سیستم هیدرولیکی چیست؟

همه‌ی ما موقعی که در مدرسه مشغول تحصیل و خواندن علوم متفاوت بودیم، حتما یک بار از خود پرسیده‌ایم که این علوم در کجا به درد ما می‌خورد؟ یا استفاده‌ی این علوم را کجا می‌توان به عینه مشاهده کرد؟ اکنون باید گفت همه‌ی آن علوم پایه و قوانین مرتبط با دانشمندان مفید و کاربردی است. در واقع علوم و اصول آن‌هاست که سبب اختراع سیستم‌ها و دستگاه‌های جدید می‌شود. برای مثال قوانین پاسکال که در گذشته‌های خیلی دور تالیف و ثبت شده است، اساس کار سیستم‌های هیدرولیکی است. واژه‌ی هیدرولیک (Hydraulic) که از ریشه‌ی هیدرو است، واژه‌ای یونانی است که به معنای جریان مایعات است. به طور کلی با شنیدن این واژه مفهوم مایع برای ما تداعی می‌شود. به عنوان مثال وقتی نام فرایند هیدروگرافی به میان می‌آید، ذهن ما به این نکته پی می‌برد که حتما فرایندی است که در آن استفاده از آب یا به طور کلی مایعات نقش مهمی ایفا می‌‎کند. در سیستم‌های هیدرولیکی به دلیل استعداد بالای آب در زنگ زدگی اجزای سیستم، از این مایع استفاده نمی‌شود. از این رو در بسیاری از صنایع از روغن به عنوان سیال مورد نیاز در این سیستم استفاده می‌شود.
 

تاریخچه‌ی سیستم هیدرولیکی

اصول کار سیستم‌های هیدرولیکی قوانین پاسکال است که این دانشمند قوانین را در سال 1650 میلادی بیان نمود. بعد از آن در سال 1795 اولین پرس هیدرولیکی آبی توسط یک مهندس مکانیک انگلیسی به نام جوزف براما ساخته می‌شود. پس از کشف روغن حاصل از نفت، این محصول جایگزین آب در سیستم‌های هیدرولیکی می‌شود و در ادامه با گذر زمان قطعات دقیق‌تر با آب بندی بهتر ساخته می‌شود که موجب افزایش استفاده از این سیستم‌ها  می‌شود.
سیستم های هیدرولیکی

 

اجزای تشکیل دهنده‌ی سیستم‌های هیدرولیکی

یک سیستم هیدرولیکی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:
 

1. مخزن

مخزن محل نگهداری مایع مورد استفاده در سیستم (به طور معمول روغن) است. همچنین مخزن گرما را به سیستم هیدرولیک منتقل می‌کند و به حذف هوا و رطوبت از مایع ذخیره شده کمک می‌کند.
مخزن روغن هیدرولیک

2. پمپ

.پمپ در سیستم وظیفه‌ی انتقال انرژی مکانیکی به داخل سیستم به وسیله‌ی حرکت دادن مایع موجود در مخزن را بر عهده دارد پمپ‌های هیدرولیک انواع مختلفی دارند و روش کار هر یک کمی متفاوت از دیگری است ولی اساس کار همه‌ی آن‌ها حرکت
مایعات از طریق فشار است. برخی از مهم‌ترین این پمپ‌ها عبارتند از
 
•  پمپ‌های دنده‌ای
• پمپ‌های پیستونی
• پمپ‌های پره‌ای
پمپ های هیدرولیکی

3. سوپاپ‌ها

در طراحی سیستم‌‎های هیدرولیکی برای راه اندازی و توقف سیستم و همچنین هدایت محل حرکت مایع، یکسری شیر تعبیه می‌شود که این شیر‌ها از طریق روش‌های دستی، الکتریکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی و یا مکانیکی فعال می‌شود.
 

