جوشکاری الکترود دستی

جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار که در زبان انگلیسی به آنShielded Metal Arc Welding  یا به اختصار جوشکاری الکترود دستی Manual Metal Arc – MMA گفته می‌شود از قدیمی‌ترین روش‌های جوشکاری است که اغلب برای جوشکاری فولاد با ضخامتی بیشتر از 3 میلی متر به کار می‌رود.  این روش به دلیل راحتی و دسترسی آسان به یکی از پرکاربردترین روش‌ها تبدیل شده است.

چگونگی فرایند جوشکاری

جوشکاری الکترود دستی یکی از انواع جوشکاری قوسی است که حرارت تولید شده به واسطه‌ی قوس الکتریکی ما بین الکترود مصرفی و قطعه‌کار، باعث ذوب و ایجاد اتصال می‌شود. جریان برق مصرفی در این روش به صورت مستقیم یا متناوب است. فرایند جوشکاری تا حد زیادی بستگی به این موضوع دارد که شما می‌خواهید از چه نوع جوشکاری استفاده کنید. ما قبلا در مقاله انواع جوشکاری توضیحات خوبی ارائه داده‌ایم که خواندن این مقاله برای کسانی که مشتاق به آشنایی با انواع روش‌های جوش هستند، به شدت پیشنهاد می‌شود.
جوشکاری الکترود دستی

وسایل و ابزار جوشکاری

وسایلی که در این روش استفاده می‌شود، به نسبت سایر روش ها ارزان‌تر و در دسترس‌تر است. الکترود مصرفی، اینورتر جوشکاری، کابل برق،کابل اتصال به زمین، گیره و نقاب محافظ از وسایل جوشکاری الکترود دستی هستند. انجام جوشکاری به این روش نیازمند مهارت بالایی است که در اثر تجربه و تکرار و تمرین به دست می‌آید.

الکترود مصرفی

بسته به جنس و ضخامت قطعاتی که قصد جوشکاری آن‌ها را دارید، باید از الکترود با قطر مناسب استفاده کرد. در مرحله‌ی بعد برای ایجاد قوس الکتریکی و تولید حرارت برای ذوب کردن لبه‌ی قطعات مورد نظر نیاز به عبور جریان برق است. از این رو با تنظیم میزان آمپر اینورتر جوشکاری، می‌توان میزان حرارت تولیدی را متناسب با کار تنظیم کرد. الکترودهای مصرفی در این روش دارای پوشش هستند که به هنگام جوشکاری بخشی از این پوشش می‌سوزد و سبب ایجاد دود می‌شود. این سوختن و تشکیل دود برای محافظت از حوضچه‌ی مذاب و همچنین جذب تشعشعات مضر قوس الکتریکی و پایداری قوس الکتریکی ایجاد شده، مفید و ضروری است. بخش دیگر پوشش الکترودها به حوضچه‌ی مذاب ورود می‌کند و با جذب ناخالصی ها، در قالب سرباره تا لحظه‌ی سرد شدن جوش از فلز جوش محافظت می‌کند.
 

استانداردهای الکترود

اکثر قطعات و ابزار مورد استفاده در صنعت طبق استانداردهایی جهانی طراحی و تولید می‌شود. الکترود نیز از این قضیه مستثنا نیست . این استانداردها در کلاس‌های آلمان (DIN)   ، ژاپن (JIS)  ، آمریکا (AWS)، اروپا (EN)  و استاندارد بین‌المللی (ISO)   تقسیم بندی می‌شود. اگر بر روی الکترودها را با دقت نگاه کنید، یک‌سری عدد به صورت کد نوشته شده که نشانگر مفهمومی خاص است. این کد ها معمولا به فرم AWS E 70 18 نوشته شده که هر کدام از آن‌ها بیانگر نکته‌ای است.
حال می خواهیم از سمت چپ به راست به توضیح این کد بپردازیم:
 
AWS : نشان دهنده‌ی کلاس استاندارد (در این جا استاندارد آمریکایی) است.
E  : این حرف بیانگر الکترود است.
دو رقم ابتدایی از چپ (70): بیانگر استحکام کششی الکترود است که واحد آن Ksi  است.
دو رقم انتهایی از چپ (18):  رقم دهگان این عدد  دو رقمی تنها می‌تواند اعداد 1 یا 2 یا 3 باشد که نشان دهنده‌ی خواص فیزیکی و وضعیت جوشکاری است. رقم یکان این عدد دو رقمی می‌تواند اعداد از 0 تا 9 باشد که نشان دهنده‌ی الکترود مصرفی است.
برای اینکه این اعداد و کدها برای همه معنای یکسان داشته باشد، شرکت‌های تولیدی الکترود دفترچه یا کاتالوگی از محصولات خود تهیه و آن را به صورت گسترده پخش می‌کنند تا مصرف کننده با توجه به نیاز و از روی آگاهی کامل محصول آن‌ها را خریداری کند.  
 
