سوپر آلیاژ – ابر آلیاژ

سوپر آلیاژ – ابر آلیاژ- فولاد حرارتی چیست؟

سوپر آلیاژ -اَبَر آلیاژ (Superalloy)

سوپر آلیاژ-آلیاژی است که از نظر اکسایش و حفظ استحکام. در مقابل حرارت بیش از یک سوم نقطه ی ذوب خود مقاوم باشد. عنصر اساسی ابر آلیاژها. معمولاً نیکل,آهن یا کبالت است. ابر آلیاژ استحکام زیادی در دماهای بالا دارد. و در برابر خوردگی,خزش و اکسایش مقاوم است. این مقاومت بوسیله ی عنصرهایی بمانند: کروم, آلومینیم ایجاد میگردد. ساختار کریستالی این آلیاژها بطور معمول مکعبی وجه بر FCC است.

کاربرد ابر آلیاژ

بیشترین کاربرد ابر الیاژها در قسمتهای داغ توربین های گاز ((پره های توربین و محفظه احتراق)) میباشد. که دمای گاز در این بخشها به بیش از 1000 درجه سانتیگراد میرسد.

امروزه در بطور گسترده از ابر آلیاژها در صنایع مختلف استفاده میشود. که از جمله آن میتوان به ساخت توربین های گاز در نیروگاهها و موتورهای جت اشاره نمود. جنس این پره ها و قابلیت تحمل آنها در برابر خوردگی و دمای بالا در راندمان نهای توربین گاز مؤثر است . امروزه ابر آلیاژهایی که در پره های توربین گاز مورد استفاده قرار میگیرند. قادر به تحمل دمای 1100 درجه سلسیوس را دارند. حال اگر بتوان ابر آلیاژی ساخت که دمای بیشتری را تحمل نماید. میتواند کاربردهای وسیعتری داشته باشد و آن بسیار ارزشمند و با اهمیت خواهد بود.

گاهاً برای اینکه فقط 20 درجه سانتی گراد این از سقف تحمل حرارتی را بالا ببرند. هزینه های هنگفتی و سنگینی صرف میگردد. ابر آلیاژهایی که در پره های توربین گاز مورد استفاده قرار میگیرند. بطور معمول با اساس نیکل و از پیچیده ترین ترکیبات انواع ابر آلیاژها هستند. کشورهایی که به تکنولوژی ساخت ابر آلیاژها دست می یابند. عملاً اقتصادی استراتژیکی خواهند داشت. یعلت استفاده گسترده از این فناوری در ساخت صنایع نظامی دانش ساخت آن جزء اطلاعات محرمانه است. و برای بدست آوردن چنین دانشی نیاز به سرمایه گذاری سنگینی است.

ساختار شیمیایی ابر آلیاژ

بدلیل استفاده از این آلیاژها در دما بالا,. مقاومت این نوع آلیاژها در برابر تغییر شکل و اکسایش بسیار اهمیت دارد. آلیاژهای با اصاص نیکل در این موارد مصرف شود. ابر آلیاژی که بیشتر از 50 درصد از وزن ان عنصر نیکل باشد. ابر آلیاژ نیکلی نامیده میشود. این آلیاژها میتوانند با افزودن عنصرهای نافلزی و فلزی دیگری چون : کروم,کبالت,مولیبدن,تنگستن,تیتانیوم,آلومینیم,ایتریم,زیرکونیم,وانادیوم,کربن و بور گسترش یابند. هرکدام از این عناصر به منظور تقویب مشخصه خاصی از آلیاژ بکار گرفته میشوند.

مقاومت

مقاومت ابر آلیاژها بستگی به کندی حرکت نابجاییها Dislocation در ساختار کریستالی دارد. بدین منظور در آلیاژهای پایه نیکل جدید به فاز بین فلزی گاماپریم. ‘Y – غالباً به کمک آلومینیم و تیتانیوم ایجاد میگردد. برای بهبود مقاومت در برابر اکسایش آلومینیم, بور,کروم,ایتریم به این آلیاژها اضافه میگردد.

کروم و آلومینیم با ایجاد لایه اکسید از سطح و روی آلیاژ در برابر اکسایش محافظت کرده و ایتریم و بور موجب بخش شدن این لایه در تمام سطح آلیاژ میگردد. با وجود اینکه ابر آلیاژهای با اساس نیکل در دماهای بالا عملکردهای بسیار خوبی دارند . ولی ابرآلیاژهای با اساس کبالت بگونه ایی بالقوه مقاومت بیشتری در برابر حرارت و اکسایش نسبت به ابر آلیاژهای با اساس نیکل دارند.

