حروف برجسته وکیوم و انواع قالب های آن

برای شروع یک کسب و کار جدید لازم است همواره از طریق تبلیغات نوع کسب و کار و برند خود را به معرض نمایش بگذاریم تا دیده شده و مشتریان بیشتری به سمت خود بکشانیم . صاحبین مشاغل چه خرد و چه کلان همه نیاز به استفاده از روش های تبلیغاتی دارند تا بتوانند در میان ازدیاد رقبا مطرح شوند یکی از این روش های تبلغاتی تابلوسازی است که تقریبا می توان چنین بیان نمود که این روش مورد استفاده همه اصناف قرار گرفته و می شود . تابلوسازی نوعی از تبلیغات است که هم ماندگاری بالایی دارد و هم نیاز مبرم هر کسب و کاری است . امروزه تابلوسازی به شیوه های متعددی صورت می پذیرد که انتخاب نوع تابلوی تبلیغاتی بستگی به محیط ، بودجه و سلیقه سفارش دهنده دارد . یکی از این تابلوهای تبلیغاتی که می توانید به عنوان تابلو مغازه و یا تابلو فروشگاهی نصب کنید تابلو وکیوم می باشد که می خواهیم در مورد آن به گفتگو بپردازیم .
تابلو وکیوم چیست ؟
 تابلو وکیوم یکی از تابلو های تبلیغاتی است که بر اساس حروف برجسته طراحی و پیاده سازی می شود ، این تابلو زیبایی جالب توجهی دارد و همچون تابلو چلنیوم بسیار پرکاربرد بوده و مورد سفارش اصناف قرار می گیرد .
حروف برجسته سه بعدی وکیوم توسط خلاء تشکیل شده در ترموفرمینگ و ورق پلاستیکی با دمای تشکیل دهنده گرم شده و بر روی ورق پلکسی کشیده می شود و سپس به صورت خلاء در قالب جای می گیرد . عمق ایجاد شده در حروف برجسته وکیوم توسط خلاء تامین می گردد . برای شکل پذیری حروف وکیوم پرسی یک چوب از فوم ساختاری یا قالب ریخته گری و یا ماشین آلومینیومی بهره می برند که امکان ایجاد هر شکلی را فراهم می نماید . ساده ترین و پرکاربردترین گرمانرم پلاستیکی که مورد استفاده است پلی استایرن می باشد . شکل دهی حروف برجسته توسط خلاء در صنف تابلوسازی کاربردهای متعددی دارد اما هنگام ایجاد خلاء در ترفورمینگ ممکن است مشکلاتی بروز نماید اولین مشکلی که گاهی تولیدکنندگان با آن مواجه می شوند این است که مقداری رطوبت توسط پلاستیک جذب می شود و سبب ایجاد حباب هایی در لایه های داخلی حروف می گردد این امر می تواند زیبایی کار را زیر سوال ببرد البته می توان با خشکاندن پلاستیک توسط حرارت بالا مشکل حباب های ایجاد شده را برطرف نمود و دومین مشکل مطرح شده این است زمانی که یک قالب بیش از حد بزرگ باشد و یا بخشی از آن بسیار نزدیک باشد پس از اعمال حرارت ممکن است شکل پذیری حروف برجسته به گونه ای شود که به قالب بچسبند برای رفع این مشکل هم می توان از یک زاویه پیشین سه درجه یا بیشتر استفاده نمود و آن را در قالب برطرف کرد









