مواد شیمیایی و کاربردهای مهم آن

 مواد شیمیایی از دسته موادی محسوب می‌شوند که خصوصیات و ویژگی‌های بسیار متفاوتی دارند و متناسب با ویژگی‌ها، در زمینه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقت داشته باشید که برای استفاده از مواد شیمیایی، باید پیش از هر چیزی با آن‌ها و خصوصیاتی که دارند، آشنا شوید تا انتخاب درستی داشته باشید. بنابراین اگر به دنبال خرید انواع مواد شیمیایی هستید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید و یا نیاز به یک راهنمای جامع خرید دارید، پیشنهاد می‌کنم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

ماده شیمیایی چیست؟

مواد شیمیایی دارای ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های ثابت و معینی هستند. اجزای تشکیل‌دهنده این مواد را تنها می‌توان با استفاده از روش‌های جداسازی شیمیایی و تجزیه عناصر و تعیین ترکیب درصد آن‌ها، شناسایی کرد. مواد شیمیایی به‌ صورت‌های مختلفی مثل عناصر شیمیایی، ترکیبات شیمیایی، یون‌ها و آلیاژ می‌توانند وجود داشته باشند.
 اگر قصد خرید مواد شیمیایی را از فروشندگان معتبر دارید، می‌توانید آن را از فروشندگان معتبری که در وبسایت ما وجود دارند در بالاترین کیفیت تهیه نمایید. پس جهت آشنایی با این تامین کنندگان همین حالا کلیک کنید.

آشنایی با انواع مواد شیمیایی

لیست مواد شیمیایی

1. آب‌اکسیژنه، آب کروماتوگرافی، آب دوتره (دوتریوم اکساید)
2. آگارز، آگار
3. آلفا نفتول، آلفا نفتیل امین
4. آلومینیوم، آلومینیوم اکساید، آلومینیوم بوتیلات، آلومینیوم سولفات 6 آبه، آلومینیوم نیترات بدون آب، آلومینیوم هیدرواکساید
5. آمونیاک 25، آمونیوم استات، دی آمونیوم اگزالات
6. آلوم دو پتاس
 

کاربرد مواد شیمیایی

لیست مربوط به مواد شیمیایی بسیار بیش از آن چیزی است که به آن اشاره شد؛ اما دقت داشته باشید که برخی از آن‌ها محبوب‌تر و پراستفاده‌تر هستند. حال در ادامه به برخی از کاربردهای مواد شیمیایی که در صنعت دارند اشاره خواهیم کرد تا بهتر متوجه خصوصیات این مواد شوید.

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع دارویی

مواد شیمیایی که در این صنعت به کار گرفته می‌شوند، از نظر ساختار و عناصری که در ترکیبات آن‌ها وجود دارد، با سایر مواد شیمیایی که در صنعت‌های مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت است. محصولات دارویی و بهداشتی به‌طور مستقیم روی سلامت انسان اثر می‌گذارند، به همین علت ترکیبات به‌کاررفته در آن‌ها بایستی قابل‌مصرف برای انسان باشد.
کاربرد مواد شیمیایی در صنایع دارویی بیشتر از صنایع دیگر در نظر گرفته می‌شود. این دست از مواد که در صنایع دارویی و بهداشتی بسیار کاربرد دارند را می‌توان مواردی مثل آب‌اکسیژنه، تارتاریک اسید، بنزوییک اسید، پتاسیم پرمنگنات، روی اکسید، باریم سولفات، دی نیترو کلرو بنزن، سدیم تیوسولفات، فرمالدئید، روی سولفات، فنل، نقره نیترات، آلومینیوم هیدروکسید و ... در نظر گرفت.

