قفسه ریلی چیست | کمد بایگانی ریلی چه مزایا و مشخصاتی دارد

 قفسه ریلی چیست

قفس ریلی یا کمد بایگانی ریلی یک نوع سیستم نظم دهی برای حجم بالای اسناد است که معمولا در دفترهای اسناد و یا در دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قفسه‌ها اغلب از فلز و یا چوب ساخته می‌شوند که نوع دستی آن‌ها دارای یک دستگیره چرخان می‌باشد که قفسه‌ها را جابه جا می‌کند. نوع الکترونیکی این قفسه‌ها دارای یک کنترل است که با استفاده از آن قفسه‌ها به حرکت در می‌آیند. در زیر این قفسه‌ها چرخ‌هایی وجود دارد که به حرکت درآوردن آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره قفسه ریلی یا کمد بایگانی ریلی به دست آورید.
 

انواع سیستم قفسه ریلی

به طور کلی قفسه‌های ریلی دو نوع دارند که یکی از آن‌ها قفسه ریلی دستی است و دیگری قفسه ریلی الکترونیکی نام دارد. در ادامه این دو را به شما معرفی می‌کنیم.
قفسه ریلی دستی 
امروزه قفسه بندی ریلی می‌تواند به صورت دستی یا با استفاده از موتورهای برقی جابه جا شود. قفسه‌های ریلی دستی از یک دسته چرخان در قسمت بیرونی و یک واحد ذخیره سازی یا کمد، ساخته می‌شوند. در صورت چرخش دسته، مشاهده می‌کنید که کمدها به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کنند. دستگیره بسته به جهت چرخش عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت قابل چرخش هستند. به طور مثال، اگر شما به اسناد ردیف 29 نیاز دارید و در حال حاضر در ردیف 1 قرار دارد، می‌توانید با چند چرخش کوتاه به ردیف 29 برسید.
قفسه ریلی
 
 
واحدهای قفسه بندی شده که روی پایه‌های ریلی قرار دارند در اندازه‌های استاندارد ساخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را با هم ادغام کرد تا طول قفسه‌های قابل اجرا را برای ایجاد حداکثر فضای ذخیره سازی در یک اتاق به وجود آورد. هر ریل قفسه به طور معمول برای از بین بردن شیب موجود در کف در یک مسیر مسطح استفاده شده و امکان جابجایی واحدهای سنگین را با حداقل انرژی ممکن، ایجاد می‌کند. 

قفسه ریلی الکترونیکی

قفسه ریلی الکترونیکی از موتورهای کوچک و پنهان در پایه‌ها استفاده می‌کند تا واحدها را با فشردن یک دکمه حرکت دهد. قفسه بندی الکترونیکی ریلی دارای مزایای بیشتری نسبت به قفسه ریلی دستی است که همواره قیمت تمام شده آن را نیز بیشتر می‌کند. دکمه‌های لمسی امکان دسترسی همه واحدها را از جمله آن‌هایی که تحرک محدود دارند، می‌دهد. با توجه به ویژگی‌هایی که این قفسه‌ها دارند، امکان استفاده از آن‌ها در مکان‌های عمومی مانند دانشگاه و کتابخانه‌ها وجود دارد. 
 

سیستم قفسه بندی ریلی دو طبقه

پیشرفته ترین سیستم در بین قفسه‌های ریلی که برای حجم بسیار زیاد اسناد و مدارک موجود است، سیستم قفسه بندی ریلی دو طبقه می‌باشد. این قفسه می‌تواند تا 400 درصد اسناد و مدارک بیشتری را نسبت به قفسه‌های ساده در خود جای دهد. علاوه بر این می‌توان از آن در انبارها و فروشگاه‌ها زنجیره‌ای و مکان‌های دیگر نیز استفاده کرد. تنها عیب قفسه بندی دوطرفه این است که فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند و قیمت بسیار زیادی دارد. 
قفسه ریلی

کاربرد قفسه‌های ریلی

به طور کلی قفسه‌های ریلی برای قرار دادن اسناد و مدارک و مکان‌های سازمانی و یا برای قرارداد مواد خوراکی و یا دیگر مواد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. قفسه‌های ریلی معمولا برای برنامه‌های دانشگاهی یا تجاری که در آن‌ها حجم قابل توجهی از اسناد بایگانی فیزیکی، تشکیل پرونده‌ها یا کتاب ها ذخیره می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل اسنادی مانند سوابق پزشکی یا دولتی، دفاتر فشرده کاغذی مانند دفاتر حقوقی یا حسابداری و کتابخانه های عمومی و دانشگاهی است. یکی دیگر از کاربردهای استفاده از این قفسه‌ها در انبارهای خرده فروشی است؛ به عنوان مثال از موارد مشابه می‌توان به انبار دیجی کالا اشاره کرد.

 

سخن پایانی

قفسه ریلی یا کمد بایگانی را در این مطلب به طور کامل به شما معرفی کردیم. برای اینکه این قفسه‌ها عملکرد بهتری را داشته باشند، باید در یک مکان بزرگ از آن‌ها استفاده کرد، در غیر این صورت هیچ فرقی با قفسه‌های معمولی نخواهند داشت. همانطور که گفتیم قفسه‌های ریلی دارای دو نوع هستند که نوع دوم برای مکان‌هایی است که حجم بسیار زیادی از اسناد در آنجا ذخیره و نگهداری می‌شود. قفسه ریلی چیست | کمد بایگانی ریلی چه مزایا و مشخصاتی دارد

۲۵ بهمن ۱۳۹۹
جویشگر


محصولات مشابه