برج خنک کننده دما چیست و انواع آن کدام است؟

برج خنک کننده دما یک دستگاه بسیار کاربردی است که امروزه از آن در کارخانه‌ها، ساختمان‌های بزرگ، پالایشگاه‌ها و غیره استفاده می شود. همانطور که از نام  آن مشخص است این برج در واقع یک مبدل حرارتی محسوب می‌شود که از طریق ایجاد تماس میان هوا و آب باعث خنک شدن آب گرم مجموعه می‌شود.
از آنجایی که دفع گرمای آب در این برج به وسیله‌ی عمل تبخیر صورت می‌گیرد به تدریج باعث می‌شود تا غلظت مواد معدنی موجود در آب افرایش یابد. و چون این برج‌های خنک کننده از عناصر فلزی مانند آهن ساخته می‌شوند ممکن است غلظت مواد معدنی به تدریج باعث خوردگی فلز شود.
به همین دلیل بهتر است جهت جلوگیری از کاهش عملکرد این دستگاه، هنگام ورود آب به برج با استفاه از یک دستگاه تصفیه، سختی آن گرفته شود. از این دستگاه در سیستم‌های مختلف مانند تهویه‌ی مطبوع، سیستم‌های تبرید و غیره استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از برج خنک کننده دما

این برج خنک کننده که به وسیله‌ آب کار می‌کند کم هزینه‌ترین دستگاه خنک کننده محسوب می‌شود. زیرا نرخ آب مصرفی آن تقریبا ۵% سیستم‌های دیگر است. همچنین مقدار هدر رفت در این دستگاه بسیار کم است و برای محیط زیست نیز ضرر زیادی نخواهد داشت.
این دستگاه کاملا در دسترس همه‌ی افراد است و در کشور توسط کارخانه‌ها تولید می‌شود. از طرف دیگر آب نسبت به سایر مایعات، توانایی سردکنندگی بیشتری دارد.
از دیگر مزایای این برج می‌توان به خنک کردن دمای آب تا ۲ الی ۳ درجه بیشتر از دمای مرطوب هوا اشاره کرد.

مشکلات استفاده از برج خنک کنند

استفاده از هر دستگاهی با توجه به مزایای زیادی که خواهد داشت در طول زمان نیز ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود. برج خنک کننده در فضایی قرار دارد که به طور مستقیم با نور خورشید، اشعه یو وی و غیره در تماس است. این محیط‌ها مکان مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها، جلبک‌ها و غیره هستند و پس از مدتی باعث خوردگی بدنه‌ و کاهش عملکرد دستگاه می‌شوند.
از دیگر مشکلات این برج می‌توان به ورود گرد و غبار به داخل این دستگاه اشاره کرد. همین امر باعث افزایش رسوبات در داخل آب دستگاه می‌شود و به مرور زمان  در عملکرد آن اختلال ایجاد خواهد کرد.

انواع برج خنک کننده دما

این دستگاه ۳ نوع دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

برج خنک کننده مرطوب

در این نوع برج آب نقس اساسی را بر عهده دارد که عملکرد آن را پیش‌تر توضیح داده‌ایم. برج خنک کننده‌ی مرطوب یا تبخیری خود به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شود.

برج خنک کننده خشک

در برخی مناطق به دلیل کمبود آب نمی‌توان از برج‌های خنک کننده‌ی مرطوب استفاده کرد. به همین دلیل برج خنک کننده‌ی خشک را جایگزین می‌کنیم. اما این دستگا‌ه‌ها به علت صرف هزینه‌ی زیاد در بخش‌های ساخت، کنترل سیستم، نگهداری و غیره مرسوم نیستند.