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

مواد شیمیایی که در این صنعت استفاده می‌شوند، همانند صنایع دارویی برای بدن ضرری ندارند و می‌توانند به‌طور خوراکی مورد استفاده قرار بگیرند. به‌عنوان‌مثال اسیدسیتریک یا جوهر لیمو در ترکیبات نوشابه وجود دارد که یک اسید خوراکی و پرکاربرد است. این اسید آلی به‌طور طبیعی در پرتقال و لیموترش دیده می‌شود. اسید استیک خوراکی همچنین به‌عنوان طعم‌دهنده و برای تنظیم PH نقش دارد. یکسری مواد شیمیایی خوراکی وجود دارند که به‌عنوان افزودنی مجاز به مواد غذایی اضافه می‌شوند که شامل نیترات‌ها، رنگ‌های خوراکی و نمک‌ها هستند.
نیترات‌ها دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که در صنعت غذایی برای افزایش مدت زمان نگهداری استفاده می‌شوند. یا برای مثال یکی از ماده‌های شیمیایی که در اکثر نوشابه‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود، تورین است، درواقع تورین یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی به حساب می‌آید که می‌تواند میزان کلسترول و فشارخون را کاهش دهد.

کاربرد مواد شیمیایی در صنعت چرم

 صنعت چرم یکی دیگر از صنایعی است که برای حیات خود به مواد شیمیایی خاصی نیاز دارد. در صنعت چرم‌سازی، پوست حیوانات که ماده‌ای فسادپذیر است در طی یکسری فرآیند توسط مواد شیمیایی مشخصی به یک ماده پایدار تبدیل می‌شود. سولفید سدیم یا تترا سولفید سدیم یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت چرم‌سازی است که برای سست شدن ریشه‌های مو در پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد مواد شیمیایی در صنعت چاپ

مواد شیمیایی بسیار زیادی در صنعت چاپ کاربرد دارند، اما در ادامه پرکاربردترین و رایج‌ترین مواد شیمیایی را شرح خواهیم داد. زایلین، تولوئن و اکسیلن در مرکب‌های چاپی به مقدار زیادی استفاده می‌شوند و همچنین برای ساخت رنگ‌های مورد نیاز، سولفور روی نیاز است. الکل‌ها هم نقش بسیار پررنگی در این صنعت دارند. در حقیقت الکل‌ها به‌عنوان حلال برای ساختمان مرکب‌های چاپ مورد استفاده هستند. در رابطه با پرکاربردترین مواد شیمیایی در صنعت چاپ می‌توان به پروپانول نرمال، اتانول، متیل هگزیلن گلیکول، سیکلو هگزانول و دی پروپیلن گلیکول اشاره کرد.

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع شوینده

 این صنعت هم مانند صنایع دیگر ذکرشده برای ادامه فعالیت به مواد شیمیایی نیازمند است. مواد شیمیایی مثل اسیدهای چرب، گلیسیرین و نمک سدیم در فرآیند تولید صابون بسیار کاربرد دارند. در ساخت شامپوها مواد اصلاح‌کننده سطحی، آب و افزودنی‌های دیگر به‌کاربرده می‌شوند. همچنین از دی سدیم لورت سولفوسوکسینات در شامپوها برای پاک‌کنندگی آلودگی‌ها استفاده می‌شود. از مواد شیمیایی دیگر در شامپوها می‌توان به پلی سوربات 20، پلی‌اتیلن گلیکول 150 و کوکونات اسید چرب دی اتانول آمین اشاره کرد. همچنین اسیدسیتریک برای تنظیم ph پوست سر و به‌عنوان ضد شوره در ترکیب شیمیایی شامپوها استفاده می‌شود.

پرکاربردترین ماده شیمیایی

پرکاربردترین مواد شیمیایی صنعتی

انواع مختلفی از مواد شیمیایی وجود دارند که در صنعت مورد استفاده هستند. آن‌ها برای ساخت کالاهای مصرفی، برای تولید انرژی و تولید سایر مواد شیمیایی صنعتی مورد استفاده صنایع مختلفی قرار می‌گیرند. در اینجا پرکاربردترین این مواد را ذکر خواهیم کرد.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک اسید معدنی بسیار قوی به حساب می‌آید که با هر درصدی در آب حل می‌شود. اسید سولفوریک را با نام جوهر گوگرد در گذشته می‌شناختند. این ماده در رتبه نخست در جدول برترین تولیدات مواد شیمیایی در سراسر جهان قرار گرفته است.