برجستگی تابلو وکیوم :
برای برجسته نمودن حروف برجسته وکیوم ابتدا توسط خلاء و حرارت حروف 2 تا 3 سانتی متر برجسته می شود .
لبه کاری حروف برجسته وکیوم :
پس از آماده سازی قالب حروف برجسته وکیوم توسط دستگاه مخصوص دور حروف را با استفاده از متریالهایی نظیر چلنیوم ، پلکسی و یا استیل رینگی لبه کاری می نمایند که حروف برجسته وکیوم استیل رینگی به دلیل شابلون زنی و شکیل بودن زیبایی خارق العاده ای برای تابلوی تبلیغاتی شما به ارمغان می آورد
قیمت تابلو وکیوم :
قیمت تابلو وکیوم به دلیل استفاده از دستگاه های مخصوص حرارت دهی خلاء بالاتر از تابلو حروف برجسته به روش های دیگر است اما به نسبت قیمت تابلو چلنیوم مرقوم به صرفه می باشد .
تابلو استیل وکیوم نیز یکی از زیباترین تابلوهای تبلیغاتی است که لایه رویی آن از جنس وکیوم می باشد و لبه های حروف با استفاده از دستگاه خلاء حرارت داده و به شکل دلخواه پرس می شود و به دلیل  زیبایی و براقیت استیل بسیار زیبا و مرقرم به صرفه است
قالب سازی حروف برجسته وکیوم چگونه است ؟
متدهای مختلفی برای قالب گیری حروف برجسته وکیوم فراهم می باشد که توسط خلاء ایجاد می شوند . یک روش نوین که مورد استفاده است می گوید برای شکل دادن به هر آیتم کوچک تا می توانید آن را بچرخانید سپس خلاء را برای یک الگوی جدید و ایجاد یک فرم انعطاف پذیر آماده کنید . مهمترین ویژگی که استفاده از خلاء دارد هماهنگ سازی قطعات جداگانه است .
انواع قالب هایی که می توانیم مورد استفاده قرار دهیم عبارتند از :
قالب آلومینیومی حروف وکیوم :
در این روش قالب های آلومینیومی در ریخته گری ریخته می شوند این قالب ها حاوی خطوطی هستند که می توانند دمای عبوری را کنترل نمایند تا گرمای ایجاد شده برای فرم دهی پلاستیک را تنظیم نموده و سرعت تولید را به طرز چشمگیری افزایش دهند . از قالب های آلومینیومی در برنامه های کاربردی که توسط فشار تشکیل شده اند نیز بهره می برند اما از قالب آلومینیومی ماشینی برای قطعات کم عمق استفاده می کنند .
قالب های کامپوزیتی حروف وکیوم :
این قالب ها نسبت به قالب های آلومینیومی ارزان تر می باشند ، ساختار قالبهای کامپوزیتی به گونه ای است که این قالب ها از رزین پرشده ساخته می شوند که در ابتدا به صورت مایع هستند اما به مرور زمان سخت تر می شوند و با توجه به نوع کاربردی که  دارند می توانند سبب تولید حروف برجسته وکیوم با کیفیت بالا شوند .
تابلو وکیوم سه بعدی :
دادن بعد به حروف سبب جلوه بیشتر حروف می شود و زیبایی حروف را بالا می برد و آن را با دیگر حروف برجسته متمایز می نماید ، علاوه بر آن حروف برجسته وکیوم قابل تلفیق با سایر حروف همچون استیل نیز می باشد و قیمت تابلو وکیوم نسبت به قیمت تابلو چلنیوم کمتر می باشد .
نحوه ساخت حروف برجسته سه بعدی وکیوم :
در ابتدای کار حروف با استفاده از نرم افزارها طراحی می شود و سپس حروف در داخل یک قالب چوبی قرار گرفته و دستگاه ترموفرمینگ پلکسی روی قالب کشیده می شود و با گرمایی که ایجاد می کند پلکسی به فرم قالب در آمده و سپس توسط سی ان سی بریده می شود و روی دستگاه وکیوم قرار می گیرد ، حال در این مرحله قالب چوبی در داخل دستگاه حرارتی صنعتی قرار می گیرد و توسط خلاء بر روی ورقهای پلکسی به صورت یک تکه پرس می شود ، حال که حروف بر روی پلکسی پرس شد برجسته و سه بعدی می شود و در این مرحله از کار حروف بر روی میز مخصوص برش قرار گرفته و از هم جداسازی شده و طبق نیاز و سلیقه مشتری برای رنگ کاری آماده می گردد .
حروف برجسته وکیوم از چند بخش تشکیل شده است ؟
1) سطح رویه : این سطح همان بخشی است که به طور مستقیم با دید بصری بیننده در ارتباط است و بر اساس محیط و زاویه دید تابلو سنجیده و با استفاده از ورق های پلکسی گلاس یا پلاستیک ساخته می شود .
2) لبه های حروف : برای ساخت لبه ها می توان از انواع گوناگون متریال ها همچون استیل ، فلز ، چلنیوم و پلاستیک بهره برد .
3) زیرساخت : سطح زیرین حروف برجسته سه بعدی وکیوم می تواند با استفاده از ورق های pvc اجرا شود .
مزایای تابلو وکیوم :
یکی از مزایایی که تابلو وکیوم را از سایر تابلوهای حروف برجسته متمایز می سازد عمق بیشتر و سه بعدی بودن حروف می باشد
فراهم بودن زاویه دید از همه جهات
برای ساخت حروف برجسته وکیوم می توان از طرح های کرو و نیم دایره ای استفاده نمود و جلوه تابلو را را زیباتر ساخت
تابلو برجسته وکیوم این خاصیت را دارد که بتواند حروفی با فرم ها و حجم های خاص تولید نماید که با دیگر روش ها امکان پذیر نیست
سبکی ، انعطاف پذیری ، دوام و عمر بالای حروف برجسته
دارای سطوح مقعر و محدب دو بعدی و سه بعدی
ضد آب و مقاوم در برابر شرایط جوی و آب و هوایی
دارای نورپردازی با جلوه های ویژه
معایب :
قالبسازی پلاستیکی حروف برجسته وکیوم نیاز به دستگاه های مخصوص و تجهیزات ویژه ای دارد تا بتواند به صورت یک تکه با پرس های حرارتی و تحت خلاء صورت پذیرد.
گاهی بزرگی قالب ها سبب چسبندگی حروف می شود
گاهی به دلیل حرارت دهی نامناسب و نفوذ رطوبت ذرات در دیواره های داخلی حروف تشکیل می شود .

منبع : گروه تولیدی ایمن نورتاب
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
saftysign


محصولات مشابه