استنلس استیل – استیل ضد زنگ STAINLESS STEEL -گریدهای استنلس استیل

استنلس استیل – استیل ضد زنگ stainless steel -گریدهای استنلس استیل-استنلس استیل آلیاژی با پایه آهن است. که دارای حداقل 10.5 درصد کروم می باشد. این مقدار کروم یک لایه اکسید محافظ تشکیل می دهد. که باعث می شود این گروه از فولادها دارای مشخصه زنگ نزن بودن یا مقاومت در برابر خوردگی باشند.



استنلس استیل

استیل ضد زنگ stainless steel

در علم فلزات، استیل ضد زنگ stainless steel به اسم استیل inox steel یا inox. شناخته می شود inox از لغت فرانسوی inoxydable به معنی ضد زنگ گرفته شده است.

استیل ضد زنگ به آسانی زنگ نمی زند. پوسیدگی و یا زنگ زدگی به وسیله آب در استیل معمولی وجود دارد. اما علارغم اسمش stainless steel بطور کامل مقاوم در برابر زنگ زدگی نیست. این فولاد برای مکانهای کم اکسیژن مناسب است. همچنین آلیاژ دیگری از استیل به نام استیل مقاوم در برابر خوردگی یا CRES وجود دارد. زمانی که جزییاتی از نوع و درجه فولاد موجود نبود. این نوع استیل در صنایع هواپیمایی استفاده می شد. اکنون درجه های مختلفی از استیل وجود دارد. با نمایی زیبا و مناسب استفاده در محیط اطراف مبتنی بر نیاز مصرف کننده. استیل ضد زنگ یا همان stainless steel مکانهایی مصرف میشود.

که ما نیاز به هر مزیت مقاومت بالا و ضد زنگ زدگی را خواستار باشیم. استیل ضد زنگ stainless steel با فولاد کربن دار و مقدار متفاوت درصد کروم عرضه می گردد. کربن موجود در استیل اگر محافظت نشود. زمانی که در مجاورت اکسیژن و رطوبت قرار بگیرد. به آسانی زنگ می زد. زنگ زدگی باعث تسریع در خوردگی و زنگ زدگی می شود. و در طولانی مدت باعث پوسته پوسته شدن و پوسیدگی و خورد شدن فلز می شود. استیل ضد زنگ دارای مقدار کافی از کروم است. که به شکل یک لایه غیر فعال از کروم است. که مانع از خوردگی سطح و نفوذ آن به داخل سطح فلز می شود.

آشنایی با خانواده و گریدهای استنلس استیل

گروهی از آلیاژها که امروزه خانواده فولادهای زنگ نزن (استنلس استیل) را تشکیل می دهند. در ابتدا در سال 1913 در شفیلد انگلستان وجود پیدا کرده بودند. هری بررلی که به دنبال فولادی مناسب برای لوله تفنگ بود. تعدادی از آلیاژها را مورد آزمایش قرار داد. و متوجه شد که نمونه هایی که از یکی از این آلیاژهای آزمایشی بدست می آمدند. دچار زنگ زدگی نمی شدند. و به آسانی نمی شد بر روی آنها قلم کاری کرد. هنگامی که او این ماده را مورد تحقیق قرار داد. در آن ماده 13 درصد کروم وجود داشت. این کشف باعث توسعه کارد و چنگال های استنلس استیل شد که شفیلد به خاطر آنها شناخته شده است. بطور همزمان آزمایشات گسترده ای در فرانسه انجام می شد. که با تولید اولین نوع فولاد زنگ نزن آستنیتی به اوج خود رسید.

مصرف جهانی فولاد استنلس استیل در حال افزایش است. تقاضای فزاینده ای از سوی صنایع سازه ای و ساختمانی برای فولاد استنلس بخاطر ظاهر زیبا، مقاومت در برابر خوردگی. هزینه نگهداری پایین و استحکام بالا وجود دارد. بسیاری از صنایع به دلایل مشابه. و همچنین به خاطر عدم نیاز به سایر عملیات حین استفاده نظیر کوتینگ یا رنگ. استنلس استیل را مورد استفاده قرار می دهند.