کلر

کلر اکروزه جزء مواد شیمیایی بسیار محبوب شناخته می‌شود و کاربردهای فراوانی که دارد باعث شده تولیدکنندگان کلر به دنبال راه‌هایی برای افزایش تولید و کیفیت این ماده باشند. کلر یک عامل اکسیدکننده به حساب می‌آید و در سفید کردن و گندزدایی نیز به‌کاربرده می‌شود. همچنین کلر در تصفیه آب، عامل مهمی به شمار می‌آید و برای از بین بردن باکتری و سایر میکروب‌های موجود در ذخایر آب آشامیدنی کاربرد دارد.

اتیلن

اتیلن گازی بی‌رنگ است و ماده‌ای سمی به شمار نمی‌رود. این ماده شیمیایی در صنایع پلاستیک‌سازی به‌طور عمده کاربرد دارد. در واقع اتیلن در تولید مواد آلی و پلیمری یکی از ترکیبات پایه به حساب می‌آید و همچنین یکی از محصولات پایین دستی پتروشیمی است.

اسید فسفریک

اسید فسفریک به‌عنوان یک اسید بدون بو و مایع شناخته شده و در مقایسه با سایر اسیدهای قوی مثل هیدروکلریک و سولفوریک اسید به نسبت اثرات مخرب کمتری دارد و در شرایط نرمال و کوتاه مدت نمی‌تواند چندان خطرناک باشد. اسید فسفریک یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی در صنعت به شمار می‌رود.

آمونیاک

آمونیاک ماده‌ای بدون رنگ و غیر آلی به حساب می‌آید. این ماده اکثرا به‌صورت مایع استفاده می‌شود و میزان بسیار زیادی از آن برای تولید کودهای نیتروژنه در کشاورزی به‌کاربرده خواهد شد. از جمله کاربردهای این ماده شیمیایی می‌توان به تولید مواد شیمیایی گوناگون مثل نیتریک اسید و استفاده در صنایع داروسازی، غذایی و تولید کاغذ اشاره کرد.

نیتروژن

نیتروژن به‌عنوان گاز بی‌اثر شناخته می‌شود. از نیتروژن برای محافظت از مواد حساس به اکسیژن در مقابل هوا استفاده می‌شود؛ به همین علت به آن گاز پتو هم می‌گویند. از کاربردهای این ماده شیمیایی می‌توان صنایع تولید کود، نایلن، نیتریک اسید، رنگ، دارو و مواد منفجره را نام برد.

اکسیژن

استفاده از اکسیژن یا هوای سخت شده باعث کمتر شدن هزینه و بازدهی بیشتر واکنش می‌شود. از این طریق که شدت و سرعت واکنش را بالا می‌برد بسیار مورد توجه واقع شده و بسیاری از افراد از آن برای انجام شدن واکنش‌های خود استفاده می‌کنند.

سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید یک ماده شیمیایی معدنی به شمار می‌رود که اهمیت بالایی دارد و در بسیاری از صنایع مختلف به‌کاربرده می‌شود. کاربردهای سدیم هیدروکسید شامل تولید کاغذ تا توسعه نساجی و تولید مواد تمیزکننده است. این ماده شیمیایی به‌عنوان یک محصول جانبی در فرایند ساخت کلر تولید می‌شود. قیمت این ماده شیمیایی ارزان است و به همین علت محبوبیت بسیار زیادی دارد.

پروپیلن

پروپیلن یا همان پروپن، یک ترکیب آلی به حالت گاز است که در فرایند تخمیر به‌عنوان یک محصول طبیعی تولید می‌شود. همچنین این ماده آلی از سوخت‌های فسیلی نیز به دست می‌آید. پروپن به‌عنوان ماده اولیه در صنعت پتروشیمی برای تولید محصولات مختلفی مورد استفاده است. این ماده به‌عنوان سوخت و همچنین برای تولید پلاستیک و لاستیک کاربرد دارد.
بازار خرید و فروش انواع مواد شیمیایی

شرکت مواد شیمیایی

شرکت‌های مختلفی وجود دارند که واردکننده و صادرکننده مواد شیمیایی هستند. این شرکت‌ها با بسیاری از صنایعی که برای فعالیت خود به مواد شیمیایی مختلفی نیاز دارند و در بالاتر ذکر شد، در ارتباط هستند و بر اساس نیاز این صنایع می‌توانند این مواد شیمیایی را تولید و یا وارد کنند.

بازار مواد شیمیایی

بازار خرید و فروش مواد شیمیایی نظیر سایر بازارها از گزند تولیدکنندگان نامعتبر و محصولات با کیفیت پایین و تقلبی در امان نیستند. تشخیص محصولات تقلبی از اصل به‌راحتی صورت نمی‌پذیرد؛ بنابراین خرید مواد شیمیایی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است و شما باید در زمان خرید محصول مورد نظر خود، به کیفیت ماده توجه داشته باشید.

ایمنی کار با مواد شیمیایی

بهترین راه برای پیشگیری از حوادث در هنگام کار با مواد شیمیایی را می‌توان رعایت نکات ایمنی و آشنایی با خطرات آن در نظر گرفت. نکته مهم در کار با مواد شیمیایی این است که باید تمام مواد شیمیایی در آزمایشگاه را خطرناک دانست. در هنگام استفاده از مواد شیمیایی اسیدی و خورنده بایستی از تجهیزات آزمایشگاهی ضد اسیدی استفاده شود که در مقابل این نوع مواد شیمیایی مقاومت دارند. باید این نکته را مدنظر داشت که مواد شیمیایی خطرناک در محل‌های مخصوص خود یعنی کمد نگهداری مواد شیمیایی، باید نگهداری شوند و این مواد فقط باید در دسترس افراد مجاز قرار بگیرند؛ چرا که این افراد با خطرات آن ماده آشنایی دارند و نحوه کاربرد آن را به‌خوبی می‌دانند.

شرایط نگهداری مواد شیمیایی در انبار

مواد شیمیایی خطرات مختلفی برای انسان و محیط‌زیست دارند؛ بنابراین باید در نگهداری و انبار کردن آن‌ها توجه زیادی داشت. مواد شیمیایی، هرکدام دارای ویژگی‌ها و خطرات مختلفی هستند که باید نکات ایمنی مربوط به هرکدام از مواد شیمیایی را مطالعه کرد و اطلاعات کافی را به دست آورد. اصلی‌ترین نکته در نگه‌داری مواد شیمیایی، آن است که مواد شیمیایی که با یکدیگر ناسازگار هستند، باید از نظر فیزیکی جدا از یکدیگر نگه‌داری شوند.

قیمت مواد شیمیایی

قیمت مواد شیمیایی بر اساس نوسانات ارزی در کشور دائما در حال تغییر است. این قیمت همچنین می‌تواند بسته به نوع ماده شیمیایی، برند آن و کشور تولیدکننده نیز متفاوت باشد. قیمت این مواد به‌طورمعمول به دلیل نوسانات دلار در دسترس عموم مردم قرار نمی‌گیرد، زیرا قیمت ثابتی ندارند. شرکت‌هایی که این مواد را وارد و صادر می‌کنند، می‌توانند مرجع خوبی برای اطلاع از قیمت این ترکیبات باشند.

خرید مواد شیمیایی

به دلایلی که در قسمت قبلی ذکر شد به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی مورد نیاز خود را با اطمینان کامل از سایت جویشگر انجام دهید. از طریق این سایت شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین مواد شیمیایی را از تولیدکنندگان و یا نمایندگی‌های باسابقه و معتبر خریداری کنید و اگر فروشنده هستید و می‌خواهید محصولات خود را بفروشید، می‌توانید آگهی‌های خود را در این سایت ثبت بفرمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید. 
 
