ٰ مزایای تجارت الكترونیك

در محیط تجاری رقابتی و دایماً در حال تغییر امروز، كسب و كارها دیگر نمی‌توانند بر یك بازار ثابت و پایدار برای محصولات خود متكی باشند. آنها باید در زمینه كیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش با رقبایی كه روز به روز در حال افزایش هستند رقابت نمایند. برای موفقیت در بازار آنها نه تنها باید قیمتها را پایین آورند بلكه باید تغییرات عمده بیشتری را در روشهای تولید، روابط تجاری و حتی فرهنگ سازمانی خود به عمل آورند. وجود یك بازار الكترونیكی در اینترنت به نحو بارزی موجب افزایش بهره‌وری و رقابت بین شركتها اعم از تولیدكننده و مصرف‌كننده می‌گردد
در ادامه به مزایای استفاده از تجارت الکترونیک اشاره شده است:
كاهش قیمت خرید مواد اولیه: خرید مواد اولیه و یا خدمات برای یك شركت می‌تواند فرآیندی پیچیده و چند مرحله‌ای باشد. در ابتدا خریداران باید تولیدكنندگان را پیدا كرده و مشخص كنند كه مقدار مورد نیاز كالا، زمان تحویل، كیفیت و قیمت مناسب است یا خیر؟ به محض اینكه تولیدكننده‌ای انتخاب شد نقشه‌ها و اطلاعات با جزییات كامل برای تولیدكننده فرستاده می‌شود تا محصول مورد نظر كاملاً با مشخصات مورد نظر مشتری تطابق داشته باشد. با فرض اینكه محصول نمونه، مورد قبول قرار گرفته و خطوط تولید آماده هستند خریدار، سفارش خرید برای مقدار مشخصی از كالاها را می‌فرستد و .... پیش از این شركتهای بزرگ با استفاده از EDI نیروی كار، هزینه‌های چاپ و پست را در مراحل تامین مواد مورد نیاز خود كاهش می‌دادند.
ماشینی كردن جریان كار برای تامین محصول به این معنا است كه كارمندان این بخش وقت بیشتری برای تمركز روی مذاكره به منظور به دست آوردن قیمتهای بهتر و نیز ایجاد روابط با تولیدكنندگان دارند. شركتهایی كه از EDI استفاده می‌كنند معمولاً 5 تا 10 درصد در هزینه‌های خود در بخش خرید صرفه‌جویی می‌كنند.
اینترنت پتانسیلهای بیشتری برای كاهش این هزینه‌ها دارند به علاوه اینترنت درها را به سوی انجام معاملات تجاری با تولیدكنندگان جدید و نیز تولیدكنندگان كوچك كه سابقاً تنها از طریق فاكس یا تلفن ارتباط برقرار می‌ساختند، می‌گشاید.
كاهش زمان چرخه تولید: ‌چرخه تولید عبارت است از كل زمانی كه طول می‌كشد تا یك محصول ساخته شود. در طی چرخه تولید، هزینه‌های ثابت مشخصی كه با میزان تولید تغییر نمی‌كند و وابسته به زمان هستند، وجود دارد. این هزینه‌های ثابت شامل استهلاك تجهیزات، هزینه‌های ساختمانی و خدمات رفاهی و هزینه مدیریت و سرپرستی می‌باشد. اگر زمان ساخت یك محصول به جای 10 روز به 7 روز كاهش پیدا كند، آنگاه هزینه‌های ثابت به ازای هر محصول كمتر می‌شود چرا كه زمان كمتری صرف شده است. تجارت الكترونیك باعث كاهش چرخه‌های زمانی شده و اجازه می‌دهد تا محصولات بیشتر با هزینه مساوی یا كمتر تولید شود. ایجاد ارتباطات الكترونیكی به تامین‌كننده‌ها و مشتریان، شركتها را قادر ساخت تا انتقال و دریافت سفارشهای خرید به صورتحسابها و رسیدها در زمان بسیار كمتری نسبت به قبل صورت گیرد. برخی از شركتها حتی مشخصات محصولات و نقشه‌ها را در شبكه‌ها به اشتراك گذاشتند تا مراحل طراحی و توسعه محصول تسریع شود.
افزایش كاریابی و اثربخشی در خدمت‌دهی به مشتریان: شركتها از اینترنت برای خدمت‌دهی به مشتریان نیز استفاده می‌كنند. داشتن مشخصات محصولات، پشتیبانی فنی و دیگر اطلاعات به صورت Online نه تنها باعث صرفه‌جویی از طریق فارغ شدن كارمندان بخش خدمات مشتریان از پاسخگویی به سوالات پیچیده و روابط با مشتری می‌گردد، بلكه باعث می‌شود مشتریان راضی‌تر باشند. علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، شركتهایی كه از اینترنت برای خدمت مشتریان استفاده می‌كنند ادعا می‌كنند كه از طریق انجام سفارشات و پشتیبانی فنی Online صرفه‌جویی زیادی انجام شده است.
تحقیقات موسسه فورستر نشان می‌دهد كه به طور كلی 500 تا 700 دلار برای فرستادن یك كارشناس به محل مورد نظر، 15 تا 20 درصد برای بررسی درخواست مشتری از طریق تلفن و حدود 7 دلار برای انجام این كار از طریق اینترنت صرف می‌شود. سایر مزایای تجارت الكترونیك برای موسسات تجاری به شرح زیر می‌باشد: كاهش هزینه‌های انبارداری، كاهش هزینه‌های بازاریابی، كاهش هزینه‌های فروش، حذف واسطه‌گری، ایجاد كانالهای جدید فروش محصولات و افزایش تقاضا و...
منبع:خانه سبز

۰۵ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه