کود آهن چیست و چه مزایایی دارد؟

آهن با نماد شیمیایی Fe جز عناصر کم مصرف طبقه‌بندی می‌شود. به این معنی که گیاه به میزان کمی از این عنصر در مقایسه با عناصری مانند نیتروزن، پتاسیم و فسفر احتیاج دارد. آهن در ساختار برخی رنگدانه‌ها و آنزیم‌های مختلف وجود دارد و در فرایند‌های بیوشیمیایی مختلف از جمله تنفس، فتوسنتز شرکت دارد. آهن در ساختار کلروفیل شرکت ندارد اما در سنتز کلروفیل نقش دارد و در صورت کمبود آهن، سبزینه گیاه دچار مشکل می‌شود و به همین خاطر است که زردی برگ‌ها در برگ‌های جدید نمایان می‌شود و کاهش عملکرد در گیاه دیده می‌شود. به همین خاطر جز عناصر ضروری برای رشد گیاه به حساب می‌اید. بدین معنی که هیچ عنصری نمی‌تواند جایگزین عنصر آهن شود و وظایف آن را در گیاه بر عهده گیرد.

همان طور که در بالا اشاره شد عنصر آهن جز عناصر کم مصرف به حساب می‌اید و گیاه به مقدار بسیار کمی از ان نیاز دارد. داخل خاک هم به میزان لازم اهن برای گیاه وجود دارد اما شرایط بد خاک و اب و مدیریت نادرست عواملی هستند که مانع جذب آهن موجود در خاک توسط گیاه می‌شوند لذا استفاده از کود آهن ضرورت پیدا می‌کند. اما مصرف زیاد کود نه تنها برای درخت فایده‌ای ندارد، بلکه توسط ابیاری از اطراف ریشه گیاه شسته شده و وارد اب‌های زیرزمینی شده و باعث شوری اب و خاک می‌شود و همچمنین احتمال سمیت اهن ممکن است مطرح شود.


البته لازم به ذکر است که زردی برگ درختان فقط به دلیل کمبود اهن نیست و به عناصر مختلفی می‌تواند مربوط باشد در صورتی که بین رگبرگ‌های برگ‌های بالایی درخت شروع به روشن شدن و زرد شدن کرد ولی همچنان رگبرگ‌ها سبز باقی می‌ماند، از نشانه کمبود آهن در گیاه می‌باشد. البته در صورت کمبود شدید کل برگ‌ها شروع به رنگ پریدگی کرده و برگ از بین می‌رود.
کود آهن

آهن در خاک‌های اسیدی و pH خنثی به صورت محلول است و به راحتی توسط گیاه جذب می‌شود. گیاهان در شرایطی با pH بالا و خاک‌های آهکی دچار کمبود آهن می‌شوند. به این معنی که شاید در خاک به میزان کافی عنصر آهن وجود داشته باشد اما شوری خاک، ابیاری اشتباه و یا استفاده از کود‌های نامناسب مانع از جذب این عنصر توسط گیاه می‌شود. اهن در چنین خاک‌هایی با یون‌هایی مانند فسفات، کربنات، کلسیم ترکیب شده و به صورت غیر محلول درامده و رسوب می‌کند و از دسترس گیاه خارج می‌شود، لذا استفاده از کلات آهن در این خاک‌ها توصیه می‌شود. کلات آهن در مقایسه با سایز فرم‌های آهن در دامنه وسیع‌تری از pH خاک فعال است و آهن قابل جذب را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد.

کود آهن در بازار به دو فرم سولفات آهن (آبدار و بدون اب)، نیترات آهن و کلات آهن ( مخصوص ابیاری و مخصوص محلول پاشی) موجود است. بسته به شرایط کشت و زمان مصرف از انواع این کود‌های اهن استفاده می‌شود. براده آهن به دلیل اینکه باید در خاک به فرم قابل دسترس گیاه ( فرم Fe+۲، Fe+۳ ) در بیاید عملا قابل استفاده و کاربردی نیست. سولفات آهن در مقایسه با کلات آهن قیمت پایین‌تری دارد و به دلیل وجود سولفات در ساختار خود کود به کاهش pH خاک و جذب بهتر آهن کمک می‌کند. کلات آهن در مقایسه با سولفات آهن قیمت بالاتری دارد و به دلیل ساختار ویژه کلات مدت زمان بیشتری در دسترس گیاه باقی می‌ماند و گیاه زمان بیشتری برای جذب عنصر آهن را دارد. سولفات آهن ابدار در ساختار شیمیایی دارای ۷ اب است و انحلال‌پذیری بالاتری نسب به سولفات اهن بدون اب دارد و در طول دوره کشت به صورت خاکی مصرف می‌شود. سولفات آهن بدون آب دارای ۲ اب است و انحلال‌پذیری پایین‌تری دارد و معمولا در پایان فصل کشت و به صورت چالود استفاده می‌شود. نیترات آهن پس از قرار گرفتن در خاک به صورت یون نیترات و آهن در می‌اید و نیترات به رشد رویشی گیاه کمک می‌کند.
کود آهن را می‌توان به صورت چالکود در زمستان و در زمان خواب درخت و یا در طول فصل کشت در اب ابیاری و یا به صورت محلول پاش به برگ درختان استفاده کرد. استفاده از کود اهن اکثرا به صورت خاکی توصیه می‌شود البته در مواردی به صورت محلول پاش (بسته به نوع فرمول شیمیایی کود) نیز قابل استفاده است.
 

