اسید فسفریک

اسید فسفریک

فرمول شیمیایی اسید فسفریک : H3PO4
انواع : فسفریک اسید خوراکی ، صنعتی
نام های دیگر : اورتو فسفریک اسید، فسفریک اسید، محلول اسید فسفریک
 
اسید فسفریک در دو گرید صنعتی و خوراکی موجود می باشد.
اسید فسفریک با خلوص 85 درصد به بالا خوراکی و زیر 85 درصد صنعتی محسوب می شود..
اسامی دیگر اسید فسفریک: فسفریک اسید، محلول اسید فسفریک، ارتو فسفریک، اسید فسفریک 85% خوراکی.
شکل ظاهری اسید فسفریک: اسید فسفریک یک اسید با سه پروتون می باشد.
اسید فسفریک یک مایع بی رنگ، روشن، غیر فرار و نسبتا خورنده می باشد.
سالانه در حدود 10 میلیون تن اسید فسفریک، H3PO4،در ایالات متحده تولید می شود. بخش عمده آن (در حدود 80%) برای مصارف کشاورزی بکار می رود، باقی مانده (در حدود 10%) آن به عنوان افزودنی در پاک کننده‌ها، تولید حشره‌کش‌ها و به عنوان افزودنی خوراک دام و مابقی (10%) به صورت خوراکی (نوشابه های گاز دار) استفاده می‌شود. روش تولید صنعتی این اسید از اضافه شدن این ماده به سنگ فسفات ایجاد می‌شود.

کاربرد اسید فسفریک

۱ - صنایع غذایی به صورت گرید خوراکی

اسید فسفریک خوراکی ماده ای بسیار مهم و پر مصرف در تولید برخی مواد خوراکی است. از این اسید به صورت گسترده ای به عنوان یک طعم دهنده در تولید نوشابه های گازدار کولا استفاده می شود.
این ماده  به علت قیمت ارزان آن نسبت به دیگر طعم دهنده ها نظیر زنجبیل و اسید سیتریک دارای اهمیت زیادی در تولید مواد خوراکی است.
بکارگیری این ماده سبب دادن طعم تندی به غذا شده، و از آنجا که ماده شیمیایی با تولید انبوه‌است، با قیمتی ارزان و حجمی فراوان در دسترس می‌باشد.
فسفریک دارای ضرر و زیان خاصی برای بدن انسان نبوده و حتی دارای عنصر فسفر است که اهمیت زیادی برای ساخت و ساز بدن موجودات زنده می باشد.

۲ - مواد شوینده صابونی و غیر صابونی

۳ – تولید مواد تصفیه آب و فاضلاب

۴– تولید پاک کننده های فسفاته صنعتی و تهیه ی نمکهای فسفاته

در تولید پاک‌کننده‌ها اسید فسفریک برای نرم کردن آب به‌کار می‌رود. آب نرم بدون یون‌های کلسیم و منیزیم که آب سخت را تشکیل می‌دهند، اگر از بین نروند تشکیل آب سخت را می‌دهند که این یون‌ها با صابون تشکیل رسوبات غیرقابل حل می‌دهند که سبب لکه به روی لباس‌ها در هنگام شست شو می‌شوند. نمک‌های فسفات از اسید فسفریک به طور وسیع در پاک‌کننده‌ها به عنوان builder به‌کار می‌رود. بیشتر گستره ترکیبات فسفر در مخلوط پاک‌کننده‌های جامد است که سدیم‌تری‌پلی‌فسفات یکی از آن‌هاست. به‌عنوان نرم‌کننده آب، سدیم‌تری‌پلی‌فسفات با کلسیم و منیزیم یوند برقرار می‌کند و تشکیل اجزا محلول را می‌دهد که کمپلکس یا کلیت است. این کمپلکس‌ها از واکنش کلسیم و منیزیم با صابون ممانعت به‌عمل می‌آورند تا رسوب ایجاد نشود.

۵–  در تولید کود مانند کودهای فسفات دار مانند در امونیوم فسفات و ..

۶– پزشکی و دندانپزشکی

از اسید فسفریک در دندانپزشکی و اورتودنسی به‌عنوان عامل آماده سازی (Etching) مینا‌ و عاج دندان جهت تمیز کردن و افزایش اصطکاک سطح دندان استفاده می‌شود. همچنین از اسید فسفریک به‌عنوان کاتالیست در ساخت آسپیرین بخاطر داشتن یون هیدروژن فراوان و آلایندگی کمتر در مقایسه با اسید کلریدریک و سولفوریک استفاده می‌شود. اسید فسفریک با فرمول H3PO4 به عنوان اورتوفسفریک اسید در پزشکی شناخته می‌شود و نمک ان اورتوفسفات است که یکی از درمان‌های اصلی در انواعی از سنگ‌های کلیوی است که در تیپ III نوع جذبی هیپرکلسیوری، به دلیل نشت فسفات از کلیه، دیده می‌شود.