خانواده های استنلس استیل

استنلس استیل آلیاژی با پایه آهن است. که دارای حداقل 10.5 درصد کروم می باشد. این مقدار کروم یک لایه اکسید محافظ تشکیل می دهد. که باعث می شود این گروه از فولادها دارای مشخصه زنگ نزن بودن یا مقاومت در برابر خوردگی باشند. قابلیت لایه اکسید برای محافظت از آن به این معنی است. که فولاد در برابر خوردگی مقاوم باشد. مهم نیست که چقدر از سطح آن بار برداشته شود. این خاصیت با پوشش های سطحی فولادهای کم آلیاژ با کربنی که. توسط عناصری مانند روی یا کادمیوم یا روکش های آلی نظیر رنگ انجام می شود. متفاوت است.

اگرچه کلیه استنلس استیل ها دارای کروم هستند. اما عناصر آلیاژی دیگری نیز غالباً به آنها افزوده می شود. تا خواص آن بهبود یابد. دسته بندی فولادهای استنلس بین فلزات غیر معمول است. به این معنی که دسته بندی بر مبنای طبیعت ساختار متالورژیکی آنها است. منظور ساختار اتم های تشکیل دهنده دانه بندی فولاد است. که در صورت بزرگنمایی توسط میکروسکوپ. می توان این ساختار را در یک مقطع صیقل داده شده از ماده مشاهده کرد. بسته به ترکیب شیمیایی دقیق، میکروساختار فولاد، ممکن است. از فازهای پایدار آستنیت یا فریت، ترکیب دوتایی از این دو فاز، فاز مارتنزیتی، ساختارهای رسوب سختی، تشکیل شده باشد.

ارتباط بین گروه های مختلف در شکل 1 نشان داده شده است. مقایسه کامل خواص هر کدام از این گروه ها در جدول 1 آورده شده است.

استنلس استیل
فولاد های استنلس آستنیتی

این گروه دارای حداقل 16 درصد کروم و 6 درصد نیکل. (گرید پایه 304 که به عنوان 18/8 شناخته می شود) است. و در دسته آلیاژهای عالی یا آستنیت های عالی .(نظیر 904L و گریدهای حاوی 6 درصد مولیبدن) طبقه بندی می شوند.

عناصر دیگری نظیر مولیبدن، تیتانیوم یا مس، می تواند به منظور اصلاح یا بهبود خواص، به آنها اضافه شود. و آنها را برای بسیاری از کاربردهای حساس. مانند کارکرد در دماهای بالا و همچنین مقاومت در برابر خوردگی مناسب سازد. این گروه از فولادها می توانند برای کاربردهای برودتی نیز مناسب باشند. زیرا وجود نیکل باعث میشود. فولاد آستنیتی در دماهای پایین خاصیت شکنندگی پیدا نکنند. در حالی که شکنندگی در دماهای پایین خاصیت سایر فولادها است.

ارتباط بین گریدهای مختلف آستنیت ها در شکل 2 نشان داده شده است.

استنلس استیل
فولاد استنلس فریتی

این فولادها، گریدهای کروم دار (10/5 تا 18 درصد) ساده هستند. نظیر گرید 430 و 409، مقاومت متوسط در برابر خوردگی و خواص ساخت. و تولیدی ضعیف این دسته در گریدهای آلیاژی دیگر نظیر گریدهای 434 و 444. و گرید اختصاصی 3CR12 بهبود یافته است.

ارتباط بین گریدهای فریتی مختلف در شکل 3 نشان داده شده است.


فولادهای استنلس مارتنزیتی

گروه های مارتنزیتی استنلس استیل نیز بر مبنای افزودن کروم به عنوان عنصر آلیاژی اصلی هستند. اما محتویات کربن بیشتر و معمولاًً کروم کمتری (برای مثال 12 درصد در گریدهای 410 و 416 ). نسبت به انواع فریتی دارند. گرید 431 دارای 16 درصد کروم است. اما میکروساختار آن بر خلاف مقداری بالای کروم، کماکان مارتنزیتی است. زیرا این گرید حاوی 2 درصد نیکل نیز میباشد.

ارتباط بین گریدهای مختلف مارتنزیتی در شکل 4 نشان داده شده است.

