فیل‌های سفید کسب‌و‌کارتان را بشناسید!

حکایت فیل های سفید

نوع كمیابی از فیل‌ها وجود دارند كه رنگ آنها قرمز-قهوه‌ای است و وقتی پوست آنها خیس باشد رنگ پوست، صورتی روشن خواهد بود. در زمان‌های دور در جنوب شرق آسیا، به این نوع فیل‌ها، فیل سفید می‌گفتند و آن را مقدس می‌شمردند و بر اساس قانون، كشتن فیل سفید یا كار كشیدن از آن ممنوع بود و این رسم هنوز در كشورهای برمه و تایلند وجود دارد.

در آن زمان‌ها، فیل سفید را سمبل قدرت و عدالت می‌دانستند و پادشاهان تلاش می‌كردند كه از این فیل‌ها پیدا كنند و از آنها مراقبت كنند و با هدف بزرگ نشان دادن خود، معمولاً به عنوان تحفه به حاكمان و پادشاهان دیگر كشورها هدیه می‌دادند. با توجه به نادر بودن فیل سفید، نگهداری و مراقبت از آنها به شكل ویژه و با صرف هزینه‌های زیادی انجام می‌شد.

كسی كه فیل سفید را به عنوان هدیه دریافت می‌كرد از یك سو برایش خوب بود كه از پادشاه تحفه‌ای مقدس و بابركت دریافت كرده است و جزو افتخارتش محسوب می‌شد و از سوی دیگر بد بود چون باید هزینه‌های زیادی صرف نگهداری آن می‌كرد و مجبور بود این هزینه‌ها را تا زمانی كه فیل زنده بود خرج كند در حالی كه هیچ استفاده دیگری هم نداشت.

شرح حکایت:

در مدیریت و كسب و كار، فیل سفید استعاره‌ای برای كار، اقدام، سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای است كه به خاطر هزینه‌های زیاد برای بهره‌برداری و نگهداری غیرسودآور است و به احتمال زیاد غیرسودآور باقی خواهد ماند اما به دلایل مختلف، از جمله به خاطر هزینه‌های زیادی كه صرف آن شده است، كنار گذاشته نمی‌شود.

چه فیل‌های سفیدی در جامعه، سازمان یا شركتی كه كار می‌كنید یا حتی در زندگی شخصی و خانوادگی خود می‌شناسید یا می‌توانید بیان كنید؟

منبع

۰۲ تیر ۱۳۹۴


محصولات مشابه