چگونه تبلیغات پرفروش بسازیم؟


اشاره:
بسیاری از شرکتها ، برای معرفی خود و محصولاتشان از تبلیغات چاپی در مجلات و روزنامه ها استفاده می کنند. پس از مدتی مشاهده می کنند که فروش ، تفاوت چندانی نمی کند.
بسیاری از شرکتها ، برای معرفی خود و محصولاتشان از تبلیغات چاپی در مجلات و روزنامه ها استفاده می کنند. پس از مدتی مشاهده می کنند که فروش ، تفاوت چندانی نمی کند. سپس به این نتیجه می رسند که تبلیغات ، روش مناسبی برای افزایش فروش نیست. ولی مشکل اصلی ، نوع تبلیغی است که آنها استفاده می کنند. طراحی تبلیغات چاپی ، اصول مشخصی دارد که در صورت عدم رعایت آنها نمی توان انتظار فروش مناسبی را داشت.
آگهی چاپی خود می تواند هدفهای متفاوتی داشته باشد مثلا معرفی محصول، معرفی شرکت ، یا فروش مستقیم کالا. فرض کنیم هدف آگهی ، فروش مستقیم کالا باشد. بیایید نگاهی کوتاه به اصول مهم برای ساخت اینگونه تبلیغات بیندازیم.

هر سازنده تبلیغات حرفه ای ، قبل از شروع  کار ،نیاز به انجام تحقیقات دارد. در این تحقیقات محصولات مشابهی را که توسط رقیبان ارائه می شوند ، بدقت بررسی کنید و مزایا و معایب آنها را مشخص کنید. سپس مزیت منحصر به فرد کالای خود را ، نسبت به رقیبان بیابید. این مزیت شاید واقعا منحصر بفرد نباشد ولی مهم آن است که شما

اولین نفری باشید که آنرا در تبلیغات خود ذکر می کنید. یک شرکت سازنده سس گوجه فرنگی در آمریکا ، در تبلیغات خود ذکر می کرد که در تهیه سس ، از گوجه هایی استفاده می کنند که پوست آنها کاملا جدا شده اند و بنابرین سس حاصل خوشرنگ تر و خوشمزه تر است. در همان زمان ، غالب سازندگان سس نیز همین کار را انجام می دادند ، ولی این شرکت با ذکر این مطلب در تبلیغات ، از رقیبان پیشی گرفت.

اولین و مهمترین بخش یک تبلیغ عنوان آن است. هدف عنوان آن است که توجه خواننده را بخود جلب کند و او را وادار به خواندن ادامه تبلیغ کند. متاسفانه بسیاری از آگهی های چاپ شده در مجلات ایرانی یا عنوان ندارند و یا طراح ، نام شرکت را با حروف بزرگ نوشته و آنرا بجای عنوان قرار داده است! برای ساخت عنوان از چندین روش می توانیم استفاده کنیم که هرکدام را بهمراه یک مثال ذکر می کنیم.

ذکر یک واقعیت: استفاده از بانکداری الکترونیکی در 12 ماه اخیر 57 درصد افزایش داشته است.
ایجاد محبوبیت: سونی می گوید 5 میلیون نفر پلی استیشن 3 را خواهند خرید حتی اگر بازی نداشته باشند.
برانگیختن بحث: افرادی که بعلت داروهای تجویز شده می میرند بیش ازکاربران داروهای غیرقانونی هستند. با این راهنما نیازی به داروساز بودن نیست تا زنده بمانید.
استفاده ازواژه چگونه: چگونه در بورس شرکت کنیم بدون آنکه حتی یک ریال از دست بدهیم؟ آیا 5 اخطار مهم برای فروش بورس را تشخیص می دهید؟
ساخت تصویر ذهنی: 4 چیز در خانه که از توالت شما کثیف تر و آلوده تر هستند.
خطاب مستقیم: با رزومه کاری خود، دیگران را در 30 ثانیه تحت تاثیر قرار دهید.
متعجب ساختن: 80 درصد نامه های هرز از طرف 10 نفر توزیع می شود.
پیشنهاد فروش منحصر به فرد: راهی برای فروشندگان تنبل تا بتوانند روزی 1000 بیننده جذب کنند.جرات استفاده از این روش انحصاری را داشته باشید.
استعاره: شیب لغزان روغن. غالب افراد روغن ماشین را زودتر از زمان لازم تعویض می کنند.
نقل داستان واقعی: پی پال حساب فردی را که 7 سال اکس باکس می فروخت بست.آیا شما 12 اشتباهی را که او انجام داد تکرار می کنید؟
طرح سوال:آیا شایعه ای که در مورد مردان راننده اتومبیلهای گرانقیمت گفته می شود حقیقت دارد؟
ایجاد نیاز: 14 خوراکی که هرکسی برای سلامتی به آنها نیاز دارد.
نقل قول: مایکرسافت می گوید دانش آموزان می توانند نرم افزار آفیس را بدزدند... ببینید چقدر راحت می توانید از تخفیفهای قانونی استفاده کنید.
ارائه تضمین: 3 ساعت به من فرصت بدهید تا 35 راه تضمینی برای افزایش کاربران سایت به شما نشان دهم.

