بهترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی شما کدامند؟

مترجم: مریم رضایی
چشم‌انداز کلی بازاریابی امروز با معرفی رسانه‌های اجتماعی تغییر کرده و راه‌های جدیدی که قبلا وجود نداشته یا کاملا پیچیده بوده، اکنون پیش روی بازاریاب‌ها قرار گرفته است.
این روزها صرفا داشتن یک وب‌سایت برای کسب‌وکارتان کافی نیست. اکنون ابزارهای قدرتمند و ساده‌ای در اختیار داریم که می‌توانیم ظرف چند ثانیه بخشی از محتوا را به اشتراک بگذاریم. درست است که بسیاری افراد به دلایل شخصی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اما به عنوان یک کسب‌وکار اگر از این رسانه‌ها استفاده نکنید، واقعا از میدان رقابت عقب خواهید ماند.    
مزایای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی
بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی بخشی از کسب‌وکار در هزاره جدید است. بیشتر بازاریا‌ب‌ها ضرورت حضور در بازی اجتماعی را برای شرکت‌های مدرن خود درک کرده‌اند. اما تعداد این شبکه‌ها آنقدر زیاد شده که سخت است تشخیص دهیم کجا باید تلاش‌ها را متمرکز کرد. این موضوع به‌طور خاص برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر که بودجه محدودی دارند و نمی‌توانند برای همه این شبکه‌ها اجرای آزمایشی راه‌اندازی کنند درست است. تعدادی از مزایای مهم بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی عبارت است از:
• بازار هدف خود را نزدیک‌تر و شخصی‌تر خواهید دید. بخشی از چیزی که بازاریابی از طریق فیس‌بوک و توییتر را جالب می‌کند تعاملی است که با مشتریان دارید. می‌‌توانید توییت‌ها و پست‌های آنها را بخوانید تا دیدگاه‌هایی از زندگی روزانه آنها دریافت کنید و شاید استراتژی بازاریابی خود را با آن تنظیم کنید.
• می‌توانید به سرعت به مشکلات رسیدگی کنید. اگر محصول یا خدمات شما مشکلی داشته باشد، ترجیح می‌دهید خیلی سریع به این مشکل پی ببرید. با بازخوردی که در فرآیند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید، اولین نفری خواهید بود که می‌دانید چه زمانی مشکلی پیش آمده و سریع اقداماتی برای حل آن انجام می‌دهید. مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده مصرف‌کنندگان، قدردان شرکت‌هایی هستند که به شکایت‌های مشتری پاسخ می‌دهند و در بدگویی اینترنتی در مورد هر شرکتی که برای حل و فصل مشکلات وقت نمی‌گذارد، تردید نمی‌کنند.
• مردم پذیرای پیام‌های شما هستند. مردم توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی را ابزارهای بازاریابی نمی‌دانند. در نتیجه، چیزی را که به عنوان یک پست می‌گذارید به چشم آگهی نمی‌بینند و بیشتر از آن تاثیر می‌گیرند.
• فروش بیشتر خواهید داشت. تعجبی ندارد که وقتی روبه‌روی مشتری نشسته‌اید و آن مشتری به محصولات شما نیاز دارد، احتمال خرید بالاتر می‌رود. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی نه تنها اسم شرکت شما را در مقابل خریداران بالقوه قرار می‌دهد، بلکه این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد که دائما به آنها انگیزه‌های خرید بدهید. می‌توانید به کسانی که طرفداران شما در شبکه‌های اجتماعی هستند پیشنهادهای خرید مختلف بدهید و از میزان استقبال آنها حیرت‌زده خواهید شد.
• مشتریانی پیدا می‌کنید که قبلا وجود نداشتند. اگر از کلمات کلیدی خاصی در توییتر استفاده کنید، می‌توانید افرادی را پیدا کنید که به دنبال محصول شما هستند و با آن آشنایی ندارند و به این ترتیب آنها را به سایت شرکت‌تان هدایت کنید. همچنین در فرآیند بازاریابی با فیس‌بوک می‌توانید به انبوه گروه‌های مرتبط با محصولات، صنعت و مشتریان قبلی خود بپیوندید و با پست کردن لینک‌ سایت خودتان در این گروه‌ها این تاثیر را بر مشتریان بگذارید که به سایت شما هم سری بزنند.
• بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی رایگان است. اگر قرار باشد یک کمپین مدیریت شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید، تنها به یک مدیر رسانه‌های اجتماعی یا نماینده روابط عمومی اینترنتی نیاز دارید که باید حقوق ماهانه برای او در نظر بگیرید که هزینه بسیار کمتری نسبت به تبلیغات دارد، چون سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که بازدهی آن را خواهید دید. البته افرادی را که در این زمینه تخصص دارند استخدام کنید. نوشتن یک پست ضعیف یا انتقال پیام‌های نادرست در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در حضور روابط عمومی دیجیتال شما تاثیر بسیار بدی داشته باشد.
• بازاریابی رسانه‌های اجتماعی میدان بازی عادلانه‌تری است. بر خلاف دنیای فیزیکی که برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی به شیوه سنتی باید میلیون‌ها دلار خرج کنید، در رسانه‌های اجتماعی همه شرکت‌ها ابزارهای کاملا یکسانی برای بازاریابی دارند. افرادی که در فضای سایبری فعالیت می‌کنند تاکتیک‌ها و محتواهای مختلفی برای جلب توجه افراد دارند. اگر می‌خواهید ترافیک سایت بیشتری داشته باشید و فروش اینترنتی خود را افزایش دهید، باید زرنگ‌تر باشید، سخت‌تر تلاش کنید و بیشتر بنویسید و در ضمن محصولات و خدمات بهتری به مشتری ارائه دهید.
فیس‌بوک، پرطرفدارترین شبکه اجتماعی
شرکت رسانه‌ای سوشیال مدیا اگزمینر (Social Media Examiner) که نشریات‌ آنلاین، وبلاگ‌ها و پادکست‌هایی در مورد نحوه استفاده کسب‌وکارها از رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، گزارشی کامل منتشر کرده که می‌گوید بازاریاب‌ها از کدام شبکه‌ها باید استفاده کنند و از آن مهم‌تر، چرا باید از آنها استفاده کنند. سوشیال مدیا 3700 بازاریاب را به هدف دانستن اینکه چگونه از بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی برای رشد و ارتقای کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند، در یک نظرسنجی مورد بررسی قرار داده است.
تعداد قاطع 90 درصد بازاریاب‌ها تصریح کردند که تلاش‌های آنها در رسانه‌های اجتماعی تاثیر مثبت بیشتری بر کسب‌وکارهای‌شان داشته است. دومین مزیت افزایش ترافیک سایت بود، به طوری که 77 درصد نتایج مثبتی در این زمینه ارائه کردند. در ضمن، 69 درصد بازاریاب‌ها از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا طرفداران وفادار برای خود جمع کنند و اطلاعات بازار را به دست آورند. دیگر یافته‌های این نظرسنجی را می‌خوانیم:
مهم‌ترین سوالاتی که بازاریاب‌ها در حوزه رسانه‌های اجتماعی خواهان پاسخگویی به آن هستند در پنج کلمه کلیدی خلاصه می‌شود: تاکتیک‌ها، درگیری، سنجش، مخاطب و ابزارها. با توسعه و تغییر صنعت بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، نیازهای بازاریاب‌ها در این زمینه مشخص است. حداقل 87 درصد بازاریاب‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کردند، احساس می‌کنند باید پاسخ این سوالات مهم را بدانند:
1) تاکتیک‌ها: کدام تاکتیک‌های اجتماعی بیشترین تاثیرگذاری را دارند؟
2) تعهد: بهترین روش‌ها برای درگیر کردن مشتری با رسانه‌های اجتماعی چیست؟
3) سنجش: چگونه بازدهی بازاریابی خود از طریق رسانه‌های اجتماعی را بسنجم؟
4) مخاطب: چگونه بیشترین مخاطب هدف را با رسانه‌های اجتماعی پیدا کنم؟
5) ابزارها: بهترین ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی کدامند؟
استفاده از رسانه‌های اجتماعی: در این نظرسنجی ابتدا از بازاریاب‌ها سوال کردیم آیا کلا از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند یا نه؟ اکثریت قاطع آنها (96 درصد) پاسخ مثبت به این سوال دادند. همچنین 92 درصدشان گفتند رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار آنها اهمیت زیادی دارد.  از شرکت‌کنندگان سوال کردیم چند سال است از بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تعداد 56 درصد آنها گفتند حداقل دو سال است که این تجربه را دارند. همچنین 64 درصد بازاریاب‌ها گفتند در هفته 6 ساعت یا بیشتر و 41 درصد نیز گفتند در هفته 11 ساعت یا بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. جالب است که 19 درصد بازاریاب‌ها اعلام کردند بیش از 20 ساعت در هفته را به فعالیت در رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند.
بین سن بازاریاب‌ها و زمانی که برای بازاریابی‌ در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، رابطه مستقیمی وجود دارد. هر چقدر بازاریاب‌ها جوان‌تر باشند، زمان بیشتری را در این عرصه صرف می‌کنند. از میان افرادی که بیش از 40ساعت در هفته صرف بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، 54 درصد کمتر از 40 سال سن دارند.
