فلومتر چیست و انواع آن کدام است؟

ورود ابزارهای جدید به بازار موجب شده است تا در بسیاری از موارد، کارها سریع‌تر و دقیق‌تر پیش رود. یکی از ابزارهای موجود که کارایی بسیار زیادی نیز در عرصه صنعت دارد، فلومتر یا دبی سنج می‌باشد. این حجم مواد عبوری را نسبت به زمان اندازه‌گیری می‌کند. این وسیله در صنایعی همچون پتروشیمی که میزان عبور سیالی مانند نفت و گاز بسیار مهم است، کاربرد دارد.
اغلب کارشناسان پس از اندازه‌گیری دما، مهم‌ترین کمیت اندازه‌گیری در صنایع مختلف را فلو یا جریان سیال می‌دانند. به همین دلیل آشنایی با ابزاری مانند فلوسنج تا حد زیادی می‌تواند شما را در صنعتی که به آن اشتغال دارید، یاری کند. انتخاب ابزار مناسب برای هر نوع کاربردی، نیاز به دانش و اطلاعات در آن زمینه دارد. دانستن انواع ابزارها و در نظر داشتن پارامترهای اصلی اندازه‌گیری از جمله قیمت، دقت، هزینه تعمیر و کالیبراسیون و سازگاری عملکرد دبی سنج با شرایط تولید باید مدنظر قرار گیرد.

انواع فلومتر یا دبی سنج

این ابزار دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

فلومتر کانال باز

این محصول، همان‌گونه که از نام آن مشخص است مربوط به اندازه‌گیری جریان کانال‌ها و مسیرهایی است که دارای سطح آزاد و بدون سرپوش هستند می‌باشد. در فضاهای بدون سرپوش و قرار داشتن در فضای باز و رو به جو از این محصول استفاده می‌شود. از جمله این فضاها می‌توان به جریان‌های موجود در کانال‌ها یا خطوط لوله خروجی مانند تخلیه و فاضلاب که در کانال یا مسیراند اشاره کرد.

فلومتر در کانال بسته یا لوله

این محصول زمانی کاربرد دارد که اختلاف فشار در لوله موجود باشد. جریان لوله‌های تأمین آب یا لوله‌های حرارت مرکزی نمونه‌های معمولی هستند. فلو و جریان به طور عمده وابسته به تفاوت فشار بین انتها، فاصله بین انتها، مساحت کانال و خواص هیدرولیکی لوله موانع و محدودیت‌هایی مثل خم شدن و شکل لوله است.

دبی سنج الکترومغناطیسی

این ابزار به کمک اندازه‌گیری تغییرات شار مغناطیسی در اثر سرعت سیال جاری می‌تواند مقدار فلو را با دقت مناسبی اندازه‌گیری کند. به دلیل مکانیزم این نوع از ابزار، باید آب یا سیال عبوری خواص الکتریکی و رسانایی تا اندازه‌ای داشته باشد، در غیر این صورت اندازه‌گیری با اخلال مواجه می‌شود. فلومترهای الکترومغناطیسی معمولاً در دماهای حداکثر 80 درجه کار می‌کنند.

دبی سنج آلتراسونیک

این ابزار در حوزه گسترده‌ای از سیالات اعم از گازها و مایعات کاربرد دارد. استفاده از روش‌های آلتراسونیک بسیار کاربرد داشته و در بیشتر تجهیزات اندازه‌گیری ابزار دقیق مخصوصاً نمونه‌های غیر تماسی استفاده می‌شوند. در انتخاب این ابزار باید به رنج اندازه‌گیری فلو، فشار خط، نحوه نصب، پرتابل یا ثابت بودن دستگاه، وجود ذرات ناخالص در دستگاه و چگالی یا ویسکوزیته سیال توجه نمایید.

دبی سنج ورتکس

این ابزار با مکانیزمی بر اساس اندازه‌گیری نوسانات ایجادشده در پشت یک مانع در سیال کار می‌کند. کاربرد این محصول بیشتر در حوزه صنایع برای اندازه‌گیری مایعات، گازها و بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبی سنج کوریالیس

این نوع ابزار می‌تواند با اندازه‌گیری نیروی ناشی از شتاب و ناشی از جرم هنگامی که در حال حرکت به سمت مرکز چرخش است، مقدار فلوی جرمی سیالات مختلف را اندازه‌گیری نماید.

دبی سنج توربینی

این نوع ابزار دارای مکانیزمی ساده بوده و از یک توربین با پره‌های مشخص تشکیل‌شده است. برای انتخاب این فلومتر باید رنج فلو، چگالی سیال، ماهیت سیال از لحاظ خورندگی، نحوه اتصال، فشار کاری سیال، نوع کانکشن و شرایط دمایی سیال را مورد توجه قرار داد.
 
۱۳ مهر ۱۳۹۸


محصولات مشابه
  • جک تخت بیمارستانی و برانکارد اصل ترکیه

    جک تخت بیمارستانی و برانکارد اصل ترکیه

    مرکز فروش جک گازی اصل ترکیه فروش جک گازی درب هواپیما فروش جک گازی صنعتی در تمام سایزها ونیوتن ها فروش جک گازی تجهیزات و دستگاه های صنعتی فروش درب خفاشی برای تمام خودروها فروش جک گازی یخچال صنعتی فروش سری جک گازی انواع مدلی های فلزی .پلاستیکی . سیبکی .تسمه ای فروش جک گازی تجهیزات پزشکی برانکارد .ماساژور و.... فروش جک گازی ضامن دار تخت جراحی برای تمام قسمت ها و فروش جک گازی ضامن داردر طول ها و قدرت های ( نیوتن) مختلف فروش قطعات جک گازی فروش جک گازی صندوق عقب ماشین برای تمام خودروهای ایرانی و خارجی وغیر فابریک نصب شده فروش جک گازی فروش جک گازی کاپوت خودرو فروش جک گازی تردمیل فروش جک گازی تخت خواب کمجا .باکسی .ستکا.تاشو.اسکانیا و.... ثبت سفارس در سایت سایت فروشگاهی جهت خرید انلاین ***http://faico110.com/***

    ابزار و یراق آذربایجان شرقی
  • جوراب کابل کشی

    جوراب کابل کشی

    جوراب‌های کابل کشی از نوع توری، برای جفت کردن نقطه میانی در طول کابل قابل استفاده هستند که از رنج ۶ میلی متر تا ۱۳۰ میلی متر برای انواع کابل‌های استاندارد با قطر‌های مختلف ساخته شده اند. در جا‌هایی که یک کانکتور در انتهای کابل وجود دارد نیز از این نوع استفاده می‌شود. جوراب‌های کابل کشی نوع تک چشم برای بار‌های متوسط و سنگین مناسب هستند و تنها از ته می‌توانند کشیده شوند. جوراب‌های کابل کشی نوع دو چشم هم مانند نوع قبل، برای بار‌های متوسط و سنگین مناسب هستند و مزیت اصلی آن‌ها در مقایسه با نوع تک چشم این است که می‌توانند در طول کابل کشیده شوند.

    ابزار و یراق تهران
  • جک درب کابینت و جک اتوبوسی و انواع مدل ها

    جک درب کابینت و جک اتوبوسی و انواع مدل ها

    دنیای جک گازی (عین اللهی ) با سلام وقت بخیر -پیشرو در صنعت وتجارت انواع جکهای گازی -با بیش از 15سال سابقه درخشان -نماینده برترین شرکت تولید کننده جکهای گازی ترکیه با مارک انحصاری هولک لیفت (Hulk lift) -تهیه وتوزیع انواع جکهای گازی ساخت ترکیه در تمامی موارد شامل: جک وانتی برای تمام اتاق های ماشین های سبک وسنگین -خودرویی:انواع خوروهای سواری ایرانی وکره ای وچینی وسایر... -خودروهای سنگین:اتوبوس وانواع تریلرهاو... -صنعتی:انواع دستگاه های صنعتی در تمام سایز وو نیوتن ها -کشاورزی:انواع کمباین وتراکتور و.... -راهسازی:انواع لودر وغلطک و.... انواع جک بادی (پنوماتیکی ) : برای انواع دستگاه صنعتی وخطوط تولید در انواع سایزها وکورس ها موجود میباشد. -پزشکی:انواع تجهیزات پزشکی شامل تخت اتاق عمل وبرانکارد ودستگاه های فیزوتراپی ... -انواع جکهای ضامندار(سوزنی )برای صندلی های ارایشگاهی وصندلی های اداری و... -وانواع جک گازی مورد نیاز صنایع ومشتریان با سفارش ساخت طبق اندازه ونیوتن وطبق نقشه فنی درخواستی مشتری. -عرضه کلیه قطعات داخلی واتصالات (قرقری های فلزی و پلاستیکی-وسری تسمه ای وپیستون و...) جکهای گازی مصارف صنعتی - کشاورزی - راهسازی - پزشکی و خانگی -قیمت مناسب وبهترین کیفیت را با ما تجربه کنید. ساعت کاری : روز های کاری از ساعت 9.5 الی 7 شب یکسره جمعه ها فروشگاه تعطیل میباشد. -مشتری همان نعمتی است که خداوند به ما عطا فرموده وما قدردان مشتریانمان میباشیم. ادرس فروشگاه : تبریز خیابان آزادی آخر کوی سجادیه جنوبی خیابان مهدیه پ11 (چهار راه ابوریحان ابادانی مسکن بالاتر از دانشگاه آزاد خیابان مهدیه پ 11) سایت فروشگاهی جهت خرید انلاین ***http://faico110.com/*** instagram.com/jak.gazi (وبلاگ اموزشی )http://jak-gazi.blogfa.com/ 04134770780 09146474591 09147861734

    ابزار و یراق آذربایجان شرقی
  • قیچی کابل گیوتینی هیدرولیکی دستی مدل KB5/26 KOMPAKT

    قیچی کابل گیوتینی هیدرولیکی دستی مدل KB5/26 KOMPAKT

    به ابزار خاص داریم تا بتوانیم کابل ها با ضخامت های مختلف را برش بدهیم به همین دلیل، برای برش کابل هااز قیچی های مخصوصی استفاده می شود.اسم این مدل قیچی‌ها، قیچی کابل بر است.تیغه‌ی قیچی کابل‌بر با ضخامت کابل متناسب است و در بعضی از مدل های مختلف، تیغه ی قیچی قابل تعویض است و امکان تیز کردن آن وجود دارد.برای روکش برداری کابل نیز از این وسیله میتوان استفاده کرد.جنس تیغه‌ی کابل فولادی است.قیچی های کابل بری دارای دو نوع هستند:هیدرولیکی و دستی . قیچی کابل گیوتینی هیدرولیکی دستی مدل KB5/26 KOMPAKT برای برش سیم بکسل و کابلهای مسی و آلومینیومی زره دار و کابلهای ACSR و خود نگه دار حداکثر برش 18 میلیمتر

    ابزار و یراق تهران