به همین علت استفاده از این آلیاژها امروزه بصورت چشمگیری افزایش یافته است. اما به علت استحکام کمتر در دماهای پایین نسبت به ابر آلیاژهای با اساس نیکل کماکان استفاده کمتری از آنها میشود. با اهمیت ترین دلیل آن کمبود پیوند فازهای ‘Y است. که نقش انکار ناپذیر و مهمی در استحکام در دمای بالا دارند. در آلیاژ با اساس نیکل یک هم سیمایی Coherency بین دو فاز وجود دارد. که نقش بسیار مهمی در افزایش استحکام در دمای بالا دارد.

پوشش ابر آلیاژها

تولیدات سوپر آلیاژ که برای کارهایی در دمای بالا و محیط های با خوردندگی بمانند: مناطق تیغه ایی توربین های موتور جت. مورد استفاده قرار می گیرند. بوسیله ی انواع مختلفی از پوششها, پوشش داده میشوند. بطور عمده دو نوع مختلف از روشهای پوشش دهی نمایش داده شده است. فرآیند پک کردن و پوشش دهی فاز گازی هر دو گونه از روش GVD هستند. در اکثر مواد, بعد از انجام مرحله ی پوشش دهدی در نزدیک نواحی سطحی از آلومینا غنی میشود.

زمینه پوشش از نیکل آلومیناید است. ورود یک شیوه ی جدید تحقیقاتی در تهیه ی آلیاژها و سوپر آلیاژهای این چنینی از روش تهیه بوسیله ی فاز ذرات است. این فرآیند یک شیوه ی کلی تهیه نانو ذرات است. با توسعه و گسترش دانستنی هایمان در زمینه ی علم مواد تولید نانو ذرات . مواد توسعه می یابد. آن زمان میتوانیم تحقیقاتمان را در جنبه های تولید سوپر آلیاژهای. بمانند آلیاژهای با اساس نیکل توسعه بدهیم.

ابر آلیاژهای (سوپر آلیاژ) جدید

سوپر آلیاژها به طور خاص ساختار کریستالی مکعبی مرکز وجوه FCC دارند. عنصرهای آلیاژی پایه برای ابر آلیاژها بطور معمول آهن یا کبالت و نیکل هستند. توسعه ی ابر آلیاژها بطور وسیعی بر دو عامل شیمیایی و فرآیندهای نو آوری بستگی دارد. در ابتدا بوسیله ی صنایع قدرت و فضاپیما مشتق و ساخت شد. کاربردهای خاص در ساخت فضاپیما ها, توربین گاز طبیعی و صنایع ساخت توربینهای دریایی بعنوان مثال برای پره های توربینهای موتورهای جت استفاده میشوند.

برخی از انواع سوپر آلیاژها
  • آلیاژ هاست – هسته لوی (Hastealloy)
  • آلیاژ اینکونل (Inconel)
  • آلیاژ واسپالی (Wast paloy)
  • آلیاژ رنه الوی (Rene alloys) مانند (رنه 41 , رنه 80, رنه 95)
  • آلیاژ هانیس (Hagnasalloy)
  • آلیاژ اینکلوی (Incolog)
  • آلیاژ ام پی (T98-MP98t)
  • آلیاژ تی ام اس (TMS)
  • آلیاژ کریستال (CMSX)

۰۵ اسفند ۱۳۹۹


محصولات مشابه
  • خم کاری ورق ضخیم

    خم کاری ورق ضخیم

    شرکت تولیدی، صنعتی حنیف رام اراک نامی آشنا با سابقه ای 40 ساله در صنعت حمل و نقل کشور به عنوان سازنده انواع تریلر، تانکرذخیره و حمل سوخت، کمپرسی، بونکر سیمان، کفی، کمرشکن و همچنین سازنده انواع اسکلت فلزی، پایه چراغ و برج روشنایی، ساخت انواع اسکلت های فلزی، قطعه زنی، برش و خمکاری ورق تا ضخامت 25 میلی متر به طول 6000mm و عرض 1000mm، محور بندی طرح BPW آلمان با ظرفیت 9 الی 20 تن با ابعاد استاندارد و خارج استاندارد و سفارشی، طراحی و ساخت شاسی های خاص با ظرفیت و ابعاد درخواستی دستگاه پس بریک 1800تنی