استانداردهای الکترودها


دستگاه اینورتر جوشکاری

دستگاه اینورتر جوشکاری که به صورت عامه به آن دستگاه جوش می‌گویند، دارای تکنولوژی بالایی است که می‌تواند به عنوان منبع تغذیه جریان بالای مورد نیاز جوشکاری را فراهم کند. ورودی برق دستگاه جوش، کابل برق تک‌فاز دو رشته‌ای برای جریان متناوب 220 ولت شهری است که با تکنولوژی به کار رفته در آن به برق جریان مستقیم تبدیل می‌شود و مقدار جریان خروجی از دستگاه جوش قابل تنظیم است.
دستگاه اینورتر
 

مزایای جوشکاری الکترود دستی

هر عملی با توجه به وجود یک سری نکات مثبت، تبدیل به فرایندی پرکاربرد می‌شود. برای جوشکاری الکترود دستی این نکات عبارتند از :
 
• قیمت مناسب تجهیزات و جابجایی آسان 
• آسانی در جوشکاری محل‌هایی که دسترسی کافی برای جوشکاری روش‌های دیگر نیست.
• بازه‌ی وسیع فولادهای ساده و آلیاژی که به وسیله‌ی این روش قابلیت جوشکاری دارند.

محدودیت های جوشکاری الکترود دستی

استفاده از این روش جوشکاری، معایبی ندارد. تنها مشکلی که می‌توان برای آن ذکر کرد، محدودیت در استفاده از این روش است که شامل موارد زیر می‌شود:
 
• ایجاد نرخ رسوب کمتر نسبت به برخی فرایندها
• غیر قابل استفاده برای جوشکاری پروفیل‌های صنعتی و قطعات غیر آهنی
• حساسیت به باد 
• نیاز به پاک‌سازی سرباره‌ها پس از جوشکاری یا برای جوشکاری مجدد

برخی از اصول و  پارامترهای مهم در جوشکاری

هر حرفه و کاری برای اینکه به بهترین و ایمن‌ترین نحو انجام گیرد، نیاز به تعریف یک‌سری اصول و پارامترهای مهم دارد تا فرایند در چارچوب مشخصی انجام شود. در ابتدای مقاله به نکاتی مانند انتخاب قطر مناسب الکترود و شدت جریان خروجی مناسب اشاره شد. اما موارد دیگری نیز اهمیت دارند که عبارتند از:
 
• سرعت جوشکاری
• زاویه الکترود با سطح جوشکاری
• طول قوس 

برای مثال بر اساس تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است زاویه‌ی الکترود با سطح جوشکاری در حدود 45 درجه باشد. چنانچه که این زاویه رعایت نشود، باعث خراب جوش دادن می‌شود. هم چنین با رعایت این زاویه، از چسبیدن‌های مکرر سر الکترود به قطعه‌کار به هنگام شروع به کار جلوگیری می‌شود. مورد دیگر یعنی سرعت در جوشکاری به  این دلیل اهمیت دارد که سرعت نسبتا آهسته و پیوسته سبب می‌شود که جوشکاری فوق العاده تمیز و با کیفیتی داشته باشیم. اگر سرعت جوشکاری بسیار کم باشد، این امکان وجود دارد که الکترود قطعه‌کار را ذوب و سپس سوراخ کند. همچنین اگر با سرعت بالا جوشکاری انجام شود. قوس الکتریکی به طور بهینه تشکیل نشده که در اثر آن حوضچه‌ی مذاب به خوبی شکل نمی‌گیرد و نهایتا جوش پایداری و مقاومتی که باید داشته باشد را ندارد و با ضربه ی چکش به راحتی فرو می‌ریزد. طول قوس الکتریکی نیز از این بابت اهمیت دارد که اگر به اندازه‌ی کافی نباشد، مذاب تشکیل شده به صورت کامل سطح رویین قطعه‌کار را نمی‌پوشاند و مذاب سرد شده بسیار باریک می‌شود که این جوش نیز به راحتی با ضربه فرو می‌ریزد.
 
 
 
 

۱۷ مرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • دستگاه کره گیر بادام زمینی