برج خنک کننده‌ی مرطوب_خشک

این برج ترکیبی از دو برج خنک کننده‌ی قبلی می‌باشد.
انواع دیگری از این برج‌ها وجود دارند که با استفاده از چوب و غیره ساخته می‌شوند. طرح کلی این دستگاه‌ها به شکل برج است تا جریان هوا در آن‌ها سریع باشد.
۰۶ مهر ۱۳۹۸
جویشگر


محصولات مشابه
  • تولید کننده پکینگ نت اسپلش -فروش پکینگ اسپلش برج

    تولید کننده پکینگ نت اسپلش -فروش پکینگ اسپلش برج

    تولید پکینگ نت اسپلش از جنس پلی پرو پیلن PP در بلوک های 100*30*30سانت جهت استفاه در برج های خنک کننده مکعبی و کولینگ تاور های آب گردان مخروطی. پکینگ نت اسپلش تحمل آب داغ تا دمای حدود 85 درجه را دارد و این امکان را فراهم میآورد تا در صورت ایجاد رسوب بر روی پکینگ آنها را با اسید و یا واتر جت شتشو دهند. جهت خرید پکینگ در تهران و ارسال برای تمام نقاط کشور با ما در تماس باشید. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت https://www.azintahvie.com/ مراجعه نمایید . پکینگ اسپلش (Packing Splash ): پکینگ اسپلش قطرات آب را بصورت ریز و پاششی به سمت تشتک هدایت می کند. اسپلش به معنای پاشش می باشد. پکینگ اسپلش بازده تبخیری کمتری نسبت به مدل فیلمی دارد. ضمنا پکینگ اسپلش میزان رسوب پذیری کمتری دارد. و مدت زمان تعویض آنها تقریبا طولانی تر از مدل فیلمی می باشد. پکینگ اسپلش در انواع زیر طراحی و تولید می گردد : • پکینگ نت اسپلش (Net Splash) • پکینگ تیوب اسپلش (TUBE SPLASH PACKING) • پکینگ توربو اسپلش (Turbo Splash) • پکینگ برج خنک کننده اسپلش بار (Bar spalsh fill) • پکینگ گرید اسپلش (Grid Splash) • پکینگ رندوم اسپلش یا پال رینگ (Random Splash fill) • پکینک NC و پکینگ VC

    تأسیسات تهران
  • منبع کویل دار ایستاده و افقی

    منبع کویل دار ایستاده و افقی

    منبع کویلی چیست؟ آذین تهویه تامین کننده انواع منبع کویل دار ایستاد و افقی تلفن بخش فروش 09194201355-اطلاعات بیشتر در وب سایت آذین تهویه به نشانی <<<< https://www.azintahvie.com/محصول/347/منبع-کویل-دار >>>>> منبع کوئلی به مجموعه ای از بدنه استوانه ای و چند لوله مسی (کویل) گفته میشود که آب داغ و بخار خروجی از دیگ بویلر وارد کویل ها شده و آب سرد ورودی به مخزن استوانه ای را گرم می کند. منبع کویلی در واقع نسل جدیدی از منبع دوجداره می باشد که هر دو برای تامین آب گرم ساختمان ها و محیط های صنعتی کاربرد دارد. البته در ساختار این دو منبع تفاوت هایی به چشم میخورد، به عبارت دیگر، اصلی ترین تفاوت منبع دوجداره با منبع کویلی (Coiled tank) در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در نوع دوجداره می باشد. این درحالیست که برای منابع کویل دار تنها از یک بدنه استوانه ای استفاده شده و تبادل دما با کویل ها انجام میشود. طرز کار منبع کویل دار چگونه است؟ آب داغ و بخار تولید شده توسط بویلر و دیگ های بخار با کمک پمپ های سیرکولاتور وارد لوله های مسی یا همان کویل منبع کویلی که داخل بدنه استوانه ای قرار دار می گردد. آب سرد لوله کشی شهری توسط شیرهای یک طرفه نصب شده بر بدنه منبع وارد مخزن شده و بخاطر اختلاف دمای موجود در آب داخل لوله و مخزن، تبادل دما صورت می گیرد. نتیجه برخورد و تماس آب مخزن با این لوله ها افزایش دمای آنها به بیش از 50 درجه می باشد و در نهایت از طریق شیرهای خروجی برای مصرف آماده میشوند. آب موجود در کویل ها با از دست دادن دما مجدد به دیگ بخار برگشت داده شده و این چرخه ادامه دارد. شناخت انواع منبع کویلی با توجه به ویژگی های مورد نیاز در منابع حرارتی، در زمان تولید منبع کویلی آنها را در انواع مختلفی طراحی می کنند. به طوریکه در یک دسته بندی کلی آنها را در دو گروه منبع کویلی ایستاده و منبع کویل دار افقی تقسیم بندی می کنیم. تفاوت این دو نوع منبع کوئلی در حالت نصب بدنه استوانه ای آنها می باشد و از نظر سایر اجزا تفاوتی با هم ندارند. با توجه به محل نصب منبع و میزان فضای موجود برای قرار دادن منبع و ابعاد مورد نیاز آنها می توان یکی از این دو نوع منبع کویل دار را انتخاب نمود. در گروه بندی دیگر و با توجه به حالت نصب و قرارگیری کویل ها می توان این منابع را در دو گروه کویل حلزونی و U شکل تقسیم بندی نمود. قیمت منبع کویل دار با توجه به ظرفیت مخزن ، ضخامت ورق منبع کویل دار ، نوع لوله کویل و ضخامت لوله کویل منابع کویل دار می توان قیمت تقریبی را مشخص نمود. البته میزان گارانتی، شکل ساخت و سانزنده منبع کویلی در قیمت منابع کویل دار موثر می باشد.

