تابلو راهنما

 تابلو راهنما 
تابلوهای راهنما که به عنوان علامت و نشانه یا به اصطلاح sign هم تلقی می شوند همچون تابلوهای تبلیغاتی بخش جداناپذیری از زندگی روزمره ما هستند که هنگام خروج از منزل با آنها مواجه می شویم . هدف از نصب تابلوهای راهنما یافتن بخش کوچکی از مکان های بزرگ و پرازدحام اداری ، تجاری ، عمومی و جاده ای است که برای افراد سخت و گمراه کننده می باشند ، به همین منظور برای راحتی و هدایت افراد از تابلوهای راهنما استفاده می شود . 
تابلوهای راهنما از جلمه تابلوهایی هستند که برای معرفی و راهنمایی مکان های عمومی ، خیابان ها ، ساختمان های اداری ، تجاری ، فروشگاه ها و معرفی بخش های متعدد موجود در اماکن عمومی و خصوصی بکار می روند . افراد زمانی که وارد یک فضای بزرگ تجاری یا ادرای و یا مکان هایی نظیر ترمینال ها ، فرودگاه ها ،سالن های  نمایشگاه ها و کنفراس ها می شوند طبیعتاً به دلیل وجود بخش ها و اتاق های متعدد دچار سردرگمی می شوند و نمی دانند که در آن مکان به کدام سو حرکت نمایند تا به هدف  خود برسند و مجبورند به بخش اطلاعات مراجعه نموده و یا از افراد حاضر سوال نمایند اما با وجود تابلوهای راهنما و معرفی مکان های مختلف موجود در یک بخش ، هر فرد به راحتی به بخش مدنظر خود رجوع می نماید .
با نصب تابلو راهنما در مکان های پرازدحامی که دارای بخش های متعدد است می توانید از اتلاف وقت ارباب رجوع ممانعت به عمل آورده و بازدهی یک مکان و خدمات رسانی را بالا ببرید ، این تابلوها معمولا در ابتدای ورودی ها ، سر در واحدها ، قسمت لابی و در بخش های متعددی از راهروها یا سالن ها نصب می شوند . 
برای ساخت تابلوهای راهنما از متریال های متعددی نظیر چوب ، فلکسی ، لایت باکس ، پلکسی گلاس ، آلومینیوم و کامپوزیت استفاده می شود و برای روشنایی تابلو ساین از لامپ های smd بهره برده می شود . تابلو راهنما می تواند به صورت تابلو خطی ، تابلو لیزری و تابلو چاپی مورد استفاده واقع شود که نوع انتخاب تابلو به مکان مدنظر ، میزان نور مکان ، بودجه و سلایق افراد بستگی دارد .
قیمت تابلو راهنما
قیمت تابلو راهنما همچون قیمت تابلو خروج اضطراری بر حسب متریال کاربردی و ابزارهای مورد استفاده و نوع تابلوی انتخابی متغیر می باشد که پس از بررسی محل و توافق بر سر نوع تابلو برآورد قیمت می شود .
در این بخش این سوال مطرح می شود که تابلوهای راهنما به چند دسته تقسیم می شوند ؟
به طور کل تابلوهای راهنما به دو دسته تقسیم بندی می شوند :








1) تابلو راهنمای سالنی (indoor) : این تابلوها می توانند به صورت های متعدد نظیر تابلو راهنمای دو طرفه ، تابلو راهنمای ایستاده ، تابلو اعلانات ، استند تبلیغاتی ، تابلو راهنمای سر درب و تابلو لایت باکس ساخته شوند
2) تابلو راهنمای محیطی (out door) : این تابلوها برای راهنمایی رانندگان و عابرین پیاده در معابر و مکان های عمومی به صورت آلومینیومی یا پلکسی گلاس نصب می شوند . هدف از نصب تابلوهای راهنمای محیطی هدایت ترافیک و افزایش ایمنی جاده های درون شهری و برون شهری می باشد .
از جمله ویژگی های بارز تابلوهای راهنمای سالنی بیشتر زیبایی و قابل توجه بودن و از ویژگی های تابلو راهنمای محیطی مقاوم و مستحکم بودن آن مدنظر است .
به طور کل تابلوهایی که در فضای شهری گنجانده می شوند به چند دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشد :
الف )  نشانه های بازدارنده راهنمایی و رانندگی :  این تابلوها که به صورت تابلو فلزی با رنگ نما ساخته می شوند نقش هدایت رانندگان در مسیر را دارند و به طور کلی شامل علائمی می شوند که هر گونه ضرورت ، ممنوعیت و یا محدودیت را به افراد اعلام می نماید .







ب ) تابلوهای هشدار دهنده : این تابلوها نیز از جنس فلز می باشند و معمولا به شکل مثلث ساخته می شوند و جهت اطلاع افراد از خطرات جاده ای مورد استفاده واقع می شود .
پ) تابلوهای آگاهی دهنده و یا اخباری : از این تابلوها جهت راهنمایی بخش های مختلف جاده ای نظیر اطلاعات مرتبط با مسیرها ، مکان های عمومی نظیر بیمارستان ها ، نمایشگاه ها ، فرودگاه ها ، ترمینال ها و... استفاده می گردد که اکثریت این تابلوها به شکل مستطیل می باشند .