    آهن آلات و صنایع فلزی مرکزی
  • فروش لوله آتشخوار ST35.8  | جهان تجهیز ابدال

    فروش لوله آتشخوار ST35.8 | جهان تجهیز ابدال

    *تیوب آتشخوار ST35.8 در سایز و ضخامت های مختلف شرکت جهان تجهیز ابدال وارد کننده تیوب آتشخوار ST35.8 در در مقاطع زیر می باشد. ### GRADE: DIN 17175 | ST35.8 ### OD:50.8 |Thickness: 3.334 | Length: 12 Meter ### OD:63.5 |Thickness: 3.244 | Length: 12 Meter ### OD:19.05 |Thickness: 2.108 | Length: 12 Meter **فروش لوله آتشخوار ST35.8 همرا با ارائه برگه آنالیز آزمایشگاهی** **ارسال به سراسر کشور** **** ما از پروژه های شما حمایت می کنیم**** **برای خرید لوله های آتشخوار و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید.** تیوب آتشخوار با نام ST35.8 یک نوع لوله فولادی است که معمولاً برای انتقال حرارت در دماهای بالا و فشارهای متوسط به کار می‌رود. کد ST35.8 به معنای ویژگی‌های خاص جنس و مشخصات فنی این لوله اشاره دارد. این نوع لوله معمولاً در بخارسازها، دستگاه‌های گرم‌کن‌ها، و سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع به کار می‌رود. خصوصیات آتشخواری آن به معنای تحمل آن در مقابل دماهای بالا و تغییرات حرارتی است. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد مشخصات فنی و کاربردهای دقیق تر، به مشخصات فنی و استانداردهای مربوطه که توسط تولیدکننده یا استانداردهای صنعتی مشخص شده‌اند، مراجعه کنید. استفاده از تیوب آتشخوار ST35.8 در صنایع حرارتی نشان دهنده مقاومت آن در برابر شرایط حرارتی و فشار متوسط. این لوله‌ها معمولاً از جنس فولاد کربنی هستند و برای انتقال حرارت در دماهای مرتفع و فشارهای متوسط به کار می‌روند. ترکیب دقیق جنس و ویژگی‌های فیزیکی آنها معمولاً بر اساس استانداردهای ملی یا بین‌المللی تعیین می‌شود. مثلاً استاندارد DIN 17175 برای لوله‌های آتشخوار استفاده شده است و ST35.8 یکی از مختصات آن است. در کل، تیوب آتشخوار ST35.8 به دلیل خصوصیات حرارتی و مقاومت در برابر فشار، در صنایع حرارتی و انتقال حرارت به کار می‌رود. لوله های مخزنی معمولاً به عنوان بخشی از ساختار مخازن مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها به طور ویژه برای مخازنی طراحی شده‌اند که مورد استفاده در صنایع نفت و گاز، شیمیایی، آب و فاضلاب، آبیاری و سایر صنایع مشابه قرار می‌گیرند. لوله های آتشخوار عموماً از جنس های مقاوم در برابر فشار و دمای بالا با ST35.8 استفاده می‌کنند. این لوله ها دارای خواص مکانیکی و شیمیایی مناسبی می‌باشند و قادر به تحمل فشار، خستگی و شرایط عملکرد سخت ، دما و فشار بالا هستند. لوله های آتشخوار باید استاندارد های صنعتی مخصوص به آنها که توسط سازمان ها و موسسات ذیصلاح تعیین شده، را رعایت کنند تا از نقاط ضعف و مشکلاتی مانند خوردگی، شکستگی و نشتی جلوگیری شود. همچنین، لازم است برای نگهداری و حفظ و جلوگیری از خوردگی، کارخانه ها و صنایعی که از مخازن فولادی استفاده می‌کنند، روش های مناسب نگهداری و روش‌های مقابله با خوردگی را به کار بگیرند. * ST35.8 fire retardant tube in different sizes and thicknesses Jahan Tehzih Abdal Company is an importer of ST35.8 inflammable tube in the following sections. ### GRADE: DIN 17175 | ST35.8 ### OD:50.8 |Thickness: 3.334 | Length: 12 meters ### OD:63.5 |Thickness: 3.244 | Length: 12 meters ### OD:19.05 |Thickness: 2.108 | Length: 12 meters **Hamra ST35.8 flame retardant pipe for sale with laboratory analysis sheet** **Shipping nationwide** **** We support your projects**** **Contact us to buy fireproof pipes and inquire about the price.**

