گزینه های جانبی خود را در مذاکرات مشخص نمایید.

در هر مذاکره شما باید انتخاب دوم خود را بدانید، نه‌تنها انتخاب دوم، بلکه باید پیش از آغاز مذاکره تمامی انتخاب‌های جانبی، سوم و چهارم و الی آخر را نیز بدانید. اگر نتوانستید معامله را آن گونه که ایده‌آل شما است، به سرانجام برسانید چه می‌کنید؟ تمامی انتخاب‌های خود را فهرست کنید و در شرایطی که نتوانستید انتخاب اولتان را به کار ببندید از آنها استفاده کنید.

 فهرستتان را اصلاح یا کوتاه نکنید آن را تا جایی که می‌توانید بلند و مفصل تهیه کنید. زندگی همیشه به معنی امتحان انتخاب‌هاست، اگر از این معامله منصرف شوید، چه انتخابی دارید؟ این را دائم از خود بپرسید. به لطف فهرست انتخاب‌ها می‌توانید در شرایط ضروری کارتان را پیش ببرید و چیزی از دست ندهید. نه‌تنها چیزی از دست نمی‌رود، بلکه می‌توانید هرچه در فهرست دارید به دست بیاورید. خود را محدود نکنید، همه فرصت‌ها را در فهرست بیاورید. حتی اگر فکر می‌کنید این فرصت‌ها خیلی ارزشمند یا قابل استفاده نیستند برای اصلاح آنها وقت بسیار است. همچنین به یاد داشته باشید که پیش از انجام مذاکره، فهرستی از انتخاب‌ها و فرصت‌های طرف مقابلتان در مذاکره تهیه کنید، آیا شما تنها فرصت او هستید؟ هرچه بیشتر در مورد انتخاب‌های طرف مقابل در مذاکره بدانید، قدرت بیشتری در مذاکره خواهید داشت و به محدودیت‌ها و نقاط قوت خود آگاهی بیشتری خواهید داشت.

اگر در حال انجام مصاحبه شغلی هستید، انتخاب‌های جانبی شما می‌تواند پذیرفتن حقوق کم‌تر، پذیرفتن شغلی دیگر، ادامه جست‌وجو، رفتن به شهر یا کشوری دیگر، تغییر تخصص یا کار برای خودتان باشد، تمام فرصت‌های جانبی را در نظر بگیرید.

خود را گیر نیندازید

اگر بلافاصله پس از شروع مذاکره چارچوب سفت و سخت خود را اعلام کنید به یک اصل نسبی مذاکره سالم تعرض کرده‌اید. حتما تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند: موقع  رنگ کردن خودتان را گوشه آپارتمان گیر نیندازید، اگر اطراف خود را به دقت خط کشی کنید، دیگر خودتان هم توان حرکت نخواهید داشت، در این شرایط حتی اگر طرف کاری شما پیشنهادهای عالی ولی در تعارض با چارچوب اولیه‌تان بدهد ممکن است به علت غرور از پذیرش آنها اجتناب کنید.

بدانید «و یا» ی شما کدام است

به محض این که فهرست انتخاب‌های خود را تهیه کردید، در مورد اینکه کدام یک مقبول تر است فکر کنید، «و یا» ی خود را انتخاب کنید، داستان را در ذهنتان بازی کنید، تصور کنید معامله به نتیجه نرسیده است، چه حسی دارید، به چه فکر می‌کنید؟ چه گزینه بدیلی دارید؟

منبع:خانه سبز


۱۵ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه