پرلیت چیست- فولاد های پرلیتی-انواع پرلیت-فولاد یوتیکتوئید-پرلایت

پرلیت یا پرلایت دارای ساختار دوفازی، لایه ای است که از لایه های متناوب فریت و سمنتیت تشکیل شده است. که در برخی از استیل ها و آهن های ریخته گری اتفاق می افتد. هنگام خنک شدن آهسته از آلیاژ آهن و کربن، پرلیت با یک واکنش یوتکتوئیدی. به عنوان آستنیت خنک شده زیر 727 درجه سانتی گراد (1.341 درجه فارنهایت) (درجه حرارت یوتکتوئید) تشکیل می شود.

در فاز آستنیت تمام کربن موجود به صورت محلول وجود دارد اما هنگامی که شروع به سرد شدن می شود. کربن از حد انحلالیت بیش تر شده و به صورت رسوب سمنتیت خارج می شود. چون که فاز جامد است. این رسوبات در نزدیک ترین فاصله ممکن از ساختار خارج می شوند. که باعث ایجاد ساختار لایه ای سمنتیت و فریت می شود. که پرلیت نامیده میشود. پرلیت یک ریز ساختار است که در بسیاری از نمونه های معمول فولادها رخ می دهد.

 

ترکیب یوتکتوئیدی آستنیت تقریباً دارای 0.77% کربن است. فولاد با محتوای کربن کمتر (فولاد هیپوئکتکتوئید) حاوی نسبت متفاوتی از بلورهای فریت نسبتاً خالص است. که در واکنش یوتکتوئیدی شرکت نمی کنند و نمی توانند به پرلیت تبدیل شوند. به همین ترتیب فولادهایی که میزان کربن بالاتری دارند. (فولادهای هایپر یوتکتویید) قبل از رسیدن به نقطه یوتکتویید، سیمنیت تشکیل می دهند. نسبت فریت و سیمانیت تشکیل شده در بالای نقطه یوتکتویید را می توان از نمودار فازی تعادل آهن/سمنتیت با استفاده از قانون اهرم محاسبه کرد.

از آنجایی که دانسیته فریت و سمنتیت بسیار نزدیک به همدیگر هستند. (به ترتیب 7.78 و 7.7 گرم بر سانتی متر مکعب). درصد حجمی فریت و سمنتیت در ساختمان پرلیت، تقریباً برابر همان درصد وزنی آنهاست.

پرلیت

فولادهای پرلیتی (ترکیب یوتکتوییدی) با ریزساختار نزدیک به پرلیت (ترکیب نزدیک به یوتکتوئید) می توانند به سیمهای نازک کشیده شوند. چنین سیمهایی که اغلب به صورت طناب بسته می شوند. بصورت تجاری به عنوان سیم پیانو، طناب برای پل های تعلیق و همچنین برای تقویت تایر استفاده می شوند. کرنش لگاریتمی بالای 3 منجر به استحکام سیمهای پرلیت می شود. و پرلیت را به یکی از قوی ترین مواد ساختاری فله روی زمین تبدیل می کند.

برخی از سیم های فولادی هایپریوتکتوییدی حتی می توانند حداکثر مقاومت کششی بالاتر از 6GPa را نشان دهند. اگرچه پرلیت در بسیاری از کاربردهای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. اما منشأ قدرت فوق العاده آن به خوبی درک نشده است. اخیراً نشان داده شده است که ترسیم سیم سرد نه تنها با پالایش ساختار لاملا، پرلیت را تقویت می کند. بلکه به طور همزمان باعث تجزیه جزئی شیمیایی سیمانیت می شود.

که با افزایش کربن فاز فریت همراه است. با ایجاد تغییر در نقص های مشبک در لامل های فریت، و حتی انتقال ساختاری از بلورین به سیمانیت آمورف. تجزیه ناشی از تغییر شکل و تغییر ریزساختاری سیمنیت با چندین پدیده دیگر مانند توزیع مجدد قوی کربن. و سایر عناصر آلیاژ مانند سیلیکون و منگنز در هر دو فاز سیمانی و فریت ارتباط نزدیکی دارد. تغییر شکل در رابط های فاز به دلیل تغییر در شیب غلظت کربن در رابط ها، و آلیاژ مکانیکی.

پرلیت برای اولین بار توسط هنری کلیفتون سوربی مشخص شد. و در ابتدا با نام سوربیت نامگذاری شد. اما شباهت ریزساختار به nacre و خصوصاً اثر نوری ناشی از مقیاس سازه. باعث شد نام جایگزین محبوبیت بیشتری پیدا کند.