4. عملگرها

عملگرها انرژی هیدرولیکی تولید شده را دریافت می‌کنند و برای استفاده‌ی دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در این سیستم‌ها از موتور هیدرولیکی برای تولید حرکت چرخشی و از سیلندر هیدرولیکی برای تولید حرکت خطی استفاده می‌شود. البته در مواردی برای عملکردهای خاص از عملگرهای مخصوص استفاده می‌شود.
جک هیدورلیکی
 
 

نحوه‌ی کار سیستم‌های هیدرولیکی

روغنی که در مخزن وجود دارد باید از یکسری صافی عبور کند تا ذرات ناخالصی معلق در روغن موجب آسیب رساندن به اجزای سیستم نظیر شلنگ‌ها، دیواره‌ی سیلندر‌ها و قطعات پمپ نشود. سپس روغن تصفیه شده وارد پمپ می‌شود. پمپ به طور معمول توسط موتور الکتریکی یا موتور درون سوز راه اندازی می‌شود. پس از شروع به کار کردن پمپ، فشار روغن در پمپ افزایش می‌یابد و بسته به توانایی پمپ، فشار در اندازه-های متفاوتی تولید می‌شود. میزان این فشار تولید شده معمولا بین 50 تا 500 بار (Bar)  است. حال روغن پر فشار از طریق شلنگ‌ها وارد سیلندرها می‌شود و با وارد کردن فشار نیروی زیادی بر میله‌ی پیستون اعمال می‌کند. در واقع همان طور که قبلا اشاره شد، پیستون‌ها نوعی از عملگرها هستند. پس از افت فشار در سیلندر، نیروی کشسانی ذخیره شده‌ی فنر تعبیه شده در طول میله‌ی پیستون سبب بازگرداندن میله‌ی پیستون به وضعیت اولیه‌ی خود می‌شود. لارم به ذکر است که در انتهای فرایند، روغن برگشتی از سایر سیلندر‌ها به مخزن روغن باز می‌گردد.
نحوه کار سیستم های هیدرولیکی
 

انواع سیستم‌های هیدرولیکی

سیستم‌های هیدرولیکی بسته به نحوه‌ی جریان سیال بین پمپ‌ها و عملگرها به دو گروه مدار باز و مدار بسته تقسیم می‌شود. در سیستم هیدرولیکی مدار باز، روغن پس از خروج از پمپ به سمت مخزن جریان می‌یابد و در آنجا ذخیره و خنک سازی می‌شود. هم چنین فرایند فیلترایسون نیز روی روغن ذخیره شده صورت می‌گیرد تا انواع آلودگی‌های موجود در روغن نظیر ذرات فلز و پلیسه‌ها از آن گرفته شود و سپس در مدار قرار می‌گیرد. اما در سیستم هیدرولیکی مدار بسته، جریان روغن به محض خارج شدن از پمپ به سمت عملگر‌ها می‌رود و سپس دوباره به پمپ باز می‌گردد.
 

مزایای استفاده از روغن

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در ابتدای استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی از آب به عنوان سیال مصرفی استفاده می‌شد. اما آب به دلیل واکنش‌هایی که با قطعات فلزی استفاده شده در سیستم دارد، سبب زنگ زدگی می‌شود و این‌گونه عمر قطعات به کار رفته در سیستم کوتاه شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم افزایش می‌یابد. پس از کشف روغن، دیگر از آب استفاده نشد. روغن سبب روانکاری عناصر لغزشی مانند اجزای پیستون در داخل سیلندر‌ها می‌‍شود و از خوردگی اجزا نیز جلوگیری می‌کند. هم چنین روغن در هنگام تغییر فشار ناشی از حرکت و جریان از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر سیستم، تغییر حجم نمی‌دهد. هم چنین اگر سیستم به طور کامل پر باشد، سرعت و فشار آن قابل کنترل است.
 

کاربرد‌های سیستم‌های هیدرولیکی

استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی با توجه به کاربرد و مزیت فراوانی که دارد، در صنایع گوناگون بسیار رایج شده است. عمده ترین استفاده از این سیستم، در صنعت خودروسازی است. البته قبل از اینکه از سیستمهای هیدرولیکی در خودروها استفاده شود، در صنایع هوایی و در هواپیماها و جتها استفاده می‌شد. هنگامی که قدرت زیاد و حرکت آهسته و یکنواخت مورد نیاز است و هم چنین دقت در عملکرد عملگرها از اهمیت بالایی برخوردار است، از سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. سایر صنایعی که از این سیستم استفاده می‌کنند، عبارتند از: 
 