۷– زدودن زنگ آهن

از اسید فسفریک می‌توان مستقیماً برای زدودن زنگ آهن (اکسید آهن III) از ابزارهای آهنی یا فولادی و تبدیل آهن به فسفاتهای محلول در آب استفاده نمود. پس از زدودن زنگ آهن فسفات آهن تولید شده تبدیل به ترکیب فسفات آهن سیاه شده که خود به عنوان عامل جلوگیری از خوردگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اسید فسفریک به عنوان کاتالیزور در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.

۸– کشاورزی

بیشتر اسید فسفریک در تولید کود به‌کار می‌رود. فسفر یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان محسوب می‌شود. فسفاتهای آلی ترکیباتی هستند که انرژی لازم برای بیشتر واکنش‌هایی که در سلول‌های زنده اتفاق می‌افتند را مهیا می‌کنند؛ بنابراین خاکهای غنی با کودهای فسفاتی رشد گیاهان را بالا می‌برند. افزایش غلظت فسفات در سطح آبها همچنین رشد گیاهان آبزی را بالا می‌برد. اضافات کودهای شیمیایی می‌توانند باعث تحریک رشد گیاهان در آب‌های دریاچه‌ها و آب‌های جاری بشوند. آب فاضلاب‌ها که شامل فسفات است می‌تواند تأثیر یکسانی داشته باشد. دریاچه‌ها که از مواد مغذی غنی هستند از افزایش سرعت انباشتگی (Eutrophication) (خوراک آبی) تلف می‌شوند. وقتی گیاهان آبزی با این شرایط مغزی بودن محیط رشد می‌کنند پس از مدتی خواهند مرد. حال این گیاهان مرده برای تجزیه اکسیژن حل شده در آب را مصرف می‌کنند. این مصرف سطح اکسیژن حل شده را کاهش می‌دهد تا نقطه‌ای که برای حمایت حیوانات آبزی کافی نیست. برای کاهش تهدید Eutrophication دریاچه بسیاری از مناطق دارند فسفات‌ها را از پاک‌کننده‌ها حذف می‌کنند. در بعضی از موارد فسفاتها جای خودشان را با کربنات‌ها عوض می‌کنند. به عبارت دیگر پاک‌کنندهای جدید به گونه‌ای تهیه می‌شوند که با کلسیم (II) و منیزیم (II) یونهای سخت آب واکنش ندهند.

۹– صنعت آبکاری

نگهداری و مصرف اسید فسفریک

اسید فسفریک در صورت تماس با پوست  باعث قرمز شدن و درد و تاول پوست می شود.
تماس با چشم باعث قرمزی، درد، کدر شدن میدان دید و سوختگی شدید و عمیق می شود.
گوارشی: سوزش، گیجی، تنگی تنفس، زخم گلو، بی هوشی و ضعف می شود.
نباید با فلزات، آلدئیه ها، سیانیدها، مرگاپتان ها، سولنیدها تماس داشته باشد.

دلیل استفاده از این ماده در نوشیدنی ها و سایر مواد غذایی چیست؟

تولید کنندگان در صنایع غذایی از این محصول برای بهبود طعم و حفظ تازگی محصولات خود به وفور استفاده می نمایند. نوشیدنی ها اغلب میزان اسیدیته ی خود را از این ماده به دست می آورند. با ایجاد طعم ترش و تند در نوشیدنی ها توسط این محصول می توان از احتمال بالای رشد کپک ها و قارچ ها در محلول های قندی و شیرین نوشابه ها جلوگیری نمود.
محصول فوق حاوی عنصری به نام فسفر است که به طور طبیعی نیز در بدن یافت می شود. این عنصر همراه با کلسیم برای سلامت و تقویت استخوان و دندان ها لازم و ضروری است. علاوه بر این عنصرP می تواند موجب حفظ و تقویت انرژی بدن شود و به ماهیچه ها در بازیابی عملکرد خود بعد از انجام کار های سنگین کمک نماید. همچنین در رشد و نمو ی افراد و تولید DNA و RNA نمی توان نقش فسفر را ندیده گرفت.

روش‌های تولید اسید فسفریک در صنعت

الف) روش تر( Wet Process)
در این روش اسید فسفریک در اثر اضافه کردن سولفوریک اسید به فسفات کلسیم به‌دست می‌آید.
در این روش کانی‌های فسفات را با سولفوریک اسید ترکیب می‌کنند، علاوه بر تولید فسفریک اسید و برخی فسفات‌ها که ترکیبات اصلی هستند، سایر ترکیبات (CACO3CAF2)هم تولید می‌شوند، از طرف دیگر واکنش‌هایی که در آن با از بین رفتن سولفوریک اسید، ترکیباتی تولید می‌شود که از نظر تجاری کم اهمیت هستند( واکنش‌های پارازیتی)، یون‌های مزاحمی تولید شده و باعث آلودگی مخلوط‌ها می‌شوند.