پس از ساخت عنوان نوبت به نوشتن متن تبلیغ می رسد. بهترین گزینه برای متن نوشتن یک داستان کوتاه چند خطی است. این داستان می تواند از زبان یکی از مشتریانتان باشد که مشکلی داشت و با استفاده از محصول شما مشکلش رفع شد. مزیت نوشتن داستان آن است که اثر عمیقی دارد و در حافظه خواننده حک می شود. هدف شما از تبلیغات هم همین است! سعی کنید احساسات مشتری را در نظر بگیرید ، زیرا اکثریت خریدها بر اساس احساس انجام می شوند و سپس منطق سعی می کند توجیهی برای آن بیابد. مثلا اگر می خواهید در تبلیغ خود سیستم پاسخگوی تلفنی بفروشید ، از احساس خوبی صحبت کنید که خریدار با استفاده از آن بدست خواهد آورد. مثلا بگویید "اگر از پاسخگویی به تلفن ترس دارید و یا هنگام صرف ناهار زنگ تلفن شما را مضطرب می سازد ، سیستم پاسخگوی تلفنی نصب کنید و با آرامش غذای خود را صرف کنید" تاثیر این تبلیغ شاید دهها برابر بیش از نوشتن مشخصات تخصصی و بی روح در مورد دستگاه باشد.

پس از نوشتن متن مناسب ، نوبت به نوشتن مزایای کلیدی محصول می شود. بسیار مهم است که دریابید  بین مشخصات و مزایای محصول تفاوت عظیمی وجود دارد. بسیاری از سازندگان تبلیغ ، مشخصات محصول را نام می برند ، ولی اگر مزیت هر مشخصه بیان نشود ، خواننده محصول را نخواهد خرید. فرض کنید مدادی بادوام تر ، طولانی تر و ارزانتر از رقیبان تولید کرده اید و آنرا در بسته های دوازده تایی بفروش می رسانید. یکی از مشخصات کالای شما ، طول 19 سانتی متری مداد است. بیان این مشخصه فروش را افزایش نخواهد داد، حال مزیت این مشخصه چیست؟ "این مداد طولانی تر از مدادهای معمولی 17 سانتی است و بنابرین دیرتر تمام می شود و به صرفه تر است." ذکر مزیت آن مطمئنا ، باعث افزایش فروش خواهد شد. خوانندگان مانند تولیدکنندگان فکر نمی کنند ، آنها مدادهای موجود در بازار را اندازه گیری نکرده اند که با دانستن طول 19 سانتی مداد خوشحال شوند! مشخصه دیگر این کالا آن است که در بسته های 12 تایی بفروش می رسد. ولی مزیتی که باعث فروش می شود آن است که با یکبار خرید برای چندین ماه از خرید مجدد بی نیاز خواهید شد. ذکر نوع گرافیت بکار رفته در مغز مداد نیز تلف کردن فضای تبلیغ است ولی یادآوری این نکته که ، این ماده خاص باعث می شود مداد خیلی دیرتر تمام شود عاملی برانگیزاننده برای خرید کالا است.

به آخرین و سودآورترین بخش تبلیغ می رسیم که در بسیاری از آگهی ها اثری از آن دیده نمی شود! ارائه پیشنهاد فروش. فضای کافی از صفحه را برای ارائه پیشنهاد فروش خود اختصاص دهید و از مشتریان بخواهید کاری را انجام دهند. اینکار حتی می تواند فقط تقاضای تماس با شما و ثبت سفارش باشد. یک ساختار کاملا اشتباه و جا افتاده در تبلیغات آن است که کالای خود را معرفی کنیم و در پایین صفحه شماره تلفن خود را ذکر کنیم و فکر کنیم اگر مشتری به کالا علاقه مند باشد ، حتما تماس خواهد گرفت. واقعیت آن است که بسیاری از خوانندگان علاقه مند تماس نخواهند گرفت! بسیاری از مشتریان از صحبت با یک غریبه که می خواهد محصولی را بفروشد ترس دارند. شما باید از او بخواهید که تماس بگیرد و حتی برای کاستن ترس مراحل کار را بدقت بنویسید.

مثالی از پیشنهاد فروش:
"خواننده گرامی ، اگر به محصول ما علاقه مندید و برای خرید دچار تردید هستید ، کارشناسان بخش فروش با صبر و حوصله فراوان به سوالات شما پاسخ خواهند داد تا هرگونه ابهامی برطرف شود. سپس می توانید از منشی بخواهید تا شما را به بخش فروش مستقیم وصل کند. بخش فروش مستقیم ، آدرس شما را ثبت خواهد کرد و در هر زمانی که برای شما مناسب باشد ، کالا با پیک مخصوص شرکت ارسال خواهد شد و وجه آن دریافت خواهد شد. هزینه حمل و نقل به عهده ما می باشد. منتظر تماس شما هستیم"

این نوع توضیح جزء به جزء مراحل فروش ، باعث کم شدن ترس خریدار شده و با او آرامش بیشتری با شما تماس خواهد گرفت. این اصول را رعایت کنید ، تبلیغات پرفروش بسازید و منتظر تماس مشتریان باشید!
منبع:خانه کارآفرینان

۲۹ مهر ۱۳۹۲


محصولات مشابه