• ماشین ابزار
• پرس کاری
• صنایع تبدیل انرژی 
• کشتی سازی
• تاسیسات صنایع سنگین
 

مزایای سیستم‌های هیدرولیکی  

استفاده از هر سیستم و ابزاری همواره دارای مزایا و معایبی است که انسان با سنجیدن آن‌ها تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها می‌گیرد. این مزایا برای سیستم‌های هیدرولیکی عبارتند از: 
 
• استحکام و قدرت بالا
• آسانی در نصب و تعمیر اجزای سیستم‌های هیدرولیکی
• توانایی تبدیل حرکت خطی به چرخشی و بالعکس
• عمر طولانی قطعات سیستم به دلیل روغن کاری
• امکان اتوماتیک کردن سیستم
• تولید و انتقال نیروهای بزرگ توسط قطعات کوچک هیدرولیکی
• توانایی بالا در معکوس کردن جهت حرکت
• نگهداری و تعمیر دستگاه‌های این سیستم با قیمت کم

معایب سیستم‌های هیدرولیکی

• افت فشار در حین انتقال مایع فشرده
• وجود خطر آتش سوزی به دلیل نشت روغن در هنگام کار با فشارهای قوی
• راندمان کمتر مولدهای نیروی هیدرولیکی نسبت به مولدهای نیروی مکانیکی
• امکان نشت فشار روغن و افت فشار در اثر اصطکاک مایعات در لوله و قطعات
• گرانی قطعات به دنبال بالا بودن مخارج تولید

نگهداری از سیستم‌های هیدرولیکی

با رعایت یک سری اصول ساده و ابتدایی می‌توان از سیستم‌های مختلف در برابر آسیب و خراب شدن جلوگیری کرد. در سیستم‌های هیدرولیکی در صورت عدم نگهداری صحیح، امکان شکست و آسیب بسیار جدی به اجزای اصلی سیستم وجود دارد. از این رو  برای نگهداری سیستم‌های هیدرولیکی نکاتی مهم وجود دارد که عبارتند از:
 
• شلنگ‎‌های فرسوده از نظر نشت روغن به صورت دوره‌ای بررسی شود.
• با تعویض به موقع فیلترهای روغن از وجود هرگونه آلاینده در روغن هیدرولیک، اطمینان حاصل شود.
• با پوشاندن دائمی میله‌های سیلندر به وسیله‌ی روغن از بروز پوسیدگی در آن جلوگیری شود.
 

۲۴ مرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • فاق ماشین(سفت پیچ-بوبین پیچ-دوک برگردان)

    فاق ماشین(سفت پیچ-بوبین پیچ-دوک برگردان)

    -شرکت دانش بنیان آپافن تولید کننده دستگاههای وایندر [فاق ماشین(سفت پیچ یا برگردان)، شل پیچ، چندلاکنی و کلاف به بوبین] می باشد. -سیاست آپافن بالا رفتن سرعت و کیفیت ، و همچنین کاهش هزینه ها مخصوصاً نسبت به نمونه خارجی می باشد. -با خرید دستگاه های آپافن برگ برنده برای رقابت و بقا در بازار امروز در دستان شماست و هر انتظاری از یک دستگاه وایندر دارید برآورده می شود. -دارای طراحی اصولی و منحصر به فرد - تولید ایرانی کیفیت جهانی -دارای استاندارد و ضمانتنامه کتبی -فروش لیزینگی برای کسب اطلاعات بیشتر یا شماره های زیر تماس بگیرید. 03537263193-03537263321 داخلی 301 و 09901153321 کارشناس فروش:جاسمی سایت: Apafan.com - ایمیل: sales@apafan.com -اینستاگرام: Apafan.co