ب) روش حرارتی خشک(Thermal process )
این روش شامل احتراق فسفر و هیدراسیون  P4O10 می‌باشد. مخلوط فسفر مایع و هوا به محفظه احتراق که شبیه برج است تزریق شده و با انجام واکنش اکسیداسیون فسفر، تولید می‌شود. جنس محفظه احتراق نوعی فولاد مخصوص است که با  H3PO4 غیرفعال شده ‌است. P4O10 به‌دست آمده را در برج بعدی هیدراته می‌کنند و بخارات باقی‌مانده P4O10  را واحد شست‌شو به اسید فسفریک رقیق تبدیل کرده و به‌عنوان افشان در پایین آوردن دمای برج اول استفاده می‌شود.

 
 
 
 

۲۹ بهمن ۱۳۹۸
جویشگر


محصولات مشابه
  • فروش سیلیکون کارباید (پودر سنباده)

    فروش سیلیکون کارباید (پودر سنباده)

    فروش پودر سنباده ( سمباده ) و سیلیکون کارباید (SiC) در انواع سیلیکون کارباید سیاه و سیلیکون کارباید سبز در گریدهای متفاوت. شرکت آژمان پودر آریا وارد کننده مواد اولیه صنایع سرامیک به ویژه صنایع ساینده از معتبرترین شرکت های اروپایی و آسیایی. شرکت آژمان پودر آریا امکان ارسال محصولات به تمام نقاط کشور را از طریق شبکه گسترده ای از شرکتهای حمل و نقل و باربری دارا می باشد. جهت استعلام قیمت و خرید و فروش سیلیکون کارباید لطفاً با شماره تلفن های 88569100 و 88569300 داخلی 1 ( واحد فروش ) تماس حاصل فرمایید. سایر محصولات این شرکت را در سایتwww.azhmamco.com مشاهده فرمایید.

    صنعتی تهران
  • کلرات پتاسیم آنهیدراز پودری

    پتاسیم کلرات پودری و کریستال ۹۹٫۹۹٪ در بسته بندی های ۲۵ کیلوگرمی ساخت ترکیه و آمریکا و ایران جهت مصرف در داروسازی ، ضدعفونی کننده ، تولید فشفشه و دودزاهای رنگی مخصوص جشن ها و مجالس و همچنین برای تولید کودهای نانو کشاورزی و ان پی کا و همچنین سوخت موشک و ماکتهای موشکی ، تولید باروت سفید ، برای انهدام سنگ های معادن و بتن و انواع ساروج و حفر تونل و چاه و تخریب در اصطلاح نظامی و بسیار موارد دیگر فروش با مجوز در فروشگاه پرشین شیمی و ∆∆ مقدار محدود و فروش ویژه تماس 09123720498 مهندس میثم فارسی

    صنعتی تهران
  • ایزو آمیل الکل (جایگزین ایزوبوتانول)

    ایزو آمیل الکل (جایگزین ایزوبوتانول)

    ایزو آمیل الکل یک مایع بی رنگ با بویی خاص و نا مطبوع است که با نام های دیگری همچون ایزوپنتانول، ایزو پنتیل الکل، ایزو بوتیل کربینول نیز شناخته میشود از ترکیبات آلی و به عنوان الکل اولیه محسوب میشود از ویژگی های ایزو آمیل الکل این است که میزان اشتعال پذیری ایزو آمیل الکل بسیار زیاد بوده به صورتی که نقطه اشتعال آن معادل ۴۳ درجه سانتی گراد و نقطه خود آتش گیری آن معادل ۳۵۰ درجه سانتی گراد است اما ایزو آمیل الکل سمی نمی باشد از دیگر خواص ایزو آمیل الکل حلالیت آن در آب و اتانول میباشد. ایزو آمیل الکل کمتر از آب متراکم است و روی آب شناور میماند.

    صنعتی مازندران
  • مالئیک انیدرید

    مالئیک انیدرید

    گروه تولیدی بازرگانی پارسی اویل با بیش از 10 سال سابقه ،آماده تامین مالئیک انیدرید می باشد. مالئیک انیدرید Maleic Anhydride فرمول شیمیایی: C۴H۲O۳ نوع بسته بندی: کیسه 25 کیلوگرمی ------------------------------ عمده کاربرد انیدرید مالئیک در تولید رزین پلی استر غیراشباع میباشد – از واکنش یک اسید دو عاملی مانند انیدرید فتالیک یا انیدرید مالئیک با گلیکول‌ها تولید می‌گردد. – تقریباً ۶۸ % از رزین پلی استر غیر اشباع برای تولید قطعات پلی استر تقویت شده (مانند قایق، وان حمام، مخازن مقاوم اسید، قطعات اتومبیل، لوله و اتصالات) بکار می‌رود. – خصوصیات مالئیک انیدرید فرمول مولکولی : C4H2O3 جرم مولی : ۹۸٫۰۶ g/mol شکل ظاهری : White crystals چگالی: ۱٫۴۸ g/cm3 دمای ذوب : ۵۲٫۸ درجه سلسیوس دمای جوش :‎۲۰۲ °C ------------------------------------ کاربرد های انیدرید مالئیک Maleic Anhydride : - رزین های پلی استر غیر اشباع - روان کننده مواد افزودنی در روغن - کوپلیمرها - مواد شیمیایی کشاورزی - رزین های آلکیدی - صنایع نساجی - کاغذ سازی

    صنعتی تهران