افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش چیست؟


شاید شما کلمه افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) و یا بازاریابی پورسانتی و یا سیستم همکاری در فروش را بارها شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که آیا میشود از این راه درآمد کافی داشت و یا اصلآ این مدل کسب درآمدی چگونه کار می کند؟

دراین مقاله شما با نحوه عملکرد افیلیت مارکتینگ و اینکه چگونه این مدل بازاریابی هم می تواند به فروشنده(Merchant)  و هم به تبلیغ کننده (Affiliate) در کسب درآمد و سود بیشتر کمک کند، آشنا خواهید شد.

به سایت فروشنده و یا تولید کننده محصول که ما اصطلاحآ آن را  Merchantخواهیم نامید، ویزیتور (بازدید کننده) می فرستید و اگر ویزیتور فرستاده شده توسط شما از سایت Merchant یا همان فروشگاه فرضی، خریدی انجام دهد و یا در برنامه های آنها عضو شود (بسته به نوع  Affiliate Program) در اینصورت، شرکت تولید کننده و یا همان Merchant به شما درصدی از فروش را پرداخت می کند. شما در واقع در وبسایت خودتان، محصولات دیگران را تبلیغ می کنید و اگر ویزیتوری که در سایت شما است، ترغیب به خرید محصول شود، پس از کلیک بر روی لینک محصول به وبسایت فروشنده منتقل می شود و در آنجا خریدش را انجام میدهد و شما پورسانت خود را از فروشنده دریافت می کنید.

در این روش Marketing هم فروشنده (Merchant) و هم کسی که محصولات فروشنده را تبلیغ می­کند (Affiliate)، سود می کنند. از یک طرف، فروشنده، تنها زمانی هزینه می کند که جنسش فروش برود و در این میان از تبلیغات و برندینگ مجانی که affiliate ها برای او ایجاد می کنند، استفاده می کند. از طرف دیگر، affiliate ها، با معرفی محصولات فروشنده های مختلف، درآمدهای خوبی کسب می کنند. یعنی در این سیستم هر دو طرف از این مشارکت سودآور بهره می برند.

سایت بزرگ Amazon اولین وبسایتی بود که سیستم Affiliate Marketing را در وبسایت خود در سال ۱۹۹۶ ارائه داد و با این کار توانست اسم خود را بر سر زبانها آورده (Branding) و هزاران هزار تبلیغ کننده برای محصولات خودش پیدا کند و در ازای پرداخت پورسانتهای ناچیز، فروش خود را چندین برابر کند.
انواع برنامه های مشارکت در فروش (Types of Affiliate Programs)

انواع سیستم­های همکاری در فروش عبارتند از:

پرداخت به ازای هر فروش


در این نوع، درصدی از کل فروش به Affiliate داده می شود. میزان پورسانت، بستگی به نوع محصولات و برنامه مشارکتی دارد. مثلآ پورسانت فروش محصولات نرم افزاری بیشتر از محصولات سخت افزاری است. به این نوع برنامه ها، Pay Per Sale  نیز گفته می شود.

پرداخت به ازای هر ثبت نامی که کاربر انجام می دهد


در این مدل، بسته به نوع برنامه، افیلیت ها زمانی درآمد کسب می کنند که ویزیتوری را به سایت Merchant  بفرستند و آن ویزیتور در وبسایت فروشنده ثبت نام کند (فرمی را پر کند) به این نوع از برنامه افیلیت، Pay Per Lead  نیز گفته می شود. منظور از Lead یعنی یک کاربری که از سایت شما (افیلیت) به سایت تولید کننده (Merchant) مراجعه کرده ودر آنجا عملی را که مد نظر Merchant  بوده را انجام داده است (مثلآ پر کردن فرم ثبت نام و یا شرکت در نظر سنجی و…)

پرداخت به ازای هر ویزیتور


در این مدل، affiliate ها به ازای هر ویزیتوری که به سایت Merchant می­فرستند، پول می گیرند. چه این ویزیتور، خرید بکند چه نکند!

 پرداخت به ازای نمایش آگهی


در این مدل،Affiliate ها به ازای تعداد دفعات نمایش آگهی های Merchant در وبسایت خود، پول دریافت می کنند، چه کاربر روی تبلیغات کلیک بکند چه نکند! وبسایتهایی که ترافیک خوبی دارند از این روش می توانند درآمد خوبی کسب کنند.

هنگامی که شما عضو برنامه Affiliate می شوید، Merchant، پنلی را در اختیار شما می گذارد که در داخل این پنل بتوانید لینک های مخصوصی را که با شماره اکانت شما کد شده است، ایجاد کنید. حتی برخی از Merchant ها بنرهایی را از قبل طراحی می کنند و در این پنل در اختیار Affiliate ها قرار می دهند تا آنها بدون هیچ دردسری، بتوانند این بنرها را در سایت خود قرار دهند.

پس از اینکه این بنرها، متنهای لینکدار و … را در سایت خود آپلود کردید، کاربران وبسایت شما، با کلیک کردن برروی آنها وارد سایت Merchant می شوند و از آنجائیکه لینکهای ایجاد شده شماره اکانت شما را داخلشان دارند، سایت Merchant خواهد فهمید که کاربری که وارد سایتش شده، از طریق کدام Affiliate معرفی شده است و بسته به نوع برنامه افیلیت، در صورتی که کاربر ارسال شده توسط شما، از سایت فروشنده خرید بکند و یا ثبت نام کند، به اکانت شما پورسانت اختصاص داده می شود. این درصدهای حاصله در پنل شما جمع شده و درصورتیکه از یک مقدار کمینه (Min Payout) بیشتر باشد، در بازه های زمانی مشخص شده توسط Merchant ها به حساب بانکی شما واریز می شود و یا اینکه بسته به نوع برنامه برای شما چک بانکی ارسال می­شود (بسته به نوع برنامه)

منبع:http://modiriran.ir

۱۶ مرداد ۱۳۹۵


محصولات مشابه