۰۹ شهریور ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • کود انفجار رشد سولفوسید

    کود انفجار رشد سولفوسید

    معجزه رشد سولفوسید علاوه بر اینکه اکثر بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری و پیچ برگی هلو و لکه سیاه سیب گلابی رو درمان میکند . انواع کنه های قرمز و دو نقطه ای هم مقابله میکند . بعلت جذب سریع و حرکت سیستمیک از طریق آوندهای آبکش به تمام نقاط گیاه جابجا شده و از طریق شیره نباتی حشرات مکنده مانند شپشک و شته ها و لاروها را از طریق تغذیه ای نابود میکند . هیچ اثر سویی روی زنبور ها و حشرات مفید ندارد . همچنین باعث بهبود طعم و رنگ و حجم میوه و محصولات کشاورزی میشود . علاوه بر خاصیت درمانی و پیشگیری خاصیت التیام بخشی نیز دارد . یعنی در مدت زمان رشد گیاه قسمت هایی که توسط آفت صدمه دیدن رو تا حد زیادی ترمیم میکند . در آب یا خاکهای شور باعث رفع شوری خاک میشود و با چند نوبت استفاده بطور کامل اثر شوری خاک را بر گیاه رفع میکند ‌. بازرگانی علیزاده واردات و پخش سم ، کود ، بذر کشاورزی گوگرد مایع گوگرد کشاورزی گوگرد بنتونیت دار حشره کش قارچکش گوگرد ارگانیک گوگرد معدنی

    سم و کود آذربایجان غربی
  • فروش پودر میکرونیزه گوگرد

    فروش پودر میکرونیزه گوگرد

    احتراما معروض می باشم گروه تولیدی تجاری و بازرگانی عرشیا سیاستهای خود را بر اصول تولید زیاد و همچنین صادرات و منطبق بر سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران و بر اساس صادرات کالاهای وابسته به نفت و گاز و پتروشیمی می باشد . این شرکت مفتخر است با تواناییهای بالای خود در بخش تولید پودر گوگرد با پیشرفته ترین دستگاهای تولید پودر میکرونیزه و با کیفیت بسار بالا در گریدهای صنعتی و کشاورزی و همچنین صادرات این محصول به صورت (گوگرد کلوخه و گوگرد گرانوله و همچنین گوگرد پودری) با بیش از 10 سال سابقه در این زمینه اشاره نمود لازم به ذکر می باشد همچنین تولید حجم بالا جهت صادرات ما را در زمینه قیمت تمام شده کالا نسبت به تولید کنندگان محترم متمایز نموده و نکاتی همچون تواناییهای بالای جابه جایی در بخش ناوگان حمل و نقل اختصاصی و بارگیری در محوطه اختصاصی بندرعباس اشاره کرد که باعث ممتاز بودن این شرکت در زمینه تولید و صادرات این کالا در ظرفیتهای کم و زیاد به صورت حمل کانتینری و فله جهت صادرات از بندر عباس شده . برآن شده ایم تا با به خدمت گرفتن این تواناییهای تولیدی و بازرگانی در بخش فروش داخلی به صورت عمده به عمده فروشان و مصرف کنندگان محترم اعم از کشاورزان و همچنین صنعتگران و بهره گیری از تجار و صادر کنندگان این کالا همچنان سربلند باشیم. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