 
 

۰۸ خرداد ۱۴۰۰
جویشگر


محصولات مشابه
  • خرید و فروش حواله اسید استیک

    خرید و فروش حواله اسید استیک

    شرکت صنایع شیمیایی وال سیاه هرمز (پترو وال)، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه شیمیایی و غذایی اقدام به فروش حواله اسید استیک بدون واسطه نموده است. حواله اسید استیک پتروشیمی فنآوران. تحویل درب پترشیمی _امکان ارسال به سراسر ایران. آدرس سایت https://petrowhale.com برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با ما در ارتباط باشید. شماره های تماس: 09913434110 09120334110 02191692210 09912454110 مهندس آگنج.

    مواد شیمیایی تهران
  • فروش ویژه انواع سیلیکاژل بسته بندی(ساشه ای)

    فروش ویژه انواع سیلیکاژل بسته بندی(ساشه ای)

    شرکت آوین صنعت کیمیا تولید کننده و تامین کننده انواع سیلیکاژل های بسته بندی (ساشه ای) انواع سیلیکاژل بسته بندی سفید و آبی و میکس در سایز های نیم گرمی و یک گرمی و.....تا یک کیلوگرمی لفاف و کاغذی(دارویی) تولید کننده انواع سیلیکاژل گرانول آبی و سفید و نارنجی در سایز های 1تا3 و 3تا5 تولیدکننده انواع سیلیکاژل پرک سفید و آبی در سایز های مختلف تولید کننده انواع سیلیکاژل بسته بندی پارچه ای با ابعاد و وزن دلخواه تولید کننده انواع سیلیکاژل پودری سفید و آبی امکان تحویل حضوری درب انبار و ارسال محصول امکان همکاری به صورت نقد یا چک برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به سایت ما مراجعه و یا تماس حاصل فرمایید. WWW.Avinsanatkimia.ir

    مواد شیمیایی تهران
  • هیدروفلوریک اسید ایرانی(HF) از 10 درصد تا 60 درصد

    هیدروفلوریک اسید ایرانی(HF) از 10 درصد تا 60 درصد

    نام های دیگر: اسید فلوریدریک، اسید مات کاری، اسید شیشه مشخصات ظاهری: مایع، بی رنگ، شفاف، بوی شدید اسیدی، خاصیت سوزانندگی بالا آنالیز رسمی: دارد واحد فروش: کیلوگرم نوع بسته بندی: گالن های 20 لیتری مخصوص با برمد شادرام شیمی شادرام شیمی تنها تولید کننده اسید HF در کشور درصد خلوص تضمینی از 1 تا 60 درصد دارای استاندارد COP سازمان ملی استاندارد و گواهینامه های ISO9001 و ISO14001 از انگلستان به قیمت تولیدی و کاملا رقابتی با نمونه چینی ارسال به سراسر کشور مدیر فروش: شبنم فولادی 09181306691 وبسایت گروه صنعتی شادرام شیمی www.shadramco.com دفتر بازرگانی: کرمانشاه، سه راه 22 بهمن، برج شیشه ای نوآوری، واحد بازرگانی شادرام شیمی دفتر مرکزی: تهران، جنت آباد مرکزی، کوچه شاملو، پلاک 90، واحد 3 کارخانه: شهرک صنعتی بیستون، خیابان نوآوری 2، گروه صنعتی شادرام شیمی

    مواد شیمیایی کرمانشاه
  • خرید و فروش سدیم تری پلی فسفات (STPP)

    خرید و فروش سدیم تری پلی فسفات (STPP)

    شرکت صنایع شیمیایی وال سیاه هرمز (پترو وال)، وارد کننده و تامین کننده گسترده مواد اولیه شیمیایی و غذایی اقدام به فروش سدیم تری پلی فسفات نموده است. سدیم تری پلی فسفات (STPP) محصول کشور چین، سبک و سنگین، کیسه های 25 کیلوگرمی، تحویل در بندر و انبار تهران. (آدرس سایت https://petrowhale.com) جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و سفارش محصول با ما در ارتباط باشید. شماره تماس: 09913434110 09120334110 02191692210 09912454110 مهندس آگنج

    مواد شیمیایی تهران