دكتر جان پمبرتن [داستان شهرت و موفقیت كوكاكولا

ابتدا كوكاكولا به عنوان یك شربت تقویتی مصرف داشت و امروز یك نوشابه به نشاط انگیزبه شمار می‌آید. در سال 1925 كوكاكولا فروش میلیونی‌اش را آغاز كرد و در سال 1940در 40 كشور عرضه شد. مارك Spriteاین نوشابه در سال 1961 وارد بازار شد و در سال 1982 كوكاكولای رژیمی، بر تنوع محصولات این شركت افزود. در ماه مه 1886، كوكاكولابرای اولین بار توسط دكتر جان پمبرتن (John Pem-berton) داروسازی اهل آتالانتا (جورجیا) تهیه شد.
جان پمبرتن مواد اولیه كوكاكولا را در یك كتری برنجی در حیاط پشتی خانه‌اش تركیبكرد. فرانك رابینسون، كتابدار جان پمبرتن، برای محصول كارفرمای خود، نام كوكاكولارا برگزید، وی علاوه بر آگاهی از علم كتابداری، خطاط خوبی بود و نام كوكاكولا را بهگونه‌ای خطاطی كرد كه هنوز هم به عنوان آرم این شركت مورد استفاده است.
نوشابه كوكاكولا برای اولین بار در داروخانه ژاكوب (Jacob) در آتالانتا در 8 مه 1886 عرضه شد. در آن ایام حدود 9 عدد از این نوشیدنی روزانه به فروش می‌رفت و مجموعفروش آن سال كوكاكولا فقط حدود 50 دلار بود، نكته خنده‌دار این است كه در كل ایننوشیدنی برای تولیدكننده‌اش بیش از 70 دلار هزینه در برداشت؛ یعنی سال اول، برایجان پمبرتن سال ضرر بود.
در سال‌های اول، كوكا بیشتر مصرف دارویی داشت و به عنوان یك نوشابه تقویتی مصرفمی‌شد چرا كه علاوه بر شربت دانه كولا كه سرشار از كافئین بود، حاوی عصاره كوكائیننیز بود. به تدریج كوكاكولا جایش را در میان نوشابه‌ها باز كرد و به یكی ازمعروف‌ترین نوشیدنی‌های آمریكا تبدیل شد.
حضور آسا گرییگزكاندلر (Asa grigscandler) داروسازی دیگر از آنتالانتا، در شركتكوكا، و همكاریش با پمبرتن تولید این نوشابه را در سال‌های 1890 تا 1900 تا بیش از 4000 درصد افزایش یافت. تبلیغات عامل مهمی در موفقیت پمبرتن و كاندلر بود. تا پایانسده مورد نظر كوكاكولا طرفداران بسیاری در آمریكا و كانادا به دست آورد. حدودا درهمان زمان بود كه شركت كوكاكولا نسبت به فروش شربت دانه‌های خود به شركت‌های مستقلو زنجیره‌ای (كه جواز فروش این محصول را داشتند) مبادرت كرد حتی امروز صنعت نوشابهسازی آمریكا همین روش را دنبال می‌كند.
تا دهه 60، نوشیدنی‌های گازدار، چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای كوچك درداروخانه‌ها و در بستنی فروشی‌ها عرضه می‌شدند. ولی به دلیل پاتوق افراد مختلف شدناین اماكن داروخانه‌ها از فروش این محصولات سرباز زدند در نتیجه این نوشابه سر ازرستوران‌ها و ساندویچ‌فروشی‌ها درآورد. 23 آوریل سال 1985، فرمول كولای جدید برملاشد و شركت مذكور را با مشكل مواجه كرد. با این وجود در حال حاضر، مصرف روزانه كوكادر جهان بالغ بر 7 میلیارد دلار می‌شود.
 