    دستگاه کره گیر بادام زمینی

    دستگاه کره گیر بادام زمینی در سایزهای مختلف کره گیر خانگی، کره گیر فروشگاهی و کره گیر صنعتی تولید و به بازار عرضه می گردند. دستگاه کره گیر دانه های روغنی کاربردهای بسیاری داشته و از لحاظ درآمدزایی نیز گزینه خوبی به شمار می آید. دستگاه کره گیر شایان کالا قابلیت تولید کره از کنجد، کره بادام زمینی و بادام درختی، فندق، پسته، نارگیل، گردو، وکلیه دانه های روغنی را با بهترین کیفیت داراست. مشخصات کره گیر قدرت موتور دو اسب و سه اسب با توجه به سفارش مشتری ظرفیت تولید 50 کیلو خروجی برق مصرفی تک فاز ابعاد ارتفاع بدون قیف 34 سانت و طول 36 سانت و عرض 28 سانت تمام استیل بدون لرزش قابلیت تنظیم سنگ جهت نرمی و زبری کم حجم و سبک وزن گارانتی بدنه دستگاه 6 ماه ارسال دستگاه در اسرع وقت به تمام نقاط کشور پذیرفته می شود ، برای خرید محصول واطلاعات بیشتر لطفا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 09112984263 --- 09058691205 --- 09148015541 --- 09394240780 --- 04432246031 تلفکس : 04432246031 وبسایت : http://shayan-kala.ir آدرس تلگرام : telegram.me/shayankala اینستاگرام : www.instagram.com/shayan.kala وبلاک :http://shayankala.persianblog.ir http://shayankala.mihanblog.com مدیر عامل : حسین پور آدرس کارخانه : تهران آدرس دفتر: آذربایجان غربی ، ارومیه ، عطایی 1 ، روبروی بانک ملی ، ساختمان شیشه ای سبزالماس ، طبقه سوم کلمات کلیدی:

    متفرقه آذربایجان غربی
  • آنودایزینگ رنگی مات و براق آلومینیوم آریا

    آنودایزینگ رنگی مات و براق آلومینیوم آریا

    آندایزینگ آلومینیوم آریا ارائه دهنده خدمات آبکاری آلومینیوم به روش هارد آنودایزینگ خدمات ما : آنودایز آلومینیوم آندایز تیتانیوم آنادایز سخت آنودایز کرومیک آندایز سفید آنادایز رنگی آنادایز معمولی آنودایز مات آنودایز براق سختی تا 700 ویکرز ضخامت تا 100 میکرون کروماته زرد کروماته سبز کروماته هفت رنگ آلوداین خدمات پولیش شیمیایی قطعات آلومینیومی تلفن : 66153055 66153057 66153058 66153038فکس 1145 802 0912 مهدی محمدی کارشناس مکانیک هواپیما WWW.ANODIZINGARIA.COM INFO@ANODIZINGARIA.COM

    متفرقه تهران
  • بنک داری سیلیکاژل رطوبت گیر در تهران

    بنک داری سیلیکاژل رطوبت گیر در تهران

    ارسال نمونه به صورت رایگان انجام می شود. توزیع و ارائه انواع ساشه رطوبت گیر (سیلیکاژل) مخصوص بسته بندی کیف و کفش و البسه ، آجیل و خشکبار ، ابزار صنعتی و قطعات الکترونیک، بستر گربه،مواد شیمیائی و دارو، مواد غذائی،مکمل های خوراک دام و طیور، محصولات صادراتی، فلزات گرانبها ، قطعات یدکی خودرو و... در اندازه های 1گرمی،2گرمی ،3 گرمی، 5گرمی، 10گرمی، 20گرمی،50 گرمی، 75گرمی،100 گرمی،250 گرمی،200گرمی، گرمی ،500 گرمی و یک کیلو گرمی (لفاف پارچه ای یا کاغذی و سیلیکاژل گرانول) ارائه پک رطوبت گیر مخصوص رطوبت گیری و خشک کردن فضای کمدها، اتاقها ،انبار کالا، کابینتها و... در مناطق مرطوب بخصوص شهرهای شمالی و جنوبی کشور ارائه سیلیکاژل پودری مخصوص پوشش کابل ، رزین و قطعات تزئینی رزینی، تهیه گل خشک طبیعی ساخت انواع رطوبت گیر به سفارش شما و ارسال کالا به سراسر تهران و تمام نقاط کشور از طریق اسنپ،تیپاکس و پایانه های مسافربری سیلیکاژل رطوبت گیر ساشه رطوبت گیر خرید سیلیکاژل فروش سیلیکاژل خرید رطوبت گیر فروش رطوبت گیر خرید سیلیکاژل آبی خرید سیلیکاژل نارنجی خرید سیلیکاژل سفید

    متفرقه تهران
  • کارخانه روفرشی نیر باف تولید کننده انواع روفرشی

    کارخانه روفرشی نیر باف تولید کننده انواع روفرشی

    09139887234 کارخانه تولیدی نیر باف انواع روفرشی های ارزان صادراتی با کیفیت را در کیفیت های مختلف با قیمت عمده بسیار مناسب تولید می کند. کارخانجات روفرشی نیرباف طبق سایزبندی و رنگبندی سفارش مشتری محصولات خود را برای صادرات و بازار داخلی تولید و با بسته بندی های بسیار با کیفیت ارسال می کند.محصولات روفرشی نیرباف به شرح زیر می باشند روفرشی طرح فرشی زرکدار روفرشی سنتی روفرشی دوشانل مخمل روفرشی سه شانل مخمل روفرشی ابریشم روفرشی کشدار برای دریافت لیست قیمت و خرید عمده انواع روفرشی نیر باف با مدیر مجموعه نیر باف در ارتباط باشید.

    متفرقه یزد