علی فتح‌الله‌زاده مدیر عامل استقلال

علی فتح‌الله‌زاده با نام خانوادگی کامل فتح الله زاده خویی متولد شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی یکی از مدیران موفق فوتبالی در چند سال اخیر فوتبال ایران است که معروفیت خود را مدیون ترکاندن بمب هایی در فصل نقل و انتقالات است. بزرگترین بمب او نیز انقال مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس به استقلال که اولین انتقال بازیکن از پرسپولیس به استقلال بود می باشد. او هم اکنون به عنوان مدیرعامل استقلال   تهران را بر عهده دارد و توانسته در فصل نقل و انتقالات این فصل بازیکنان بزرگی همچون سید مهدی رحمتی و كرار جاسم و اندرانیك تیموریان وخسرو حیدری و... را به این باشگاه آورده تا استقلال لقب كهكشانی ها رایدک کشد. اوهمچنین مدیر مسئول روزنامه استقلال جوان و مجله های فوتبال و روزهای زندگی نیز می باشد.
دود 10سال پیش بود .آن سالها نگارنده این سطور جوانتر بود ودر عصر یک روز پاییزی شیراز در خیابان زند درست روبروی پاساژشهرشب به یکباره علی فتح الله زاده (مدیر عامل وقت باشگاه استقلال )، کالموند (مدیر باشگاه بایرلورکوزن آلمان) و کامران منزوی (قائم مقام آن زمان باشگاه استقلال)را رودروی خود دید.
آن زمان ها فتح الله زاده و کالموند به شیراز آمده بودند تا توافق نهایی برای ترانسفر داریوش یزدانی را انجام دهند .
یزدانی به صورت مشروط از برق به استقلال رفته بود و برای ترانسفر نیاز به رضایت مدیران برق شیراز داشت .
چند روز پیش که دوباره نگارنده در یکی از عصرهای بهاری شیراز که در خیابان زند و از مقابل پاساژشهرشب عبور می کرد به یکباره به یاد 10 سال پیش و آن خاطره جالب افتاد .به یاد همان روزهایی که 19 سال بیشتر نداشت و از دیدن علی فتح الله زاده و صد البته کالموند - که آن سالها برای خودش در فوتبال اروپا اسم و رسمی داشت - هیجان زده شده بود .

اصلا انگیزه نوشتن این مطلب همین خاطره بود. اینکه با گذشت سالها از مدیریت علی فتح الله زاده دیگر بازیکنی را سراغ نداریم که از استقلال به صورت مستقیم به لیگ های اروپایی راه پیدا کرده باشد.

کارنامه فتح الله زاده در این زمینه کاملا مثبت است. به طوری که در زمان او بازیکنان بسیاری به تیم های اروپایی ترانسفر شدند:داریوش یزدانی و علی موسوی به لورکوزن ،علی سامره به پروجا ایتالیا، محمدرضا مهدوی به شارلوا بلژیک حتی منصوریان، مهدی پاشازاده و سیروس دین محمدی به بوندس لیگای دو ترانسفر شدند و همه اینها نبود جز با روابط خوب فتح الله زاده با مدیران باشگاه های مطرحی چون لورکوزن و سایر تیم های آلمانی و اروپایی .

از استقلال بعد از فتح الله زاده به یاد نداریم بازیکنی به لیگهای اروپایی راه یافته باشد. نهایتش حضور در لیگ نه چندان مطرح امارات و کشورهای عربی بوده که شاخص ترین آنها همان فرهاد مجیدی و سیاوش اکبرپور هستند.

علی فتح الله زاده که خود از مطبوعاتی ترین مدیران فوتبال کشور است – او روزنامه استقلال جوان و مجله های روزهای زندگی و فوتبال را اداره می کند - در شمار تحصیل کرده ترین مدیران نیز به حساب می آید.چه او همزمان در حال اخذ دو مدرک دکتری و مهندسی از دانشگاه باکو و یکی ازدانشگاه های کشور انگلستان است.
نمی دانیم چه اتفاقاتی روی داد که درفصلی که از لیگ برتر گذشت علی فتح الله زاده مجبور به کناره گیری از استقلال شد .

شاید اگر فتح الله زاده بود دوباره بازیکنان ایرانی راهی به دروازه های خارج پیدا می کردند.
نگارنده این سطور به جز همان یکبار که وصف آن رفت تاکنون وی را از نزدیک ندیده و یا هیچ ارتباط تلفنی و آشنایی نداشته که بخواهد از او تعریف و تمجید بی جهت کند. سیاه کردن این سطور هم به نوعی یادآوری خاطراتی بود از این مدیر استقلالی و طرح این پرسش که چرا مدیران بعد از او نتوانستند توفیق وی را در زمینه ترانسفر بازیکنی به اروپا بدست آورند؟

منبع:abiete.blogfa


۲۷ آبان ۱۳۹۲


محصولات مشابه