7-  Kenneth Cole[كارآفرین صنعت پوشاك[
در دنیای امروز كه پر شده از اسم‌ها و مارك‌های مختلف، بسیاری از ما از وسایلیاستفاده می‌كنیم كه كوچك‌ترین اطلاعی راجع به سازنده آن و یا طراح اصلی آن نداریم. یكی از این موارد كه فوق‌العاده در تمامی كشورهای كوچك و بزرگ یافت می‌شود، نام‌هایمتفاوت كفش و پوشاك است كه هر روز نامی جدید راهی بازار می‌گردد و مصرف‌كنندگانبدون توجه به نام آن تنها براساس كیفیت و قیمت آن را خریداری می‌نمایند.
احتمالا كسانی كه با نام و مارك‌های خارجی آشنایی دارند، نام « Kenneth Cole» راشنیده‌اند، اما نمی‌دانند كه این نام از كجا آمده است، متعلق به یك فرد است و یاتنها یك مارك ساختگی است؟! بسیاری از كفش‌های زنانه، لباس‌های مردانه و زنانه و حتیطلا و جواهرات امروزی با مارك« Kenneth Cole»راهی بازار می‌شوند، اما این « Kenneth Cole» كیست؟
در اواخر دهه 1950 در نیویورك در یك خانواده متوسط به دنیا آمد. پدرش «Charlie Cole» تولیدكننده نوعی كفش زنانه بود كه با توجه به تغییراتی كه در مدل‌های كفش بهوجود می‌آورد، هربار از استقبال بسیار خوبی بهره‌مند می‌شد. این امر سبب شده بود كههمیشه اعضای خانواده در كنار هم پیرامون مدل‌های جدید و نحوه طراحی كفش با یكدیگربه گفتگو بپردازند و بدین ترتیب جو خاصی در خانه پدید آمده بود؛ اما علیرغم تمامیاین صحبت‌ها، « Kenneth » علاقه‌ای به طراحی از خود نشان نمی‌داد و ترجیح می‌داد كهجهت ادامه تحصیل وارد دانشگاه شود. از همین‌رو تصمیم خود را مطرح كرد و قرار شد ازسال جدید او به دانشگاه برود و در رشته حقوق مشغول به تحصیل شود. پدر نیز با اینتصمیم او موافقت كرد و قرار بر این شد تا در فصل تابستان پیش از شروع كلاس‌ها « Kenneth » در مغازه پدر مشغول به كار شود تا بتواند مخارج اولیه تحصیل خود راپرداخت نماید.
با شروع كار نزد پدر، « Kenneth » دریافت كه چندان هم نسبت به این شغل بی‌علاقهنیست و اندكی بعد چنان دلبستگی به آن پیدا كرد كه یكباره تصمیم خود را مبنی برادامه تحصیل فراموش نمود. در پایان تابستان او تصمیم گرفت كه در نیویورك نزدخانواده‌اش بماند و در همین حرفه مشغول به كار شود.در سال 1982 زمانی كه تمامفوت و فن لازم در این حرفه را آموخت، تصمیم گرفت كه برای خود به طور مستقل كار كندو از این رو شركتی تحت عنوان «Kenneth Cole» بنا كرد تا در زمینه طراحی كفش و مدهایجدید آن به كار بپردازد. در ابتدای امر اروپا و بازارهای كفش آن را نشانه گرفت، امااز آنجا كه هیچ‌كس با نام او آشنایی نداشت، كار با سرعت بسیار اندكی جلو می‌رفت تااین‌كه در اولین نمایشگاهش در هتل هیلتون «Manhathan» توانست با درخششفوق‌العاده‌اش سری در میان سرها درآورد. روند كار اینگونه بود كه جهت اجاره هریك ازغرفه‌ها در این نمایشگاه می‌بایست پول كلانی هزینه می‌شد و از آنجا كه « Kenneth » چنین توانایی را در خود نمی‌دید تصمیم گرفت كاری متفاوت از دیگران انجام دهد. او بازیركی هرچه تمام‌تر نام شركتش را به «Production Kenneth Cole» تغییر داد و اینگونهادعا كرد كه یك كمپانی تولید فیلم دارد و قصد دارد فیلمی بسازد تحت عنوان «تولد یكشركت تولیدی كفش» و آن را در نمایشگاه به نمایش درآورد. مسئولین نمایشگاه به راحتیبا طرح او موافقت كردند و « Kenneth » توانست در طی مدت دو روز و نیم با نمایش فیلمدر هتل هیلتون، چهار هزار كفش خود را به فروش برساند و اینگونه بود كه تجارت اوآغاز شد.
در سال 1985 با استفاده از این ترفند،‌ با یك تیر دو نشانه زد. در این سال او بهتبلیغات جهت لزوم آگاهی مردم از بیماری ایدز پرداخت و یك فیلم تبلیغاتی جهت هشداردر مورد این معضل ساخت. اگرچه افراد حاضر در این فیلم همه با پای برهنه حركتمی‌كردند و هیچیك كفشی برپا نداشت، اما بسیار موفقیت‌آمیز بود چرا كه هم خود را درجرگه مبارزان ایدز معرفی كرده بود و هم نام و مارك خود را بیش از پیش مشهور ساختهبود.
این روند او همچنان ادامه داشت. در مرحله بعد به دیگر معضلات اجتماعی همچون روابطنامشروع خطرناك و همچنین مساله بی‌خانمان‌ها روی آورد و در مورد این مسائل فیلم‌هایتبلیغاتی تهیه كود. حال او دیگر علاوه بر یك تولیدكننده و طراح، به نام یك انسانبشردوست نیز شناخته شده بود. در موارد متعدد و در مناسبت‌های گوناگون مقداری از سودفروش خود را به موسسات گوناگون كه به معضلات اجتماعی می‌پرداختند، می‌بخشید و آن‌هارا در این راه یاری می‌نمود.
در سال 1986، « Kenneth » با «Mario Cuomo» دختر فرماندار سابق نیویورك ازدواج كردو از این طریق وارد عرصه سیاست شد. پیشرفت او در این عرصه نیز همچون تجارت با زیركیهمراه بود و توانست به سرعت با خانواده «كلینتون» و «كندی» رابطه دوستانه نزدیكیبرقرار كند؛ تا جایی كه «بیل كلینتون» او را یكی از هم‌بازی‌های گلف خود می‌داند وروزهای تعطیلش را با او می‌گذراند.
در سال 1988 « Kenneth » دامنه فعالیت‌ تجاری خود را گسترش داد و وارد بازارعینك‌های آفتابی شد. در سال 1994 نیز با ورود كامل او به عرصه پوشاك مردانه و زنانهو طراحی انواع لباس‌های مختلف چنان شهرتی از آن خود كرد كه بعدها هیچ‌كس از ورودمارك، « Kenneth Cole» به بازار كیف و ساعت متعجب نشد.
در حال حاضر با داشتن بیش از 80 شعبه و 4500 مغازه كه اجناس او را به فروشمی‌رسانند، « Kenneth Cole» امپراطور قلمرویی است كه تنها در سال 2004 درآمدی معادل 515 میلیون دلار داشته است. او همچنین قصد دارد كه با استفاده از نام و شهرتش واردعرصه سیاست نیز شود و در این زمینه به فعالیت‌های جدی‌تری بپردازد.

منبع:www.tondkhani.com

۲۹ مهر ۱۳۹۲


محصولات مشابه