بینایت ساختاری مشابه با لاملهای بسیار کوچکتر از طول موج نور مرئی است و بنابراین فاقد این ظاهر پرلیتی است. با سرمایش سریعتر تهیه می شود. برخلاف پرلیت، که شکل گیری آن شامل انتشار همه اتم ها است. باینیت توسط یک مکانیسم تحول جابجایی رشد می کند. تبدیل پرلیت به آستنیت در دمای بحرانی پایین تر 723C صورت می گیرد. در این دما پرلیت به آستنیت تغییر می کند.

انواع فولادهای پرلیتی

پرلایت در مجموع دارای دو نوع fine pearlite و coarse pearlite می باشد. در هنگام سرد کردن از آستنیت به پرلیت اگر اختلاف دمای محیط با فولاد کم باشد. (در واقع سرعت سرد کردن کم باشد) لایه های سمنتیت و فریت فرصت کافی برای جدا شدن از هم دارند. که باعث ایجاد لایه های بزرگ تر می شود. و coarse pearlite تشکیل می شود. ولی اگر اختلاف دمای محیط با فولاد زیاد باشد. (در واقع سرعت سرد کردن زیاد باشد) لایه های سمنتیت و فریت. فرصت کافی برای جدا شدن از هم را ندارند. که باعث ایجاد لایه های کوچک تر می شود. fine pearlite تشکیل می شود. در مجموع fine pearlite از coarse pearlite سخت تر است.

پرلیت
فولاد یوتیکتوئید

فولاد یوتیکتوئید در اصل می تواند کاملاً به پرلیت تبدیل شود. پرلیت می تواند سخت و قوی باشد اما به خصوص سخت نیست. به دلیل داشتن یک شبکه لایه ای فریت و سیمانیت، می تواند در برابر سایش مقاوم باشد. نمونه هایی از کاربردها شامل ابزار برش، سیمهای با استحکام بالا، چاقو و میخ است.

آستنیت-Austenite-آهن فاز-گاما‌‌-gamma-phase iron (γ-Fe)

آستنیت یا آهن فاز – گاما یک دگر شکلی فلزی. و غیر مغناطیسی از آهن یا محلول جامد از آهن و یک ماده آلیاژی دیگر است. در فولادهای کربنی آستنیت در بالای نقطه یوتکتوئید که دارای دمای 727.5 درجه سانتی گراد است، یافت می شود.

سایر آلیاژهای فولادی دماهای یوتکتوئید متفاوتی دارند. در فولاد زنگ نزن آلوتروپ آستنیت در دمای اتاق وجود دارد. این دگرشکلی به افتخار سر ویلیام کندلر آستن، آستنیت نام گذاری شده است.


۲۱ مرداد ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • تولید و فروش آجر نسوز کوره های پخت و ذوب

    تولید و فروش آجر نسوز کوره های پخت و ذوب

    با سلام واحد ساخت و تولید #مهراد_صنعت_سیناد با برند mss با تولید انواع آجر های نسوز شاموتی ،آلومینایی در سایز های استاندارد، کونیک، گوه ای و گرد در خدمت صنعتگران عزیز می باشد این محصولات با کیفیت بسیار بالا عرضه می‌شود و گارانتی 2 ساله دارند، همراه با آجر نسوز، جرم و ملات نسوز نیز در گرید های مختلف قابل عرضه می باشد استفاده این آجر های برای انواع کوره های شاتل تونلی، ریلی، سنتی، بوته ای و دوار مناسب است و تحمل دمای ان از 900 تا 1550 درجه می باشد شوک حرارتی نیز از 990 تا 1790 درجه است. برای دریافت مشخصات فنی، قیمت محصولات و یا موجودی با ما در ارتباط باشید و صفحه اینستاگرام ما را فالو کرده تا از خدمات این مجموعه بسیار بزرگ استفاده ببرید با تشکر از جویشگر عزیز.

    آهن آلات و صنایع فلزی آذربایجان غربی
  • خم کاری ورق ضخیم

    خم کاری ورق ضخیم

    شرکت تولیدی، صنعتی حنیف رام اراک نامی آشنا با سابقه ای 40 ساله در صنعت حمل و نقل کشور به عنوان سازنده انواع تریلر، تانکرذخیره و حمل سوخت، کمپرسی، بونکر سیمان، کفی، کمرشکن و همچنین سازنده انواع اسکلت فلزی، پایه چراغ و برج روشنایی، ساخت انواع اسکلت های فلزی، قطعه زنی، برش و خمکاری ورق تا ضخامت 25 میلی متر به طول 6000mm و عرض 1000mm، محور بندی طرح BPW آلمان با ظرفیت 9 الی 20 تن با ابعاد استاندارد و خارج استاندارد و سفارشی، طراحی و ساخت شاسی های خاص با ظرفیت و ابعاد درخواستی دستگاه پس بریک 1800تنی