سنجش بازدهی سرمایه رسانه‌های اجتماعی: از آنجا که می‌خواستیم توانایی بازاریاب‌ها را برای سنجش فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی آنها بدانیم، از آنها پرسیدیم آیا با این جمله موافق هستند یا نه: «من می‌توانم بازدهی سرمایه فعالیت‌های رسانه‌ای اجتماعی خودم را بسنجم.» تنها 42 درصد موافق بودند که می‌توانند این بازدهی را بسنجند. بازاریاب‌ها سال‌ها با مساله بازدهی سرمایه درگیر بوده‌اند، به طوری که در سال 2014 تنها 37 درصد و در سال 2013 تنها 26 درصد قادر به سنجش آن بوده‌اند.
تحلیل رسانه‌های اجتماعی: ما می‌خواستیم توانایی بازاریاب‌ها را در تحلیل فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی آنها بدانیم. بنابراین از آنها پرسیدیم میزان موافقت خود را با این جمله اعلام کنند: «من فعالیت‌های خود در رسانه‌های اجتماعی را به‌طور مرتب تحلیل می‌کنم.» تعداد قابل توجهی از بازاریاب‌ها، یعنی 72 درصد، پاسخ مثبت دادند.
تلفیق فعالیت‌های بازاریابی: از بازاریاب‌ها سوال کردیم آیا فعالیت‌ در رسانه‌های اجتماعی را با فعالیت‌های بازاریابی سنتی تلفیق کرده‌اند؟ 84 درصد آنها پاسخ مثبت به این سوال دادند.
افزایش فروش: بررسی رابطه این نوع بازاریابی با افزایش فروش کمی زمانبر است. با این حال، درصد قابل توجهی از بازاریاب‌ها که برای این کار زمان گذاشته‌اند نتایج قابل توجهی به دست آورده‌اند. به عنوان مثال، بیش از نیمی از بازاریاب‌ها که حداقل دو سال است از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، می‌گویند این روش به افزایش فروش آنها کمک کرده است. بیش از نیمی از افرادی که 6 ساعت یا بیشتر در هفته صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند نیز همین نظر را دارند (شکل 1).
پایگاه‌های متداول رسانه‌های اجتماعی: در مقایسه با گزارش سال 2014 سوشیال مدیا استفاده از فیس‌بوک از 94 درصد به 93 درصد در سال 2015 کاهش یافته، اما فیس‌بوک همچنان متداول‌ترین پایگاه بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی است. استفاده از توییتر نیز از 83 درصد به 79 درصد کاهش یافته است.
شاید تعجب‌آور باشد که استفاده از گوگل‌پلاس 2 درصد افزایش یافته و جایگاه چهارم را در میان رسانه‌های اجتماعی به دست آورده، درحالی‌که اینستاگرام از 28 درصد در سال 2014 به 36 درصد در سال 2015 افزایش یافته است. طبق این گزارش، یوتیوب بیشتر در کسب‌وکارهای بزرگ‌تر برای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مهم‌ترین پایگاه‌های اجتماعی برای بازاریاب‌ها: در یک عرصه، از بازاریاب‌ها پرسیده شد تنها یک پایگاه اجتماعی را که فکر می‌کنند برای کسب‌وکار آنها بیشترین اهمیت را دارد انتخاب کنند. از آنجا که آنها تنها یک حق انتخاب داشتند، نتایجی که به دست آمده جالب است:
• 52 درصد - یعنی بیش از نیمی از بازاریاب‌ها - فیس‌بوک را انتخاب کردند.
• 21 درصد بازاریاب‌ها لینکداین را انتخاب کردند.
• 12 درصد بازاریاب‌ها توییتر را انتخاب کردند.
• 4 درصد بازاریاب‌ها یوتیوب‌ را انتخاب کردند.
مشخص است که فیس‌بوک همچنان پرطرفدارترین پایگاه اجتماعی در میان بازاریاب‌ها است. نکته دیگری که از آنها سوال شد این است که در مورد کدام پایگاه‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهند دانش خود را بالاتر ببرند. فیس‌بوک با کنار زدن گوگل پلاس در گزارش سال گذشته، جایگاه نخست را به دست آورد.(شکل 2)
انواع متداول محتوا: دانستن اینکه از کدام پایگاه‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی باید استفاده کنید و در مورد آن اطلاعات داشته باشید مهم است.  اما اینکه معمولا چه محتوایی در این نوع بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اهمیت زیادی دارد.  شما مسیرهای متعددی برای رسیدن به مخاطب خود در اختیار دارید، اما بهترین مسیر برای شرکت شما کدام است؟ مفیدترین انواع محتوا از نظر بازاریاب‌ها عبارت است از: 71 درصد آنها از محتوای تصویری استفاده می‌کنند، درحالی‌که وبلاگ‌نویسی با فاصله‌ای نزدیک در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. ارسال پادکست نیز تنها توسط 10 درصد بازاریاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته کسب‌وکارها باید در مورد اثرات آن بیشتر تحقیق کنند.



منبع

۲۲ مهر ۱۳۹۴


محصولات مشابه