Duplex Stainless Steels

ساختار دوتایی (آستنیتی و فریتی) فولادهای استنلس

فولادهایی با ساختار دوتایی، نظیر 2304 و 2205 (این شیوه نمایش نشان می دهد. ترکیب شامل 23 درصد کروم و 4 درصد نیکل و 22 درصد کروم و 5 درصد نیکل است. اما هر دو گرید حاوی عنصرهای آلیاژی دیگری نیز هستند.) دارای میکروساختاری هستند که در برگیرنده هر دو ساختار آستنیتی و فریتی می باشند. فولادهایی با ساختار دوتایی آستنیت – فریت دارای ویژگیهای هر کدام از ساختارها به تنهایی هستند. این مواد در برابر خوردگی ناشی از تنش مقاوم هستند. هرچند مقاومت آنها به اندازه های فولادهای فریتی نیست.

چقرمگی آنها از فولادهای فریتی بهتر است. اما نسبت به فولادهای آستنیتی نامرغوب تر است. و استحکام آنها از فولادهای آنیل شده آستنیتی تا دو برابر بهتر است. علاوه بر اینها، مقاومت خوردگی آنها نسبت هب 304 و 316 برابر یا بیشتر از آنها است. و بطور کلی مقاومت آنها به خوردگی موضعی بیشتر از 316 است. چقرمگی آنها در دماهای پایین تر از 50 – درجۀ سانتیگراد و بیشتر از 300+ درجه افت می کند. بنابراین تنها در این محدوده دمایی مورد استفاده قرار می گیرند. ارتباط بین گریدهای مختلف فولادهای دو ساختاری در شکل 5 نشان داده شده است.

Precipitation Hardening Stainless Steels

فولادهای استنلس رسوب سخت

این دسته از فولادها حاوی نیکل و کروم هستند. که استحکام های کششی بسیار بالایی دارند. رایج ترین گرید در این گروه 4PH-17 است. همچنین تحت عنوان گرید 630 با ترکیب 17 درصد کروم. 4 درصد نیکل، 4 درصد مس و 0.3 درصد نیوبیوم، نیز شناخته می شوند. مزیت بزرگ این دسته از فولادها این است که می توانند تحت عملیات حرارتی محلول سازی قرار گیرند. در این شرایط فولاد قابلیت ماشین کاری شدن را دارد. به دنبال ماشین کاری، شکل دهی و غیره این دسته از فولادها می توانند در دمای پایین. تحت عملیات حرارتی پیرسختی قرار گرفته و سخت شوند. که این عملیات هیچ نوع اعوجاجی در ماده ایجاد نمی کند.

استنلس استیل 201 و 202

در بعضی از کباب پزها، از استنلس استیل 201 و 202 استفاده شده است. که اخیراً بسیار معروف شده اند. هرچند که شبیه 304 آستنیتی هستند. اما از لحاظ دوام و مقاومت خوردگی با 304 قابل مقایسه نیستند.

در این آلیاژها برای کاهش هزینه آلیاژهای آستنیتی، به جای نیکل از نیتروژن یا منگنز استفاده شده است. مشکل این آلیاژها منگنز یا نیتروژن نیست. بلکه مشکل اینجاست که هیچ کدام از عناصر یاد شده مقاومت خوردگی برابر با نیکل ندارند. بنابراین هرچند این آلیاژها خاصیت جذب توسط آهن ربا ندارند،(مغناطیسی نیستند). اما نمی توانند در مقابل 304 یا 443 ایستادگی کنند. استنلس 201 و 202، مقاومت به خوردگی بالایی مخصوصاً در دماهای بالا، ندارد. اما قیمت پایین، استفاده از آنها را رایج تر کرده است. اجازه ندهید که آهنربا شما را فریب دهد.

مشخصه های فولادهای استنلس

مشخصه های طیف وسیع فولادهای استنلس می تواند در مقایسه با فولادهای نرم کربنی رایج دیده شود. به طور کلی استنلس استیل دارای خواص زیر هستند.

  • میزان کار سختی بالاتر
  • چکش خواری بیشتر
  • استحکام و سختی بالاتر
  • مقاومت به خوردگی بالاتر
  • چقرمگی برودتی بیشتر
  • پاسخ مغناطیسی ضعیف تر (تنها فولادهای آستنیتی)
  • مقاومت به خوردگی در صورت پرداخت سطح محصول باید حفظ شود.
  • این خواص به طور خاص در مورد خانواده آستنیت ها صادق است. و در مورد سایر گریدها و گروه ها درجات متغیری دارد.