    آهن آلات و صنایع فلزی مرکزی
  • عامل فروش پوشفیت پلی ایران ،نیک بسپار،یزد بسپار

    عامل فروش پوشفیت پلی ایران ،نیک بسپار،یزد بسپار

    پترو صنعت آژند فروش انواع لوله های پوش فیت , لوله پوش فیت , لوله پوشفیت , لوله و اتصالات پوش فیت , لوله و اتصالات پوشفیت , لوله پلی پروپیلن پوش فیت , لوله پلی پروپیلن پوشفیت , لوله نیک بسپار , لوله یزد پوش فیت , لوله یزد بسپار , لوله وحید , لوله پلی ران , لوله سوپر درینعاملیت فروش محصولات تولیدی کارخانجات نیک بسپار , یزد پوش فیت , یزد بسپار , وحید , پلی ران , spk , سوپر درین و ...فروش انواع لوله جهت مصارف :1- جهت تخلیه فاضلاب2- جمع آوری آب باران3- جهت هواکشمحصولات عرضه شده توسط این بازرگانی به شرح زیر می باشد:لوله پوش فیت پوش فیت , لوله های پوش فیت , فروش پوش فیت , فروش لوله پوش فیت , فروش لوله پوشفیت , فروش لوله های پوشفیت , قیمت پوش فیت , قیمت پوشفیت , قیمت لوله پوش فیت , قیمت لوله های پوش فیت , قیمت لوله پوشفیت , قیمت لوله های پوشفیت , پخش پوشفیت , پخش لوله پوشفیت , پخش لوله پوش فیت , پخش لوله های پوش فیت از سایز 40 الی 160 میلی مترلوله و اتصالات پوش فیتفروش لوله و اتصالات پوش فیت , لوله و اتصالات پوشفیت , فروش لوله و اتصالات پوشفیت, قیمت لوله و اتصالات پوش فیت , قیمت لوله و اتصالات پوشفیت , پخش لوله و اتصالات پوش فیت , پخش لوله و اتصالات پوشفیت از سایز 40 الی 160 میلی متر

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • آموتیت-تسمه آموتیت-میلگرد 2842-2419-2542-2510

    آموتیت-تسمه آموتیت-میلگرد 2842-2419-2542-2510

    آموتیت-فولاد آموتیت- فولاد ابزار آموتیت-فولاد سردکار آموتیت-تسمه آموتیت- میلگرد آموتیت- قیمت روز آموتیت- قیمت آموتیت-1.2419-1.2542-1.2510-1.2842 -mo40-spk-ck45-گرمکار-spkr-spknl فروشگاه فولاد رسول دلاکان ..... با ربع قرن تجربه در زمینه عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع ورق آلیاژی با استانداردهای روز دنیا و با کیفیک و قیمت مناسب در سراسر ایران در خدمت صنعتگران عزیز کشور فعالیت می نماید. از اینکه ما را برای خرید انتخاب می نمایید سپاسگزاریم. ارتباط با ما: ۰۹۱۲۲۱۳۶۶۷۵ - ۰۲۱۲۸۴۲۳۸۲۰ fooladrasuldalakan@gmail.com ورق کربن استیل- لوله کربن استیل- کربن استیل – ck45-ck60 – ck75-ck67 – st52 – SAAB- -st37 AHSS– x52 – DILIDUR- GLA – MO40 – Hardox – steel – ALFORM – AISI-سوپر آلیاژ – دورستات – دیلیدور – مونل – نیکل – اینکونل – هسته لوی – هارداکس – هاردوکس – ورق استحکام بالا – گرید۵۰۰ – گرید ۴۵۰ – رائکس – فستالپین – فستالپینه – آلفرم – استنلس استیل – مانیسمان – ضد سایش – ضد اسید – فولاد آلیاژی – ورق آلیاژی – میلگرد – میل کروم – درز دار – بدون درز – ورق ضخیم – تسمه فولاد فنر – نبشی – ناودانی – قوطی – پروفیل –هاردکروم – میلگرد ساده – ورق روسی – ورق چینی – ورق اکراینی – ورق مبارکه – ورق دریایی – ورق مخازن بخار – ورق آجدار – ورق سیاه – ورق نیمه کشش – ورق فوق کشش – ورق معمولی – گرید ۴۰۰ – گرید۴۲۰ – گرید۶۰۰- ورق گالوانیزه – ورق آلمینیوم – تیتانیوم – سرد کار – گرم کار – فولاد ضد زنگ – فولاد زنگ نزن

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران