پالسی اکسیمتر چیست؟

 پالس اکسیمتری یک روش برای نظارت بر میزان اکسیژن فرد است که توسط آن اکسیژن خون سرخرگ انسان را اندازه‌گیری می‌کنند. متداول‌ترین روش، پالس اکسیمتری انتقالی است. در این روش، یک دستگاه حسگر روی قسمت نازکی از بدن بیمار، معمولاً نوک انگشت یا لاله گوش یا پای نوزاد قرار می‌گیرد که شباهت زیادی به گیره‌ی لباس دارد و درصدی که بر روی مانیتور نمایش می‌دهد در واقع نسبت هموگلوبین با اکسیژن به کل هموگلوبین است. در بدن انسان نوک انگشتان و لاله‌ی گوش سرعت جریان خون بالاتری نسبت به سایر بافت‌ها دارند که انتقال حرارت را تسهیل می‌‌کند و طول موج نوری را راحت‌تر انتقال می‌دهد. دستگاه پالس اکسیمتر دو طول موج نور را در قسمتی از بدن که به آن وصل است عبور می‌دهد و به یک آشکارساز نوری منتقل می‌کند تا میزان تغییر جذب در هر یک از طول موج‌ها را اندازه‌گیری کند. یکی از طول موج‌ها هموگلوبین‌هایی که اکسیژن حمل می‌کنند (هموگلوبین اشباع یا HBO2) را اندازه گیری می‌کند و دیگری هموگلوبین‌هایی که اکسیژن ندارند(هموگلوبین غیر اشباع) را اندازه‌گیری می‌کنند . لازم به ذکر است که چون دو طول موج متفاوت است، در اندازه‌گیری تداخلی ایجاد نمی‌شود.
 
این دستگاه تقریبا ۲ درصد خطا دارد، زیرا ۲ درصد از اکسیژن خون توسط پلاسما حمل می‌شود و ۹۸ درصد توسط هموگلوبین خون حمل می‌شود. لازم به ذکر است به این دستگاه تا زمانی می‌توان اطمینان کرد که بازه اکسیژن بین ۸۴ درصد تا ۹۸ درصد نمایش دهد و زیر ۸۴ درصد نیاز به دستگاه‌های قوی‌تری برای بررسی بالینی است . دستگاه پالس اکسیمتر سریعتر از ارزیابی فشار خون، نبض و تنفس، مشکلات موجود در اکسیژن‏ رسانی را نشان می‌دهد، به همین دلیل در بیمارانی که دچار کووید ۱۹ هستند قبل و بعد از بروز علائم تنگی نفس ، اولین ارزیابی در مطب پزشک با دستگاه پالس اکسیمتر انجام می‌شود.  در بیشتر دستگاه‌های پالس اکسیمتر علاوه بر سطح اکسیژن، فشار خون و ضربان قلب را نیز نمایش می دهد .
دستگاه پالسی اکسیمتر
همچنین از این دستگاه به منظور بررسی اثربخشی استفاده از دستگاه اکسیژن و داروهای مصرفی در بیماران استفاده می‌شود و پزشک براساس آن روال درمان را تعیین می‌کند. برای مثال در بیماری که ابتدا پالس اکسیمتر spo2 را 84٪ نشان می‌دهد که حاکی از هیپوکسی (سطح اکسیژن خون پایین‌تر از حالت عادی می‌باشد) شدید است و با استفاده از ماسک کپسول اکسیژن یا دارو بعد از ۱۰ ساعت SpO2 بیمار به ۹۸٪ می‏رسد. لذا مشاهده می‏کنیم که درصدهای پالس اکسیمتر بهبودی قابل ‏توجه وضعیت بیمار را نشان می‏دهند. اگر بعد از استفاده از دستگاه سطح اکسیژن را روی ۹۰ ٪ نمایش دهد، ادامه هپوکسی شدید است و پزشک درمان دیگری را تجویز می‌کند. مقدار طبیعی اکسیژن برای فرد در دمای اتاق باید بین ۹۶٪ تا ۹۹٪ باشد. باید این نکته را در نظر گرفت که هدف از استفاده از این دستگاه، درمان بیمار است نه اصلاح اعداد مانیتور پالس اکسیمتر.

مزایای دستگاه پالس اکسیمتر 

1. بدون درد و خونریزی 
2. روشی سریع و اسان 
3. در خانه می‌توان اکسیژن خون را اندازه گرفت 
4. از این دستگاه برای روند بهبود بیماران covid-19 استفاده می‌شود 
5. اگر فرد دچار بیماری happy hypoxia شده باشد، قبل از مرگ فرد درمان‌پذیر است . بیماری هیپوکسی خوشحال بدین معنی هست، که فرد علائم حیاتی خوبی دارد و در ظاهر کاملا خوب است ولی سطح اکسیژن خون بسیار پایین است. در بیماری کووید 19 بسیار مشاهده می‌‌کنیم، افرادی وضعیت جسمانی خوبی دارند ولی درگیری ریه بالایی دارند.

محدودیت‌های دستگاه پالس اکسیمتر

به طور کلی دستگاه پالس اکسیمتر احتمال محاسبات غلط کمی دارد و در بیشتر موارد که نتواند مقدار اکسیژن را اندازه‌گیری کند خطا می‌دهد یا صفحه نمایش عددی را نمایش نمی‌دهد اما در موارد زیر به عدد محاسبه شده نمی‌توان اطمینان کرد.
 
• در صورتی که فرد دارای جریان خون مناسبی نباشد (برای مثال در تصادف خون از دست داده‌باشد ) عددی که در اکسیمتر نمایش داده می‌شود، عدد درستی نیست.
• در صورتی که فرد دچار برق گرفتگی شده‌باشد.
• افرادی که به صورت مادرزادی دچار ناهنجاری‌های خونی و هموگلوبین هستند.
• در بعضی دستگاه‌ها لاک ناخن و یا حنا و یا کاشت ناخن باعث خطا در دستگاه می‌شود. زیرا نور دریافتی را جذب می‌کنند. بهتر است دستگاه را ۹۰ درجه بتابانید و به دو طرف انگشت بگذارید نه بر روی ناخن.
• پالس اکسیمتری فقط اشباع هموگلوبین را اندازه گیری می کند و قادر به اندازه‌گیری اکسیژن محیطی نیست و قادر به اندازه گیری کامل کیفیت تنفسی نیست. این دستگاه گازهای خونی شریانی که در آزمایشگاه بررسی می‌شوند را اندازه گیری نمی کند، برای مثال کسی که با مسمومیت مونوکسید داشته باشد، دستگاه ممکن است اکسیژن خون را ۱۰۰ ٪  نمایش دهد. در حالی که طول موجی که دستگاه می‌فرستد، تفاوتی بین هموگلوبین با اکسیژن و هموگلوبین خون مونوکسید نمی‌بیند و یک رقم اشتباه اما رضایت بخش را نمایش می‌دهد.
• در فردی که دارای کم خونی شدید است، خون حاوی هموگلوبین کمتری است که با وجود اشباع بودن نمی‌تواند اکسیژن زیادی را حمل کند.
• از آنجا که دستگاه‌های پالس اکسیمتر برای افراد سالم ساخته شده‌اند، دقت برای بیماران بدحال و نوزادان نارس کم است.
• ممکن است به دلیل کاهش فشار خون در اندام مورد نظر (به دلیل سرد بودن اندام یا انقباض عروقی ناشی از استفاده از داروهای وازوپرسور و.. )، دستگاه عدد غلط نمایش می‌دهد.
• دمای غیرعادی بافت برای مثال انگشت فرد دچار یخ زدگی باشد.

نحوه استفاده دستگاه پالس اکسیمتر 

بهتر است بیمار در حالت خوابیده باشد و سطح دست یا اندامی که می‌خواهید اکسیژن خون را اندازه بگیرید همسطح با قلب باشد. قبل از استفاده از دستگاه بهتر است آن را ضدعفونی کنید و دستگاه را به انگشت یا اندام وصل کنید. لازم به ذکر است، دستگاه باید به گونه‌ایی بر روی اندام قرار گیرد که دوسویه دستگاه ارسال کننده موج نوری و گیرنده موج در یک راستا باشند .
باتوجه به افزایش بیماری covid-19 واستفاده از این دستگاه در تشخیص بیماری نمونه‌‌های مختلفی ازاین دستگاه در بازار وجود دارد که باید دقت دستگاه سنجیده شود زیرا بسیاری از سودجویان دستگاه‌های تقلبی وارد کرده‌اند.
 

۲۹ شهریور ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    خریدوفروش انواع مانیتورینگ علائم حیاتی

    فروش انواع مانیتورهای : • صاایران مدل LX110 • دیتا اسکوپ آمریکا مدل پاسپورت • گلد وی کره جنوبی • سعادت مدل *** S 1600*** S740*** S1800 • و انواع مدل های دیگر • اکسسوری اطفال و بزرگسال ( پروب پالس مانیتور و کاف NIBP) • انواع مانیتورهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود .

    پزشکی تهران
  • دوش و چشم شور

    دوش و چشم شور

    دوش بدن و چشم شوی اضطراری قابل نصب بر روی زمین و ورودی آب بر روی دیوار می باشد .دوش بدن و چشم شوی اضطراری گالوانیزه ساخته شده از فولاد ضد زنگ می باشد .با پوشش رنگ الکترواستاتیک قرمز جهت دوری از خطر در آزمایشگاه می باشد . نس گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک ارتفاع نقطه پاشش تا کف 195 سانتی متر شعاع پاشش 80 سانتی متر در ارتفاع 180 سانتیمتر میزان جریان دوش ۱۵ الی ۱۱۰ لیتر در دقیقه مجهز به شیر ضد زنگ با قابلیت باز و بسته شدن سریع کمتر از یک ثانیه همراه با اهرم دستی ورودی آب دوش 1 اینچ از نوع تک ضرب سر دوش از جنس استیل با پوشش رنگ الکترواستاتیک اتصالات با قابلیت نصب به آب آشامیدنی

    پزشکی تهران
  • پد کرایولیپولیز کولتک

    پد کرایولیپولیز کولتک

    پد کرایولیپولیز کول تک (Cool Tech) تولید و توزیع پد کرایولیپولیز کول تک در ابعاد سفارشی با توجه به اینکه دستگاه کرایولیپولیز کول تک از برندهای معروف و گران قیمت موجود در بازار می‌باشد و با توجه به شکل خاص و نوع وکیوم بسیار قوی که این دستگاه جهت کاهش سایز بر روی پوست بیمار ایجاد می‌کند، جهت محافظ از دستگاه و جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه در حین استفاده و همچنین جهت جوابگیری هرچه بهتر بیمار از عمل کرایولیپولیز و کاهش سایز بشتر با دستگاه کول تک و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های پوستی بر روی پوست بیمار با توجه به درجه دمایی منفی حداقل 8- درجه که به مدت تقریبی 60 تا 70 دقیقه بر روی پوست بیمار اعمال می‌شود نیاز است که از پد مناسب با این ویژگی‌های خاص، استفاده شود. پد کرایولیپولیز کول تک بر اساس ویژگی‌ها و کیفیت بالای دستگاه کول تک ساخته شده است و نسبت به سایر برندهای موجود در بازار بسیار مقاوم تر و از حجم ژل و چسبندگی بسیار، بسیار بالاتری برخوردار می‌باشد تا توانایی تحمل وکیوم و کشندگی بالای هندپیس دستگاه کول تک بر روی پوست بیمار را داشته باشد. پد کول تک در ابعاد 28.5*23 سانتی متر و وزن تقریبی 185 گرم توسط شرکت فانو فمیلی ساخته و تولید می‌شود و در صورت نیاز امکان تولید در سایزهای سفارشی وجود دارد. جهت درخواست سایز سفارشی محصول و یا استفاده از ژل مخصوص در تولید پد کرایو لطفا تماس بگیرید. خصوصیات پد کول تک 1-ابعاد 28.5*23 سانتی‌متر 2- وزن تقریبی 185gr 3- ژل بسیار غلیظ با قدرت چسبندگی بسیار بالا که احتمال ایجاد سوختگی بر روی بدن بیمار را به صفر می‌رساند 4- تست شده در دمای بالای 35- درجه سانتی گراد 5- قدرت تحمل کار مدام بیش از 80 دقیقه 6- قابل استفاده جهت انواع دستگاه های کرایولیپولیز 6- قیمت 150000 تومان شماره تماس: 6519-603-0922 ژل خالص کرایولیپولیز کولتک بطری یک کیلوگرمی:620000 تومان

    پزشکی تهران
  • الکتروکوتر نو و کارکرده

    الکتروکوتر نو و کارکرده

    خرید و فروش انواع الکتروکوترهای : • الکتروکوترهای 60 وات – 70 وات – 80 وات ایرانی – مونوپلار – بای پلار - به قیمت کارخانه – سه سال گارانتی و خدمات پس از فروش - به همراه لوازم جانبی ( قلم – سرقلم – پدال – پلیت و ... ) • 50 وات LED ایتالیا – درحد نو – مونوپلار • الکتروکوتر متین – 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر مارتین آلمان 400 وات – مونوپلار و بای پلار – کارکرده • الکتروکوتر ولیلب آمریکا – 400 وات – مونوپلار – بای پلار • و انواع الکتروکوترهای دیجیتال و RF در برندها و مدل های مختلف • انواع الکتروکوترهای نو و کارکرده شما را خریداریم • تعمیرات پذیرفته می شود . الکتروکوتر فروش الکتروکوتر خریدالکتروکوتر تعمیرالکتروکوتر خدمات الکتروکوتر آشنایی با دستگاه الکتروکوتر الکتروکوتر چیست؟ الکتروسرجری چیست ؟ الکتروکوتر آر اف الکتروکوتر RF قیمت الکتروکوتر الکتروکوتر چشمی عکس الکتروکوتر الکتروکوتر دندانپزشکی الکتروکوترزیبایی الکتروکوتر متین دست دوم الکتروکوتر جراحی الکتروکوتر مطبی الکتروکوتر بیمارستانی

    پزشکی تهران