    ماشین‌آلات یزد
  • فروش شیشه بیل مکانیکی کوماتسو

    فروش شیشه بیل مکانیکی کوماتسو

    آریایدک فروشنده قطعات یدکی ماشین آلات راهسازی و معدنی نمایندگی فروش ناخن های فولادی و ضدسایش فوگا و ZZF نمایندگی و مرکز پخش و فروش انواع شیشه های ماشین آلات راهسازی و معدنی فروش محافظ شیشه بیل مکانیکی کوماتسو انواع لوازم داخل کابین بیل کوماتسو کاور و متعلقات داخل کابین بیل کوماتسو مانیتور و کامپیوتر بیل کوماتسو و غیره فروش کلیه شیشه های کابین بیل مکانیکی کوماتسو شامل : شیشه بیل کوماتسو PC200-2 شیشه بیل کوماتسو PC200-3 شیشه بیل کوماتسو PC200-5 شیشه بیل کوماتسو PC200-6 شیشه بیل کوماتسو PC200-7 شیشه بیل کوماتسو PC200-8 شیشه بیل کوماتسو PC210-6 شیشه بیل کوماتسو PC210-7 شیشه بیل کوماتسو PC220-2 شیشه بیل کوماتسو PC220-3 شیشه بیل کوماتسو PC220-5 شیشه بیل کوماتسو PC220-6 شیشه بیل کوماتسو PC220-7 شیشه بیل کوماتسو PC220-8 شیشه بیل کوماتسو PC300-3 شیشه بیل کوماتسو PC300-5 شیشه بیل کوماتسو PC300-6 شیشه بیل کوماتسو PC300-7 شیشه بیل کوماتسو PC300-8 شیشه بیل کوماتسو PC350-6 شیشه بیل کوماتسو PC350-7 شیشه بیل کوماتسو PC400-3 شیشه بیل کوماتسو PC400-5 شیشه بیل کوماتسو PC400-6 شیشه بیل کوماتسو PC400-7 شیشه بیل کوماتسو PC400-8 شیشه بیل کوماتسو PC450-6 شیشه بیل کوماتسو PC450-7 شیشه بیل کوماتسو PC500 شیشه بیل کوماتسو PC550 شیشه بیل کوماتسو PC600 شیشه بیل کوماتسو PC650 شیشه بیل کوماتسو PC700 شیشه بیل کوماتسو PC750 شیشه بیل کوماتسو PC800 شیشه بیل کوماتسو PC850 شیشه بیل کوماتسو PC1250 شیشه بیل کوماتسو PC2000 فروش کلیه شیشه های کابین بیل مکانیکی شامل : شیشه جلو قسمت بالا بیل کوماتسو شیشه جلو بیل کوماتسو شیشه جلو پا بیل کوماتسو شیشه کشویی سر جلو بیل کوماتسو شیشه کشویی سر عقب بیل کوماتسو شیشه زیر درب بیل کوماتسو شیشه بغل درب بیل کوماتسو شیشه لچکی بغل درب بیل کوماتسو شیشه عقب کابین بیل کوماتسو شیشه بغل دکل بیل کوماتسو شیشه سقف بیل کوماتسو شیشه طلقی جلو بیل کوماتسو شیشه سکوریت جلو بیل کوماتسو کلیه شیشه ها طرح فابریک با کیفیت عالی و قیمت مناسب در دو نوع سکوریت و طلقی موجود میباشد. فروش بصورت تکی و عمده ارسال به تمام نقاط کشور عزیزمان ایران خرید بدون واسطه

    ماشین‌آلات تهران
  • فروش سیلندر و ماردون 92 کونیکال

    فروش سیلندر و ماردون 92 کونیکال

    فروش سیلندر و ماردون 92/188 کونیکال تولید انواع ورق pvc و چوب پلاست و محصولات upvc چینی بای متال با سختی بالا و ضد سایش گزینه مناسب با طول عمر بالا میباشد. سیلندر و مارپیچ 92 دومارپیچ اکسترودر کونیکال پی وی سی سیلندر و مارپیچ اکسترودر ۹۲ pvc تولید چوب پلاست سیلندر و ماردون دوماردون pvc سلیز ۹۲/188 میلیمتر، سیلندر و ماردون 92 کونیکال برای پی وی سی نرم یا SPVC و پی وی سی سخت یا UPVC جهت تولید ورق پی وی سی و فیلم پی وی سی مناسب می باشد. مجموعه اکسترودرپلاس واردات تخصصی سیلندر مارپیچ های سایز بزرگ را از معتبرترین شرکتهای تامین کننده چینی انجام میدهد.

    ماشین‌آلات البرز
  • قطعات سنگ شکن

    قطعات سنگ شکن

    انواع قطعات سنگ شکن شامل ، چکش کوبیت، خشاب چکش، فنر چکش، رپوش رتور، رتور کوبیت، یاتاقان، بلبرینگ، توری سرند، لاستیک نوارنقاله، رولیک نوارنقاله، گیربکس نوارنقاله، قطعات هیدروکن، قطعات فک، ارسال به همه شهر ها

    ماشین‌آلات تهران