ج) تابلوهای محلی : جهت تعیین مرز ها و جهت جاده ها کاربرد دارد .
به طور کلی برای نصب تابلوهای راهنمای محیطی چند نکته قابل توجه است :

1) انتخاب محل نصب تابلو راهنما در کنار جاده و مکان ها نسبت به تقاطع ها و خطرات جاده ای
2) نحوه جایگیری تابلو نسبت به کناره سواره رو و دیگر جنبه های مرتبط با مقاطع عرضی و طولی
3) ارتفاع تابلوهای راهنما از زمین و قابلیت دیده شدن آن توسط رانندگان
انواع تابلوهای راهنما :
ساخت تابلو راهنمای طبقات و تابلوهای اداری ، تابلو خروج اضطراری و تابلوهای شب نما دارای تنوع بسیاری است که بستگی به نوع سلیقه و انتخاب مشتریان دارد .این تابلوها طبق به روزترین متدها و تجهیزات پیشرفته  در کارگاه تابلوسازی ساخته و سپس توسط تابلوساز در محل نصب می شوند . از جمله تابلوهای راهنما می توان به موارد زیر اشاره نمود







تابلو خروج اضطراری : این نوع تابلو به شکل پلکسی گلاس یا لایت باکس ساخته می شود و برای نوردهی تابلو خروج اضطراری از لامپ های smd بهره می برند .
تابلو راهنمای بیمارستان ها : تابلو راهنمای بیمارستانی علائم و نشانه های مرتبط با مسیرها و تابلو راهنمای طبقات ، تابلو خروج اضطراری ، تابلو ورودی ، مسیریابی بلوک ها و فضاهای داخلی و بیرونی بیمارستان ، نشانه های مرتبط با کمک های اولیه ، علائم مربوط به تجهیزات آتش سوزی ، اسامی پزشکان و ... می باشند .
تابلو راهنمای ساختمان : این تابلو در جلوی درب ورودی ساختمان نصب می شوند و بخش های متعدد ساختمان را به نمایش می گذارند 
تابلو راهنمای سر درب اتاق : از این تابلوها که معمولا به صورت فلزی یا آلومینیومی است برای معرفی شماره اتاق های موجود در یک مکان بهره برده می شود
تابلوهای اداری : این تابلوها اغلب در فضاهای داخلی و خارجی سازمان ها و نهادها استفاده می شود با بهره گیری از تابلوهای راهنمای اداری  مراجعه کنندگان به بخش های مختلف اداری به راحتی به قسمت مدنظر خود هدایت می شوند و این کار سبب سرعت بیشتر و در نتیجه بازده بالای کار می شود .
تابلو راهنمای طبقات : از این تابلوها در طبقات مجتمع های اداری ، تجاری ، مسکونی استفاده می شود .با استفاده از این تابلوها طبقات مختلف برای مراجعین معرفی شده و به راحتی به بخش مورد نظر ارجاع داده می شوند . تابلوهای طبقات می توانند به شکل دیواری و استند مورد استفاده واقع شوند .
تابلو ورودی بخش ها و راهروها  : زمانی که وارد یک ساختمان بزرگ  می شویم پس از مراجعه به تابلو راهنمای طبقات می توانیم به طبقه مربوطه مراجعه نماییم اما گاهی طبقات گسترده هستند و دارای چندین سالن یا راهرو می باشند که تابلو ورودی بخش ها و راهروها می توانند کمک شایانی به پیدا کردن مقصد مدنظر مراجعین نمایند .
تابلو راهنمای فلزی :
یکی از انواع تابلوهای راهنما ، تابلو فلزی است . در این نوع تابلو جنس رویه و بدنه ی تابلو از نوع فلز می باشد اما اگر بخواهیم تابلو راهنما همراه با نور داشته باشیم ، می توان هنگام ساخت تابلو فلزی از یک لایه پلاستیک در بین حروف استفاده نمود و یک فضا برای عبور نور فراهم کرد ، در واقع با این کار از یک حالت نر و مادگی برای نوردهی استفاد می شود . این تابلو های به صورت تابلو فلزی یک طرفه ،  تابلو فلزی دو طرفه و تابلو فلزی رومیزی یا ایستاده مورد استفاده قرار می گیرد . تابلو راهنمای فلزی یا از چهار طرف خم خورده و چوب یا ام دی اف در قسمت زیر صفحه فلزی جاسازی می شود و یا به صورت پرچ یا پیچ بر روی بدنه نصب می شود . از تابلو راهنمای فلزی بیشتر در سر درب اماکن و اتاق های اداری یا تجاری و برای هدایت مراجعین به عنوان تابلو راهنمای طبقات استفاده می شود و به صورت های متعدد نظیر پیچ یا پرچ ، نصب با پایه ال ، نصب با پایه استیل استوانه ای و نصب با زنجیر پیاده سازی می شوند .

منبع :  گروه تولیدی ایمن نورتاب
۱۰ تیر ۱۳۹۸
saftysign


محصولات مشابه