این خواص برای تقریباً تمام زمینه های کاربردی استنلس استیل لازم است. اما انتخاب روش های ساخت و تجهیزات را تحت تأثیر می گذارد.


استنلس استیل

جدول 1 (قسمت B).مقایسه خواص گروه های استنلس استیل

3- از طریق چقرمگی با چکش خواری در دماهای زیر صفر، اندازه گیری شده است. گریدهای آستنیتی چکش خواری خود را در دماهای پایین، حفظ می کنند.

دسته بندی استاندارد

استنلس استیل بسیار متنوع است و مؤسسه فولاد و آهن آمریکا (AISI)، ترکیب استاداردی برای فولادها در نظر گرفته است. که به سیستم سه رقمی کنونی منجر می شود. این کار را در حال حاضر SAE و ASTM انجام می دهند. که یک حرف به همراه 5 رقم، به گریدهای جدید اختصاص می دهند. مجموعه کامل این استنلس استیل های استاندارد در انجمن فولاد و آهن (ISS)، دستورالعمل تولیدات فولادی با استنلس استیل،هندبوک سیستم شماره گذاری استاندارد نیستند، اما توسط سایر مشخصات ملی یا بین المللی یا توسط مشخصاتی که برای محصولات و تولیدات خاص نظیر استاندارد مفتول های جوش کاری، پوشش داده می شوند.

 

اتصالات استنلس استیل رزوه شده فشار قوی:

فیتینگ استیل ضد زنگ رزوه ای فشار قوی، اتصالات لوله ای هستند. که دارای انواع مختلفی بوده و برای اهداف گوناگون کاربرد دارند. از جمله : زانویی ها/خم ها، سه راهی ها/ انشعاب ها، کاهنده ها/ افزاینده های سطح و …

لازم به ذکر است اتصالات فشار قوی استنلس استیل به غیر از مدل های رزوه شده. در مدل های ساکت ولدینگ نیز تولید می شود.

مدل های ساکت ولیدنگ کاملاً مشابه مدل های رزوه ای هستند. با این تفاوت که در آنها رزوه (دندانه) وجود ندارد و تماماً صاف و یکدست می باشند.


۱۸ خرداد ۱۴۰۰


محصولات مشابه
  • تولید و فروش پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه

    تولید و فروش پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه

    شرکت گرین آذین تولید و عرضه انواع تجهیزات گلخانه در ایران پایه نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه یک وسیله ضروری برای نصب و نگهداری لوله های شوفاژ در گلخانه است. این پایه ها از لوله های گلخانه در برابر آسیب های احتمالی ناشی از وزن لوله ها، یخ زدگی و سایر عوامل محافظت می کنند. تهیه شده از ورق 1.5 میلیمتر گالوانیزه قیمت پایه نگهدارنده لوله شوفاژ و گرمایش گلخانه در گرین آذین گرین آذین ارائه دهنده انواع پایه های نگهدارنده لوله شوفاژ گلخانه با کیفیت و قیمت مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره قبل خرید با همکاران ما در گرین آذین در تماس باشید.

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • تولید و فروش راندل و کاور بولت lldpe و pvc

