گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی است.

میز ظروف کثیف 

این میز محل نگهداری ظروف کثیف قبل از شروع مرحله شست و شو است.

سیخ‌شور صنعتی

از نام آن پیداست که از آن برای شست و شوی سیخ در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. 

سینک ظرفشویی صنعتی

این سینک‌ها از جنس استیل ساخته می‌شوند. سینک‌های ظرفشویی در آشپزخانه‌های صنعتی عمیق و بزرگ هستند و در دو نوع همراه با آب‌چکان یا بدون آب‌چکان در بازار وجود دارند. 
کلام پایانی 

در این نوشته سعی کردیم تمامی تجهیزات مورد نیاز در رستوران‌ها را که به شدت مورد نیاز است، نام ببریم و در رابطه با کاربردهای هر یک صحبت کنیم. امیدواریم مطلب مفیدی بوده باشد. اگر قصد راه اندازی رستوران و یا آشپزخانه‌های صنعتی را دارید، تهیه تمامی این موارد از جمله وسایلی است که در ابتدا باید آماده کنید تا بتوانید مکانی برای پخت و پز انواع غذاها و فروش آن راه‌اندازی کنید. شما چه تجهیزات دیگری می‌شناسید که ما در این مقاله به آن اشاره نکردیم و از تجهیزات ضروری در آشپزخانه رستوران‌ها به حساب می‌آید؟
 

۱۹ آبان ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • تولید و فروش پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه

    تولید و فروش پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه

    شرکت گرین آذین تولید و عرضه انواع تجهیزات گلخانه در ایران پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه یک وسیله ضروری برای نصب و نگهداری لوله های شوفاژ در گلخانه است. این پایه ها از لوله های گلخانه در برابر آسیب های احتمالی ناشی از وزن لوله ها، یخ زدگی و سایر عوامل محافظت می کنند. تهیه شده از ورق 1.5 میلیمتر گالوانیزه قیمت پایه نگهدارنده لوله شوفاژ و گرمایش گلخانه در گرین آذین گرین آذین ارائه دهنده انواع پایه های نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه با کیفیت و قیمت مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره قبل خرید با همکاران ما در گرین آذین در تماس باشید.

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • تولید و فروش راندل و کاور بولت lldpe و pvc

    تولید و فروش راندل و کاور بولت lldpe و pvc

    آرین خاک ایرانیان تنوع و کیفیت محصول، تناسب قیمت، فروش و اجرا طراح ، مجری و تولیدکننده ژئوسینتتیک در صنایع عمران ، ساختمان ، راهسازی ، نفت ، گاز و پتروشیمی تولیدکننده و مجری انواع ورق و راندل پی وی سی و کاوربولت جهت ایزولاسیون و آب بندی انواع درزهای اجرایی ، تونل های مترو ، تونلهای زیرزمینی و گودهای ساختمانی . دارای برگه مشخصات فنی و استانداردهای روز دنیا مزیت های آب بندی، ایزولاسیون و زهکشی تونل و سازه های زیر زمینی با استفاده از ژئوسینتتیک ها:  کاهش ریسک در بروز حوادث ناشی  کاهش قابل قبول هزینه های اجرا نسبت به روش های سنتی  کاهش قابل توجه هزینه های تعمیر و نگهداری  مقاومت فشاری بالا، انعطاف پذیری و سرعت بسیار بالای اجرا و پیاده سازی  ضخامت کم، ظرفیت بالای هدایت آب ، وزن کم و عمر طولانی محصولات ژئوسینتتیک ________________________________________ مراحل آب بندی، ایزولاسیون و زهکشی تونل و سازه های زیر زمینی به کمک ژئوسینتتیک ها: بریدن یا کاور کردن سر نیلینگ یا آرماتورها با توجه به وجود نیلینگ و آرماتور باید در ابتدا سطح کف و دیواره ها جهت اجرای لایه های ژئوممبران و ژئودرین کاملا صاف و هموار شود. کاور کردن سر نیل ها با نرمه ی سیمانی و بریدن سر نیل ها تا حد امکان و استفاده از چند لایه ژئوتکستایل جهت پوشاندن آن ها جهت انجام این امر بسیار موثر است. اجرای لایه اول ژئوتکستایل : اجرای یک لایه ژئوتکستایل در این مرحله دو نقش اساسی ایفا می کند: 1- فیلتر: برای جلوگیری از پر شدن خلل و فرج و شبکه بندی زهکش به وسیله ی سنگ ریزه ها و گل و لای 2-هدایت کننده ی آب به سمت زهکش: ژئوتکستایل با جذب رطوبت ، آب را به سمت لایه ی بالایی (ژئودرین) هدایت می کند. اجرای لایه زهکش (ژئودرین) : جهت هدایت آب به سمت لوله های زهکش و انتقال آن به خارج از تونل از لایه های ژئودرین (دیمپل شیت یا لایه 3 بعدی CVF طبق نظر کارشناس) استفاده می شود. اجرای ژئوممبران : اجرای لایه ژئوممبران PVC، LDPE و یا جی سی ال طبق نظر مشاور و طراح. جوش کاری ژئوممبران : جوش لبه های ورق ژئوممبران در اورلب ها و تست نقاط جوش. اجرای لایه دوم ژئوتکستایل : جهت محافظت از ژئوممبران در برابر لایه بتن از یک لایه دیگر ژئوتکستایل با گرماژ بالا استفاده میشود. اجرای واتراستاپ ها : جهت آب بندی کامل انواع واتراستاپ بنتونیتی و پی وی سی مورد استفاده قرار میگیرد. اجرای بتن محافظ : پس از اجرای مراحل ذکر شده بتن محافظ اجرا شده و به ادامه ی پروژه میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن همراه: 09120204952 واتس‌آپ: 09120204952 تلفن محل کار: 02188009861-02188009862 وب سایت: https://ariankhak.com/ https://geokhanjani.com/

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • رابیتس شیراز

    رابیتس شیراز

    انواع رابیتس 9 و 13 ستون گالوانیزه با کیفیت و قیمت مناسب می باشد رابیتس 9 ستون در وزن های 330 گرم تا 600 گرم با کاربرد در بتن ریزی و جاهایی که نیاز به تحمل بار های سنگین نباشد رابیتس 13 ستون در وزن های 600 گرم تا 1500 گرم با کاربرد های مختلف از جمله. رابیتس 13 ستون در انواع گچ بری و گچ کاری ایجاد سقف کاذب کاربرد در آرماتوربندی پوشش تیرآهن بتن و ... استفاده برای پوشش تاسیسات رابیتس شیراز

    آهن آلات و صنایع فلزی فارس
  • خدمات خم و پانچ cnc  کلیه لوله های فولادی   -استیل-الومینیوم و مسی

    خدمات خم و پانچ cnc کلیه لوله های فولادی -استیل-الومینیوم و مسی

    خدمات خم و پانچ cnc کلیه لوله های فولادی -استیل-الومینیوم و مسی با قطرها و ضخامت های مختلف و زاویه خم تا 180 درجه .موارد مصرف در صنایع . خودروسازان. موتورسیکلت سازان مبلمان اداری و شهری . دستگاهای بدن سازی. تبلیغات شهری. سازه های فضایی. ساختمانی وکلیه صنایع وسازندگان. و کلیه مقاطع پروفیل .نبشی تسمه. جهت سازه های مورد نظر . اشکال منحنی ودایره ودیگر اشکال دلخواه در انواع قطر و زوایای مورد نظر. درضمن اماده مشاوره در کلیه زمینه های خم انواع لوله و پروفیل و قالبهای مربوطه هستیم

    آهن آلات و صنایع فلزی البرز