    سم و کود تهران
  • علف کش سس یونجه و چغندر

    علف کش سس یونجه و چغندر

    نام گیاه مضر سس نام محصولات تخصصی قابل استفاده شبدر یونجه چغندر قند دوز مصرف ؛ 300 گرم در 100 لیتر آب زمان مصرف ؛ اواخر زمستان هنگام رشد شبدر و یونجه در صورت مشاهده اولین علایم علف انگل سس استفاده شود . بعد از چین اول یونجه و شبدر 300-400 گرم در 100 لیتر آب استفاده علف کش کالمیس در چغندر ؛ بعد از جوانه زدن گیاه انگی سس و قبل از پیچیدن به چغندر زمانی که چغندرقند در مرحله 4-8 برگی است با همان دوز سیصد الی چهارصد گرم در صد لیتر آب استفاده شود . نحوه آماده سازی علف کش ؛ علف کش را با دوز توصیه شده ابتدا با مقداری آب در ظرفی جداگانه مخلوط کنید . نصف سمپاش را از آب پر کنید و در حالی که میکسر دستگاه کار می کند یا هم میزنید ، مخلوط آب و علفکش کم کم به مخزن اضافه شود. در حالیکه مابقی آب را به مخزن اضافه می کنید به همزدن ادامه دهید تا پر شود ‌ محلول آماده شده باید در همان روز استفاده شود. ♻️ دقت ؛ مقدار آب مصرفی در هر هزار متر زمین در اواخر زمستان و اول فصل رویش باید 20-40 لیتر باشد، ♻️ سمپاش را کالیبره کنید تا محلول علفکش به نسبت مساوی در سطح مزرعه پخش شود . تنظیم: مقدار مخلوطی که باید سمپاشی شود باید به خوبی تنظیم شود. ♻️سمپاشی باید در زمان های خنک روز، بدون باد یا باد کم انجام شود . ♻️ تمیز کردن دستگاه سمپاش: مخزن سمپاش را بلافاصله پس از اتمام کار خالی کنید. و با دقت کافی و تمیز بشویید ‌. ین کار را در نزدیکی منابع آب انجام ندهید. آب شستشو را در فاضلاب را تخلیه نکنید. ♻️ استفاده از علفکش کالمیس ؛ این علفکش را می توان در دو زمان مختلف در کنترل سس در یونجه و شبدر و چغندر میتوان اعمال کرد. ♻️ کاربرد اواخر زمستان: هنگامی که یونجه شروع به جوانه زدن کرد و جوانه های سس در محصول مشاهده شد قبل از شروع به حرکت و پیچیدن به محصول باید استفاده شود تا از پخش آن در محصول جلوگیری شود. با این برنامه تقریبا تا اواسط تیرماه می‌توان از جوانه‌زدن دوباره سس جلوگیری میشود . ♻️ برای نابودی کامل گیاه انگلی سس ؛ ♻️سمپاشی دوم بلافاصله پس از برداشت اول بلافاصله پس از چیدن یونجه و شبدر انجام شود، تا از رشد و کم کیفیت کردن محصول جلوگیری شود و از رشد و تخم ریزی گیاه سس جلوگیری شود . ♻️بعد از چین اول مقدار آب مورد استفاده در هر لیتر باید حداقل شصت لیتر باشد ‌ . در دوره بعد از استفاده از این علفکش که در زمان خشک بودن خاک و مزرعه انجام شود . سه الی چهار روز بعد از محلولپاشی مزرعه را آبیاری کنید تا نتیجه عالی بگیرید . ⛔ موارد ایجاد مقاومت در گیاه انگلی سس به علفکش ؛ این محصول حفاظتی گیاهی در گروه علفکش های K1,3 طبقه بندی می شود. و اگر از این گروه علف کش ها استفاده کردید حداقل باید یک سال علف کش از گروه های دیگر استفاده کنید . استفاده از یک گروه علف کش ها در علف های هرز باعث ایجاد مقاومت و بی تاثیر شدن علفکش میشود . ⛔جهت جلوگیری از ایجاد مقاومت بیشتر از دوبار در همان فصل از این علفکش یا علفکش های هم گروه استفاده نکنید. ⛔ سازگاری و اختلاط : مخلوط کردن آن با سایر محصولات گیاهی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورت تمایل به مخلوط، قطعا یک آزمایش پیش مخلوط باید انجام شود.

    سم و کود آذربایجان غربی
  • فروش کود اوره صادراتی 09381830163

    فروش کود اوره صادراتی 09381830163

    کودهای شیمیایی بر اساس مواد سازنده (عمدتا نیتروژن، فسفر و پتاسیم) به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هدف از افزودن آنها به خاک را می توان جبران کمبود عنصر مورد نیاز برای رشد گیاه دانست. انتخاب کود شیمیایی مناسب مستلزم شناخت ویژگی ها و خواص خاک می باشد،این شناخت معمولا از طریق نمونه برداری از خاک مورد نظر و تعیین پارامترهای مهم از قبیل PH، مقدار نیتروژن، فسفر و… انجام می شود. با توجه به استفاده گسترده از کود اوره در بین کشاورزان،در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی خواص و ویژگی های این کود، اثرات و میزان مصرف آن در درختان میوه، ذرت،برنج و سایر محصولات کشاورزی بپردازیم. خواص و ویژگی ها: همانطور که گفته شد نیتروژن ماده اصلی کودهای ازته و از عناصر اصلی رشد و نمو گیاه محسوب میشود.کود اوره حاوی 46 درصد نیتروژن و به عنوان یک منبع غنی این عنصر شناخته می شود، شکل ظاهری آن به صورت بلور سفید رنگ بوده و از آمونیاک و کربن دی اکسید تشکیل شده است این کودها میزان حلایت بالایی دارند (1079 گرم در لیتر در دمای 20 درجه سانتیگراد). بنابراین ، علاوه بر خاک ، می توانند طریق شاخ و برگ گیاه نیز جذب شوند، البته همواره برای افزایش میزان جذب نیتروژن، روش تزریق به خاک بیشتر توصیه می شود برای خرید کود اوره و قیمت درخواست رسمی ارسال بفرمایید

    سم و کود تهران