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • خرید انواع ریل صنعتی معدنی

    خرید انواع ریل صنعتی معدنی

    ریل های راه آهن  ( Rail Road ) : در تیپ های  S ، P ، UIC ، R ریل های جرثقیلی ( Crain Rail ) : در تیپ های KP ، A ، QU ، CR،MRS ریل های معدنی ( Mineral Rail ) : در تیپ های R ، S ، JIS. انواع ریل پهلوی ریل روسی و اروپا.. (( نو و کارکرده)) کارکرده با بهترین قیمت و کیفیت انواع تیرآهن بال پهن هاشH HE-A//HE-Bسبک و سنگین https://bourssanat.com/ جهت خرید یا مشاوره تماس حاصل فرمایید 09122401451

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران
  • نیکل-فولاد نیکل-ورق نیکل-سوپر آلیاژ-فولاد حرارتی

    نیکل-فولاد نیکل-ورق نیکل-سوپر آلیاژ-فولاد حرارتی

    نیکل : Nickel به عنصر ۲۸ جدول تناوبی. فلزی مقاوم- چکش‌خوار- براق با ساختار بلورین و مکعبی‌ شکل برنگ سفید و نقره‌ای است. این عنصر پنجمین عنصر شایع روی زمین است. و بطور گسترده‌ای در پوسته و هسته ی زمین شکل می‌گیرد. کاربرد سرانه مصرف نیکِل در دنیا در کاربردهای مختلف به این صورت است. ۷۰٪ ساخت فولادهای زنگ‌نزن، ۹٪ ساخت آلیاژهای غیرآهنی، ۸٪ در آبکاری. ۹٪ آلیاژهای فولاد و ریخته‌گری، ۳٪ ساخت باتری و ۱٪ سایر مصارف. مشخصات این عنصر نوعی فلز با عدد اتمی ۲۸ و نماد علمی Ni در گروه VII. و در دوره چهارم جدول تناوبی جای دارد. جرم اتمی ۵۸٫۷۱، ظرفیتها ۲ و۴. دارای پنج ایزتوپ پایدار است. خواص این آلیاژ یک فلز با خواص شیمیایی و فیزیکی فوق‌العاده است. که باعث استفاده از آن در صدها هزار کاربرد مختلف شده است. این عنصر درجه ذوب بالایی داشته (۱۴۵۳ درجه ی سانتیگراد)، در مقابل خوردگی و اکسید شدن بسیار مقاوم است.بسیار چکش خوار بوده و به راحتی با سایر عناصر آلیاژ می‌شود. در دمای اتاق مغناطیسی بوده و می‌توان به راحتی در آبکاری فلزات از آن استفاده کرد. این فلز هم چنین خاصیت کاتالیزوری داشته و می‌توان آن را صددرصد بازیافت کرد. معمولترین حالت اکسیداسیون نیکِل، ۲+ است. و این در حالی است که نیکل ۳+ و ۱+ نیز به ندرت مشاهده می‌شوند. از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن و کبالت است. کانی‌های اصلی این عنصر عبارتند از پنتلاندیت- پیروتیت) سولفیدهای نیکل و آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکِل و منیزیم) هستند. این عنصر یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهابسنگ به‌شمار می‌آید. شهاب‌سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود ۵ تا ۲۰ درصد از این نوع عنصر را دارا میباشند. نیکل تجاری به اشکال پنتلاندیت و پیروتیت است. که این معادن در استان انتاریوی کشور کانادا یافت می‌شود. که این ناحیه حدود ۳۰ درصد از کل نیکل دنیا را تأمین میکند. دیگر معادن این عنصر در استرالیا –کادونیا-کوبا – اندونزی و در مناطق دیگر میباشد. استیل دی ارتباط با ما: 09922704358 02166396590 واتس آپ: 09922704358 https://t.me/steel_day تلگرام https://www.instagram.com/steel_day.ir اینستاگرام https://twitter.com/MDlakan توییتر ایمیل: steelday.foolad@gmail.com

    آهن آلات و صنایع فلزی تهران