    تولید و فروش راندل و کاور بولت lldpe و pvc

    آرین خاک ایرانیان تنوع و کیفیت محصول، تناسب قیمت، فروش و اجرا طراح ، مجری و تولیدکننده ژئوسینتتیک در صنایع عمران ، ساختمان ، راهسازی ، نفت ، گاز و پتروشیمی تولیدکننده و مجری انواع ورق و راندل پی وی سی و کاوربولت جهت ایزولاسیون و آب بندی انواع درزهای اجرایی ، تونل های مترو ، تونلهای زیرزمینی و گودهای ساختمانی . دارای برگه مشخصات فنی و استانداردهای روز دنیا مزیت های آب بندی، ایزولاسیون و زهکشی تونل و سازه های زیر زمینی با استفاده از ژئوسینتتیک ها:  کاهش ریسک در بروز حوادث ناشی  کاهش قابل قبول هزینه های اجرا نسبت به روش های سنتی  کاهش قابل توجه هزینه های تعمیر و نگهداری  مقاومت فشاری بالا، انعطاف پذیری و سرعت بسیار بالای اجرا و پیاده سازی  ضخامت کم، ظرفیت بالای هدایت آب ، وزن کم و عمر طولانی محصولات ژئوسینتتیک ________________________________________ مراحل آب بندی، ایزولاسیون و زهکشی تونل و سازه های زیر زمینی به کمک ژئوسینتتیک ها: بریدن یا کاور کردن سر نیلینگ یا آرماتورها با توجه به وجود نیلینگ و آرماتور باید در ابتدا سطح کف و دیواره ها جهت اجرای لایه های ژئوممبران و ژئودرین کاملا صاف و هموار شود. کاور کردن سر نیل ها با نرمه ی سیمانی و بریدن سر نیل ها تا حد امکان و استفاده از چند لایه ژئوتکستایل جهت پوشاندن آن ها جهت انجام این امر بسیار موثر است. اجرای لایه اول ژئوتکستایل : اجرای یک لایه ژئوتکستایل در این مرحله دو نقش اساسی ایفا می کند: 1- فیلتر: برای جلوگیری از پر شدن خلل و فرج و شبکه بندی زهکش به وسیله ی سنگ ریزه ها و گل و لای 2-هدایت کننده ی آب به سمت زهکش: ژئوتکستایل با جذب رطوبت ، آب را به سمت لایه ی بالایی (ژئودرین) هدایت می کند. اجرای لایه زهکش (ژئودرین) : جهت هدایت آب به سمت لوله های زهکش و انتقال آن به خارج از تونل از لایه های ژئودرین (دیمپل شیت یا لایه 3 بعدی CVF طبق نظر کارشناس) استفاده می شود. اجرای ژئوممبران : اجرای لایه ژئوممبران PVC، LDPE و یا جی سی ال طبق نظر مشاور و طراح. جوش کاری ژئوممبران : جوش لبه های ورق ژئوممبران در اورلب ها و تست نقاط جوش. اجرای لایه دوم ژئوتکستایل : جهت محافظت از ژئوممبران در برابر لایه بتن از یک لایه دیگر ژئوتکستایل با گرماژ بالا استفاده میشود. اجرای واتراستاپ ها : جهت آب بندی کامل انواع واتراستاپ بنتونیتی و پی وی سی مورد استفاده قرار میگیرد. اجرای بتن محافظ : پس از اجرای مراحل ذکر شده بتن محافظ اجرا شده و به ادامه ی پروژه میپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تلفن همراه: 09120204952 واتس‌آپ: 09120204952 تلفن محل کار: 02188009861-02188009862 وب سایت: https://ariankhak.com/ https://geokhanjani.com/

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • رابیتس شیراز

    رابیتس شیراز

    انواع رابیتس 9 و 13 ستون گالوانیزه با کیفیت و قیمت مناسب می باشد رابیتس 9 ستون در وزن های 330 گرم تا 600 گرم با کاربرد در بتن ریزی و جاهایی که نیاز به تحمل بار های سنگین نباشد رابیتس 13 ستون در وزن های 600 گرم تا 1500 گرم با کاربرد های مختلف از جمله. رابیتس 13 ستون در انواع گچ بری و گچ کاری ایجاد سقف کاذب کاربرد در آرماتوربندی پوشش تیرآهن بتن و ... استفاده برای پوشش تاسیسات رابیتس شیراز

    آهن آلات و صنایع فلزی فارس
  • خدمات خم و پانچ cnc  کلیه لوله های فولادی   -استیل-الومینیوم و مسی

    خدمات خم و پانچ cnc کلیه لوله های فولادی -استیل-الومینیوم و مسی

    خدمات خم و پانچ cnc کلیه لوله های فولادی -استیل-الومینیوم و مسی با قطرها و ضخامت های مختلف و زاویه خم تا 180 درجه .موارد مصرف در صنایع . خودروسازان. موتورسیکلت سازان مبلمان اداری و شهری . دستگاهای بدن سازی. تبلیغات شهری. سازه های فضایی. ساختمانی وکلیه صنایع وسازندگان. و کلیه مقاطع پروفیل .نبشی تسمه. جهت سازه های مورد نظر . اشکال منحنی ودایره ودیگر اشکال دلخواه در انواع قطر و زوایای مورد نظر. درضمن اماده مشاوره در کلیه زمینه های خم انواع لوله و پروفیل و قالبهای مربوطه هستیم

    آهن آلات و صنایع فلزی البرز