    تأسیسات تهران
  • گونیای بلوک سیپورکس

    گونیای بلوک سیپورکس

    مشخصات گونیا وارداتی بلوک سیپورکس: گونیا محصولی است که به کمک آن می توان بر روی بلوک های سبک سیپورکس (بلوک AAC) برش های دقیق ایجاد نمود. از اهداف این گونیا افزایش سرعت و دقت در برش بلوک ها و کاهش پرتی آن می باشد؛ چرا که اغلب با برش بلوک ها حجم زیادی از بلوک ها به هدر می رود. استفاده از گونیای سیپورکس باعث می شود که عملیات برش هر نوع بلوک سبکی با میزان مساوی، سرعت و دقت بالاتر انجام شود. جنس این ابزار از فلز ساخته شده و کیفیت و عمر بالایی دارد. برای استفاده از گونیا برای برش بلوک، ابتدا این محصول را روی بلوک قرار می دهیم و زاویه آن را به درستی تنظیم می کنیم. سپس با استفاده از اره دستی شروع به برش بلوک می کنیم. https://siporex.ir/product/siporex-bevel/

    تأسیسات تهران
  • رنده تیغه ای سیپورکس

    رنده تیغه ای سیپورکس

    مشخصات رنده تیغه ای سیپورکس: پس از دیوار چینی با بلوک سبک AAC سیپورکس در صورت نیاز به وسیله رنده صاف وارداتی سیپورکس می توان سطح کار را هموارتر نمود. رنده تیغه ای مشتمل بر دسته، بدنه و تیغه آلومینیومی به صورت ارگونومیک ساخته شده است. از این رنده می توان در مراحل مختلف دیوارچینی استفاده نمود. از جمله در پایان کار و پس از انجام کامل بندکشی، چسب اضافی، ناترازی اجرای بلوک ها و ... جنس بدنه آلومینیومی و اتصالات رنده تیغه ای سبب کاهش استهلاک رنده و استفاده طولانی مدت از آن می گردد. روش کار با این رنده ارگونومیک تیغه ای بسیار ساده می باشد. در پایان کار رنده را در سطح دیوار به صورت دورانی حرکت می دهیم و در انتها با مقداری رطوبت به سطح دیوار گرد و غبار حاصله را از بین برده و دیوار آماده گچ کاری، سیمان کاری یا کاشی و سنگ کاری می شود. https://siporex.ir/product/siporex-flat-grater/

    تأسیسات تهران